رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت و گو با قدس، ادعای بی کیفیتی داروهای ایرانی بیماری‌های خاص را تکذیب کرد.

تکذیب ادعای بی کیفیتی داروهای داخلی بیماران خاص

رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت و گو با قدس، ادعای بی کیفیتی داروهای ایرانی بیماری‌های خاص را تکذیب کرد.

دکتر رهبر مژدهی آذر، در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: تعیین کیفیت دارو به نتایج حاصل از آزمایشگاه‌ها مربوط می‌شود و همانند ده‌ها قلم کالای مصرفی مانند برنج نیست که پس از مصرف توسط مشتری ادعا شود با کیفیت بوده یا خیر. همچنین اثربخش نبودن آن نیز بر بیماران به دلایل مختلف مربوط است که این مسئله باید با شیوه‌های تشخیصی و علمی تعیین شود.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۷۰ شرکت داروسازی وطنی می‌افزاید: هم اکنون از بازار ۱۴ هزار میلیارد تومانی مصرف دارو در کشور ۴ درصد آن را داروهای وارداتی تشکیل می‌دهند و ۸ هزارمیلیارد تومان نیز به داروهای تولید داخل اختصاص دارد. همچنین طی سال‌های اخیر هیچ گونه گزارشی مبنی بر بی‌کیفیت بودن داروها مطرح نشده است. البته برخی افراد ترجیح می‌دهند داروی کارخانه خاصی را مصرف کنند و علت این مسئله نیز به روشنی مشخص نیست. این موضوع در کشورهای پیشرفته نیز مشهود است، چنانکه بنابر بررسی‌هایی در انگلیس مشاهده شده که مردم در انتخاب داروها به رنگ دارو و بسته بندی آن نیز اهمیت می‌دهند.

 دکتر مژدهی آذر با تأکید بر اینکه استانداردهای مشخصی برای تعیین کیفیت دارو در دنیا وجود دارد که شرکت‌های داروسازی ما نیز رعایت می‌کنند، می‌افزاید: هم اکنون اقلام متعددی از داروهای قاچاق توسط مردم مصرف می‌شود و حتی آن‌ها معتقدند این داروهای خارجی بسیار با کیفیت و اثر گذارند! در حالی که همین اقلام که در آزمایشگاه‌های مرجع بررسی شده، به هیچ وجه کیفیت نداشته و حتی در تولید آن از مواد اولیه استفاده نشده است. این در حالی است که داروهای تولید داخل ابتدا در آزمایشگاه‌های واحدهای تولیدی و سپس نمونه هایی از آن‌ها در آزمایشگاه‌های مرجع در زیر مجموعه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

رئیس انجمن داروسازان ایران خاطر نشان می‌کند: کیفیت هیچ محدودیتی ندارد، در حالی که بدون کیفیت بودن محدودیت و آثار مشخصی دارد. از این رو داروها می‌تواند کیفی‌تر تولید شود، اما این موضوع نقشی بر نتیجه نهایی و آثار درمانی آن ندارد، اما چنانچه دارویی بی کیفیت باشد، به طور حتم بر سلامت بیمار تأثیر منفی خواهد داشت، بنابراین دارویی با کیفیت شناخته می‌شود که همان محصولی باشد که مشخصات و جزئیات آن روی جعبه آن درج شده است.

وی اضافه می‌کند: صنعت دارویی ما توان رشد و رقابت با تولیدات دیگر کشورها را دارد، اما با چالش‌های متعددی مانند کمبود نقدینگی، بدهی‌های هنگفت بیمه‌ها و مراکز درمانی روبه روست. نکته دیگر، توجه به کاهش قیمت داروی تولیدی است، زیرا ما همچنان با فناوری‌های قدیمی به تولید دارو مشغولیم که این قضیه گرچه تأثیری بر کیفیت داروهای ما نداشته، اما  هزینه‌های تولید را افزایش داده است. همین مسئله نیز در توان رقابتی ما به لحاظ قیمت با محصولات دیگر کشورها اثرگذار است.

 شایان ذکر است، از چند سال پیش برخی فعالان حوزه بیماری‌های خاص از کیفیت نامطلوب داروهای داخلی گلایه مند هستند و بتازگی نیز محمد رضا مشهدی، مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران با اشاره به این موضوع گفته، داروهای ایرانی کیفیت لازم را ندارد و به حد مطلوبی نرسیده‌ است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.