به نظر می‌رسد واقعیات داخلی اقلیم کردستان عراق و منطقه، سران و سیاسیون کرد را به این نتیجه رسانده است که برگزاری رفراندوم آنگونه که تصور می‌کنند در راستای تامین منافع اقلیم نخواهد بود.

تحولات رفراندومی اقلیم؛ از اختلافات در حزب بارزانی تا ضرب و شتم شخصیت دینی و حمله به شبکه تلویزیونی

به گزارش قدس آنلاین،  آنگونه که اتحادیه میهنی وعده فعالیت مجدد پارلمان را از مدت‌ها قبل مطرح کرده بود گره کور مشکلات سیاسی اقلیم کردستان بنا به اعتراف خود اقلیمی‌ها تا این لحظه باز نشده و تلاش در جهت رسیدن به نوعی از وحدت ملی پیرامون برگزاری رفراندوم با شکست مواجه شده است. اختلاف نظر در نحوه فعالیت مجدد پارلمان محلی تا این لحظه مانع از آن بوده است که صندلی‌های پارلمان در مدت کوتاه باقیمانده از عمر دوره کنونی با نمایندگان آشتی کنند.

یک مسئول عالیرتبه در حزب دمکرات کردستان عراق که نام وی اعلام نشده در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه از اختلافات درون حزبی بارزانی‌ها پیرامون رفراندوم پرده برداشته است.

شبکه خبری nrt در گزارشی به نقل از خبرگزاری آناتولی اعلام کرده که حزب دمکرات کردستان عراق در خصوص برگزاری رفراندوم و جدایی از عراق دارای اختلافات جدی است. مسعود بارزانی و پسرش مسرور که ریاست شورای امنیت اقلیم را بر عهده دارد به همراه فاضل میرانی مسئول دفتر سیاسی این حزب با برگزاری رفراندوم و جدایی کامل از عراق اتفاق نظر دارند و در مقابل، نچیروان بارزانی معاون بارزانی در حزب دمکرات کردستان عراق و نخست‌وزیر حکومت اقلیم با مجموعه‌ای از نمایندگان حزب در پارلمان اقلیم و عراق خواهان ماندن در چارچوب عراق البته با استقلال اقتصادی هستند.

از سوی دیگر طارق جوهر عضو اتحادیه میهنی کردستان در مصاحبه با خبرگزاری ترک از اختلافات اعضای ارشد این حزب پیرامون رفراندوم سخن گفته است. گفته می‌شود «هیرو ابراهیم احمد» عضو برجسته دفتر سیاسی و همسر جلال طالبانی دبیرکل اتحادیه میهنی با برگزاری رفراندوم ۲۵ سپتامبر مخالف است اما «کوسرت رسول علی» معاون دبیرکل این حزب در زمره یاران نزدیک رفراندومی مسعود بارزانی است و به شدت از برگزاری این پروسه در اقلیم کردستان حمایت می‌کند.

در گزارش این شبکه کردی همچنین به نقل از هوال زاخویی که از وی به عنوان تحلیلگر سیاسی نام برده شده، آمده است که مسعود بارزانی با اهمیت به حمایت‌های عربستان از برگزاری رفراندوم می‌نگرد زیرا ریاض وجود یک حکومت سنی را در مجاورت مرزهای ایران علیه این کشور مناسب می‌بیند.

زاخویی اشاره کرده است که مردم اقلیم کردستان بهبود وضعیت معیشتی، برق و حقوق کارمندان دولتی را به مراتب بهتر از برگزاری رفراندوم می‌دانند.

در ارتباط با موضوع رفراندوم، «آلا طالبانی» عضو فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق با اشاره به سیاست مسعود بارزانی در برگزاری رفراندوم از وی درخواست کرده است که پایبند قانون اساسی عراق باشد و به حکومت و پارلمان این کشور احترام بگذارد.

«تافگه احمد» عضو جنبش تغییر در پارلمان عراق هم به این خبرگزاری گفته است که تصمیم به برگزاری رفراندوم، موضع کلیه احزاب و جریان‌های سیاسی اقلیم کردستان نیست و تنها با هدف تحقق اهداف بارزانی مطرح شده است.

