مدیر کل نظارت بر فراورده‌های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: مکمل‌های قاچاق غالبا تقلبی بوده و از کیفیت پایین برخوردار هستند و عوارض جانبی استفاده از این مکمل‌ها بسیار زیاد و خطرناک است.

خطر اعتیاد و وابستگی به مکمل‌های غیرمجاز/ تجویز کننده مکمل باید شماره نظام پزشکی داشته باشد

به گزارش قدس آنلاین،  امیر حسین جمشیدی مدیر کل نظارت بر فراورده‌های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های جوانان امروز، به ویژه بدنسازان و ورزشکاران، افزایش کارایی و انرژی بدنشان است.  

وی ادامه داد: سپری کردن مدت زمان طولانی در باشگاه‌های ورزشی، می‌تواند مطمئن‌ترین راه این قشر برای رسیدن به هدفشان باشد. ، اما امروزه برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای راه‌های می‌انبر بسیار زیادی هم به وجود آمده است.  

جمشیدی هشدار داد: یکی از این راه‌ها که برخی از افراد تصور می‌کنند تنها راه موجود است، استفاده از برخی داروهاست که به نام مکمل‌های ورزشی معروف شده‌اند.  

وی تصریح کرد: تصاویری که برای تبلیغ مکمل‌های ورزشی استفاده می‌شود. معمولا افراد را به اشتباه می‌اندازد، چرا که همیشه در آگهی‌ها از مدل‌های خوش اندام و قوی هیکل استفاده می‌کنند.  

جمشیدی گفت: باید همواره به خاطر داشت که هدف مبلغان، صرفا بالا بردن میزان فروش مکمل هاست.  

وی در ادامه عنوان کرد: مکمل‌های قاچاق غالبا تقلبی بوده و از کیفیت پایین برخوردار هستند و عوارض جانبی استفاده از این مکمل‌ها بسیار زیاد و خطرناک است.  

مدیر کل نظارت بر فراورده‌های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: این روزها استفاده از انواع هورمون‌های نیروزا میان جوانانی که تب داغ تناسب اندام و عضلانی شدن را در سر دارند رایج شده است.  

وی در ادامه افزود: مکمل‌های غیرمجاز به خصوص هورمون‌ها و پودرهایی که در باشگاه‌ها و به شکل غیررسمی عرضه می‌شود علاوه بر عوارض جسمی، عوارض روانی خطرناکی همچون اضطراب و افسردگی گرفته تا روان پریشی را در پی دارند.  

جمشیدی گفت: در واقع ورزشکاران با مصرف این مواد به جای زیبایی اندام، سلامتی خود را چنان به خطر می‌اندازند که عواقب آن، کمتر از اعتیاد نیست، همچنین پودرهای حجم سازی و عضله سازی، در بلند مدت حالتی را در بدن ایجاد می‌کند که مصرف کننده تصور می‌کند تنها با تکرار مصرف، به تناسب اندام و افزایش انرژی می‌رسد.  

وی با بیان اینکه اختلالاتی قلبی عروقی، توهم، تشنج و حتی مرگ نیز از دیگر خطرات مصرف این گونه مکمل هاست، اظهار کرد: مکمل‌ها باید آرم و لوگوی سازمان غذا و دارو و برچسب اصالت و سلامت کالا داشته باشند. برای خرید این مکمل‌ها باید به داروخانه‌ها مراجعه شود.

جمشیدی در پایان خاطرنشان کرد: براساس قانون مسئول تجویز مکمل باید شماره نظام پزشکی داشته باشد و یعنی اینکه معمولا صلاحیت تجویز مکمل غذایی با پزشک است. یک پزشک وظیفه دارد.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.