امنیت سایبری، موضوع روز کشورهای مختلف است، بخصوص در چند ماه اخیر که هکرها و سازمان‌های اطلاعاتی غیرمجاز، در صدد نفوذ به سامانه‌های امنیتی و مهم تعداد زیادی از کشورهای دنیا برآمده‌اند.

«در پشتی» نیمه باز نماند!

به گزارش قدس آنلاین، امنیت سایبری، موضوع روز کشورهای مختلف است، بخصوص در چند ماه اخیر که هکرها و سازمان‌های اطلاعاتی غیرمجاز، در صدد نفوذ به سامانه‌های امنیتی و مهم تعداد زیادی از کشورهای دنیا برآمده‌اند. افزوده شدن اعضای گروه تروریستی داعش به جمع هکرها و نفوذگرهای اینترنتی دنیا، باعث حساس‌تر شدن موضوع امنیت سایبری و پیشگیری از حملات آنلاین در بیشتر کشورهای دنیا شده است.

 توجه روزافزون دنیا به امنیت سایبری

موضوع امنیت سایبری و توجه به آن در کشورهای پیشرفته به قدری اهمیت دارد که بسیاری از این کشورها، نیروهای تمام وقتی را برای بررسی، کنترل و نظارت بر آن استخدام کرده‌اند.

در کشور ما نیز ارتش سایبری به عنوان نهادی که به دفاع از زیرساخت‌های حیاتی کشور در فضای سایبری و محافظت از آن می‌پردازند، مسئولیت خطیر امنیت سایبری و حفظ منافع مهم کشور را بر عهده گرفته است.

اما اکنون این پرسش مطرح است که در رتبه بندی‌های جهانی و با وجود فناوری‌های پیشرفته جهان و افزایش تهدیدها و نفوذهای سایبری، نفوذ ناپذیرترین و امن‌ترین نقاط جهان از نظر امنیت سایبری، کدام کشورها هستند؟

همه ساله، وب سایت‌ها و مراکز اینترنتی معتبر بسیاری، تحلیل‌ها و گزارش‌های رسمی خود را در خصوص کشورهای دارای بالاترین امنیت سایبری منتشر می‌کنند. در سال میلادی اخیر نیز نشریه فوربز در گزارشی مفصل به این موضوع پرداخته است.

 کشورهای دارای برترین امنیت سایبری

براساس گزارش اخیر نشریه فوربز، سوئد با ۸۸/۱۹ درصد حملات سایبری، کم‌ترین حمله سایبری و بدافزارهای مخرب را در بین کشورهای جهان داراست.

همچنین چین دارای حملات مخرب ۴۹ درصدی است که این میزان باعث شده است، این کشور به کشوری با بدترین امنیت سایبری تبدیل شود.

به گزارش فوربز، سه کشوری که با بیش‌ترین حملات سایبری و بدافزارهای مخرب مواجه هستند به ترتیب، چین، تایوان و ترکیه می‌باشند. همچنین کشورهایی که دارای بالاترین میزان امنیت و کم‌ترین میزان حملات سایبری هستند، به ترتیب سوئد، فنلاند و نروژ هستند.

در بین آمار ارائه شده، کشور انگلستان با ۳۸/۲۳ درصد حمله سایبری و وجود بدافزارها، ششمین کشور برتر در خصوص امنیت سایبری به حساب می‌آید.

به نظر می‌رسد که ایالات متحده در فهرست ۱۰ کشور بهتر از نظر امنیت سایبری و فضای مجازی قرار نگرفته است و در عوض ایتالیا و آلمان به عنوان کشورهای چهارم و پنجم در فهرست کشورهای دارای امنیت سایبری مناسب قرار گرفته‌اند.

 جایگاه ایران در امنیت سایبری جهانی

آخرین گزارش‌های جهانی که در آن‌ها به امنیت سایبری ایران پرداخته شده است، مربوط به چندین سال گذشته است.

براساس گزارش شاخص‌های بین‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط اتحادیه جهانی مخابرات –ITU- که از سوی درگاه پایش جامعه اطلاعاتی ایران و نظام پایش شاخص‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شده تا پایان سال ۲۰۱۴، ایران از نظر شاخص امنیت و آمادگی سایبری در جایگاه نوزدهم دنیا قرار داشته است.

این شاخص‌ها براساس نشانگرهای حقوقی، فنی، سازمانی، ظرفیت‌سازی فنی و میزان همکاری، برآورد شده بود و در رده‌بندی اعلام‌شده در بین کشورهای منطقه، کشورهای عمان، ترکیه، قطر، مصر و آذربایجان رتبه‌های بهتری را نسبت به ایران در اختیار داشته‌اند.

هر چند که ممکن است گزارش‌های جدیدتر، نشان از بالاتر رفتن قدرت سایبری ایران داشته باشد، اما نبود توجه به بررسی و انتشار آمار دقیق و به روز شده در زمینه‌های مختلف امنیت سایبری، خلاء بزرگی است که پرداختن به آن در کشور ما، خالی از لطف نخواهد بود و حتی ممکن است به پیشرفت بیش‌تر و بهبود امنیت سایبری کشورمان منتهی شود.

ضرورت تولید نرم‌افزارهای امنیتی داخلی

از طرفی باید توجه کرد که بخشی از امنیت سایبری هر کشوری بخصوص کشور خودمان ایران، افزون بر آمادگی‌های دولتی و سازمانی و آنچه ارتش سایبری خوانده می‌شود به آمادگی عمومی کاربران رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند و فضای مجازی در برابر تهدیدهای این حوزه برمی‌گردد. این موضوع هنوز در سطحی که باید و شاید از سوی کاربران حوزه آی‌تی در کشورمان جدی گرفته نشده است.

در این زمینه استفاده از آخرین فناوری‌های نرم‌افزاری و شرکت‌های معتبر تولید ضدویروس‌ها ضرورت انکارناپذیری است و از آن مهم‌تر تلاش برای بومی‌سازی این حوزه نرم‌افزاری است تا امکان نفوذ خارجی در سامانه‌های آی‌تی و فضای مبتنی بر شبکه در کشورمان به حداقل برسد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.