آستارا- مدیر امور آب و فاضلاب شهری شهرستان آستارا عمر مفید تصفیه‌خانه آب شهری بهارستان را تا سال ۹۲ دانست و گفت: یک تصفیه‌خانه بسیار پیشرفته بر روی رودخانه چلوند احداث می‌شود.

تصفیه‌خانه آب شهری بر روی رودخانه چلوند آستارا احداث می شود

به گزارش قدس آنلاین، علی‌رضا ملکی‌نژاد صبح شنبه در جریان بازدید خبرنگاران از تصفیه‌خانه آب شهری واقع در روستای بهارستان بخش مرکزی این شهرستان اظهار کرد: عمر مفید تصفیه‌خانه آب شهری بهارستان در سال ۹۲ به اتمام رسیده و این تصفیه‌خانه نیاز به بازسازی دارد که بازسازی آن آغاز شده است.  

وی با بیان اینکه طرح بزرگ آب رسانی به آستارا برای تأمین آب شهرهای آستارا، لوندویل و روستاهای مسیر خط ناتقال در دستور کار آب و فاضلاب شهری استان گیلان قرار گرفته است گفت: نخستین مرحله آن با انتقال آب رودخانه آق‌چای به طول ۳.۵ کیلومتر به تصفیه‌خانه آب بهارستان در حال انجام بوده و تاکنون نزدیک به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیر امور آب و فاضلاب شهری شهرستان آستارا با اشاره به اینکه براساس پدافند غیرعامل و موقعیت جغرافیایی شهرستان، نیاز به وجود یک تصفیه‌خانه دیگر بیش از پیش در قسمت دیگری از شهرستان احساس می‌شود افزود: براساس مطالعات انجام شده یک تصفیه‌خانه بسیار پیشرفته بر روی رودخانه چلوند احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان گیلان دو تصفیه‌خانه متعارف در شهرستان‌های رشت و آستارا وجود دارد و تمام مراحل شیمیایی و فیزیکی برای تصفیه آب در تصفیه‌خانه‌های متعارف انجام می‌شود، اضافه کرد: تصفیه‌خانه بزرگ آب گیلان به ۶۵ درصد از کل شهرهای استان نظیر لاهیجان، خمام، رشت، لنگرود، انزلی و آستانه‌اشرفیه آب‌رسانی می‌کند.

این مسئول با اشاره به اینکه آب رودخانه تصفیه‌خانه بهارستان از قسمت شمالی کوه اسپینه تأمین می‌شود، بیان کرد: اکنون ۲۱۰ لیتر در ثانیه از تصفیه‌خانه مذکور آب برداشت می‌شود که با نزدیک شدن به فصل گرما و کم‌آبی رودخانه میزان برداشت آب از این تصفیه‌خانه به ۱۵۰ لیتر در ثانیه کاهش پیدا می‌کند که خواستار مدیریت مصرف آب از سوی شهروندان در ایام تابستان هستیم. 

وی با بیان اینکه امور آب و فاضلاب شهری علاوه بر تأمین آب شهر، آب ۱۳ روستا نظیر کشفی، قلعه، مجتمع دهات عنبران، باغچه‌سرا، خشکه‌دهنه، جلال‌آباد، بیجاربین، داداش، بی‌بی ‌یانلو و بخشی از سیبلی را تأمین می‌کند، افزود: در این ۱۳ روستا، مشترکین مدیریت صحیح در مصرف آب نداشته و به دلیل شکستی لوله‌ها، مقادیر بالایی از آب هدر می‌رود. 

مدیر امور آب و فاضلاب شهری شهرستان آستارا با اشاره به اینکه برای از بین بردن کدورت‌های موجود در آب در فصول بارندگی به آن مواد شیمیایی مجاز نظیر آهک، سولفات‌آلومینیم و پلی‌الکترولیت اضافه می‌شود، گفت: هم‌اکنون تصفیه‌خانه با اصلاحاتی که در ساختار آن داده شده با بیش از ظرفیت اسمی خود از نظر کدورت فعالیت می‌کند.

ملکی‌نژاد با تأکید براینکه آبی که در تصفیه‌خانه بهارستان تصفیه و وارد شبکه شهری می‌شود دارای تمامی استانداردهای کیفی آب آشامیدنی است و کیفیت آن توسط آزمایشگاه موجود در تصفیه‌خانه کنترل و تأیید می‌شود اظهار کرد: به دلیل محدود بودن ظرفیت تصفیه‌خانه و نبود آب از تصفیه‌خانه مذکور روزانه حداکثر ۱۸ هزار مترمکعب آب شرب تولید می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.