وریا نیک‌منش، کارگردان و متحرک‌ساز انیمیشن، متولد سال ۱۳۵۹سنندج و دارای مدرک کارشناسی گرافیک و کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشگاه هنر تهران است که کارهای هنری را با همراهی همسرش مریم‌هاشم‌نژاد، کارگردان و تصویرساز انیمیشن، متولد سال ۱۳۶۰ شهر زنجان و دانش‌آموخته کارشناسی گرافیک از دانشگاه تهران انجام می‌دهد.

بچه‌های امروز از کلیشه‌ها خسته شده‌اند

قدس آنلاین- وریا نیک‌منش و همسرش مریم‌هاشم‌نژاد، تاکنون انیمیشن‌های «طوطی‌نامه» به سفارش شبکه ۴، «محمد امین، پابرهنه» به سفارش مؤسسه صبا و «شهر هزارکبوتر» و نماهنگ «قرار» را با همکاری و حمایت مؤسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی ساخته‌اند. به انگیزه ساخت انیمیشن بلند «شهر هزار کبوتر» با این زوج هنرمند به گفت‌وگو نشسته‌ایم که مشروح آن را می‌خوانید.

انیمیشن «شهر هزارکبوتر» چندمین تجربه همکاری شما با آستان قدس بود و آشنایی شما با مؤسسه آفرینش‌ها از کجا شروع شد؟

نیک‌منش: این انیمیشن سومین اثری است که ما برای تولید آن با آستان قدس همکاری کردیم و در واقع بلندترین کارما به لحاظ زمانی محسوب می‌شود. جالب است بدانید که تولد فرزند اولمان همزمان با ساخت انیمیشن «محمد امین» بود و بعد از آن ۷ سال و همزمان با تولد دومین فرزندمان بود که با مؤسسه آفرینش‌ها برای همکاری قرارداد بستیم.

درباره آشنایی و همکاری ما با مؤسسه آفرینش‌های آستان قدس هم باید بگویم که این قضیه برمی‌گردد به زمانی که ما با محمد ظریف همکار بودیم. ایشان که مجری طرح‌های ما با مؤسسه بودند، ما را به مؤسسه معرفی کردند و باعث این آشنایی شدند.

کمی ‌از مراحل تولید این انیمیشن و داستان این اثر بگویید.

نیک‌منش: همان‌طور که قبلاً هم به آن اشاره کردم، «شهر هزارکبوتر» بلندترین اثری است که ما به لحاظ زمانی با مؤسسه آستان قدس ساختیم. این کار یک انیمیشن داستانی موزیکال است که برای دختران بین ۵ تا ۷ سال ساخته شده است و در واقع می‌شود گفت تقریباً تنها اثرموزیکال داستانی با موضوع امام رضا(ع) است. این کاربه شیوه دوبُعدی و با تکنیک سل‌انیمیشن و بر اساس طرحی از ماندانا یمینی تولید شده و فیلمنامه‌نویسی و ترانه‌سرایی آن هم کار فائزه کشاورزیان است.

«شهر هزارکبوتر» چه ویژگی متفاوتی نسبت به دیگر آثاری که با موضوع امام رضا(ع) ساخته‌اید، دارد؟

هاشم‌نژاد: این کار بر زیبایی‌های حرم رضوی و زیبایی‌های حجاب و علاقه‌مندکردن دختران خردسال و کودک به این موضوع تأکید دارد. اگر کار را دیده باشید، در ابتدا خیلی اشاره مستقیمی ‌به امام رضا(ع) و سفر «ریحانه» به مشهد نشده است. در ابتدا ما با رؤیا و خواب یک کودک همراه می‌شویم و در پایان داستان تعبیر آن خواب را در قالب سفر این بچه به همراه خانواده‌اش به حرم امام رضا(ع) داریم.

این انیمیشن با نمونه‌هایی از این دست که با موضوع امام رضا(ع) ساخته شده‌اند، چه تفاوت‌هایی دارد؟

هاشم‌نژاد: این کار همان‌طور که به آن اشاره کردم، موزیکال است و ۲ ترانه کودکانه دارد که در جذب مخاطبانش خیلی مؤثر بوده است و اختصاصاً برای این گروه سنی ساخته شده است. به این خاطر است که می‌توانم به‌جرأت بگویم «شهر هزارکبوتر» در میان دیگر آثاری که با موضوع امام رضا(ع) ساخته شده، ویژه است.

چه تهمیداتی اندیشیده شده که داستان این انیمیشن که برای گروه کودک تدارک دیده شده است، ملموس و قابل باور باشد؟

نیک‌منش: هر دوی ما سعی کردیم که شخصیت دختربچة این کار یک تصویر واقعی از تمام دختران سرزمینمان باشد؛ دختری که در اطراف ماست، بچه‌ای که شیطنت می‌کند، اشتباه می‌کند، با عروسک‌هایش بازی می‌کند و ... در واقع هیچ اغراقی در این شخصیت وجود ندارد و سعی شده که روابط این دختربچه با پدر و مادرش کاملاً عادی باشد. تلاش کرده‌ایم که موضوع امام رضا(ع) کلیشه‌ای نشود و همان ارتباطی که ممکن است یک بچه در عالم واقعیت  برایش بیفتد، در این کار به تصویر کشیده شود.

تصور می‌کنید ساخت چنین انیمیشن‌هایی چقدر می‌تواند در شناخت کودکانمان از ائمه بویژه امام رضا(ع) مؤثر باشد؟

نیک‌منش: ما سعی کرده‌ایم که از کلیشه‌ها که برای بچه‌های این دوره و زمانه خسته‌کننده شده است، دور باشیم. در این کار تلاش شد که با ایجاد فضایی معنوی که خوشایند کودکان باشد، این علاقه‌مندی را ایجاد کنیم.

مدتی است که انیمیشن در کشورمان توانسته جای خودش را در بین مخاطبان باز کند و شاید همین قضیه هم باعث شده که از طرف مسئولین و دست‌اندرکاران توجه بیشتری به این حوزه بشود. در این میان نقش آستان قدس و مرکز آفرینش‌ها را چقدر موثر می‌دانید؟

هاشم‌نژاد: به نظر من دقت نظر و سلیقه آستان در انتخاب موضوعات واقعاً قابل توجه است. آستان قدس و مؤسسه آفرینش‌ها حرکت‌های بسیاری را آغاز کرده‌اند. نمونه‌اش اینکه همان ابتدا به سراغ نیروهای باتجربه در این زمینه رفته‌اند و این باعث شده که اکثر آثار با کیفیت بالا ساخته شود. من فکر می‌کنم کاری که کیفیت بالایی داشته باشد، تأثیر بسزایی هم بر روی مخاطب خواهد داشت.

در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

نیک‌منش: اکنون مشغول ساخت یک کلیپ آموزشی در رابطه با تغذیه هستیم که به سفارش «مهرانه» (انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطان استان زنجان) برای رده سنی کودکان ساخته می‌شود و قرار است در مدارس به نمایش درآید.

آثاری که با موضوع امام رضا(ع) ساخته می‌شوند، باید از چه ویژگی‌ها و فاکتورهایی برخوردار باشند؟

نیک‌منش: من فکر می‌کنم مهم‌ترین امر در این قضیه توجه به رده سنی است. اگر کار برای گروه سنی کودکان ساخته می‌شود، باید به کار از نگاه کودکان بنگریم و به سراغ موارد و موضوعاتی برویم که کودک بتواند با داستان ارتباط بگیرد و برایش باورپذیر باشد. کار برای بچه‌ها باید نشاط‌آور و به دور از کلیشه‌ها باشد و جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد.

دیگر اینکه باید برای ساخت آثار فاخر و قابل تأمل بودجه مناسبی در نظر گرفته شود. اگر کاری استانداردهای لازم را نداشته باشد بچه‌ها را جذب نمی‌کند. متأسفانه ما در برخی این کارها ما با این مشکل مواجه‌ هستیم چون کیفیت انیمیشن ارتباط مستقیمی با بودجه ‌دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.