وی گفته است که مسعود بارزانی از پست ریاست اقلیم کناره‌گیری نخواهد کرد و اقلیم را به آینده‌ای نامشخص سوق خواهد داد.

اظهارات مسئولین کرد در حالیست که آمریکا، روسیه، آلمان، اتحادیه اروپا، ایران و ترکیه با برگزاری رفراندوم اعلامی مسعود بارزانی مخالفت ورزیده و هشدار داده‌اند که این اقدام می‌تواند منطقه را دستخوش بحران جدیدی سازد.

تداوم حملات به مخالفین رفراندوم

شخصیت‌های دینی مخالف، همچنان آماج حملات

محمد عبدالحمید از شخصیت‌های دینی شهر چمچمال اقلیم کردستان پس از اقامه نماز عید فطر از سوی چند فرد مسلح مورد حمله قرار گرفت و زخمی شده است.

وی که امام جماعت مسجد کردستان در شهر چمچمال است با اعلام اینکه مشکل شخصی با کسی ندارد گفته است که در مقابله با این روند به قانون پناه می‌برد.

پیشتر نیز سامان سنگاوی از دیگر شخصیت‌های دینی شهر چمچمال و از مخالفین برگزاری رفراندوم اقلیم از سوی افراد ناشناس مورد ضرب و شتم واقع شد.

حمله به دفتر شبکه nrt در شهر دهوک

باید از برگزاری رفراندوم حمایت کنید

دفتر شبکه تلویزیونی nrt از سوی شماری از افرادی که خود را خانواده‌های شهدای اقلیم نامیده‌اند مورد حمله واقع شد. حمله‌کنندگان به صراحت اعلام کرده‌اند که شهسوار عبدالواحد مالک گروه شرکت‌های نالیا و شبکه‌های چندگانه nrt باید از برگزاری رفراندوم حمایت کند.

این شبکه در مدت اخیر بیشترین تبلیغات تلویزیونی جبهه نه به رفراندوم را پخش کرده است. مدیران شبکه اعلام کرده‌اند که تبلیغات هر دو جبهه رفراندوم از سوی آنها پخش شده است.

حمله به دفتر شبکه nrt در دهوک در حالی است که چندی پیش از سوی وزارت فرهنگ اقلیم کردستان پخش داخلی آن در مناطق مختلف اقلیم متوقف شده است.

درخواست بارزانی از اتحادیه میهنی

۵ روز قبل از برگزاری رفراندوم، پارلمان را فعال کنید

سایت sharpress در گزارشی اعلام کرده که مسعود بارزانی در دیدار اخیر خود با شماری از اعضای دفتر سیاسی و شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان درخواست کرده است پارلمان اقلیم تا ۲۰ سپتامبر یعنی ۵ روز قبل از برگزاری رفراندوم، فعال شود.

پنجشنبه گذشته هر یک از نجم‌الدین کریم استاندار کرکوک، ملابختیار رئیس شورای اجرایی دفتر سیاسی، شیخ جعفر مصطفی عضو دفتر سیاسی و فرمانده واحدهای ۷۰ نیروی پیشمرگ و اعضایی دیگر از دفتر سیاسی اتحادیه میهنی پشت درهای بسته با رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار کردند.

مسعود بارزانی در این دیدار با اشاره به عدم موضع صریح جنبش تغییر در رابطه با فعالیت مجدد پارلمان از اتحادیه میهنی کردستان درخواست کرده است تا ۲۰ سپتامبر، پارلمان اقلیم به هر شیوه‌ای فعال شود.

مسعود بارزانی در دیدار اخیر خود با شماری از مردم در اربیل که در چارچوب سلسله دیدارهای مردمی حزب متبوع وی برگزار شد به صراحت اعلام کرده است که مسئولیت تبعات برگزاری رفراندوم را بر عهده خواهد گرفت. وی همچنین در مصاحبه‌ای اعلام کرده است در صورتی که رفراندوم از حمایت اکثریت مردم برخوردار نباشد از سمت خود استعفا خواهد داد، آگاهان سیاسی اقلیم معتقدند که آن سوی اظهارات بارزانی تاکید بر ابقای خود در پست ریاست اقلیم کردستان است. موضوع اتمام دوره قانونی ریاست بارزانی در اقلیم کردستان از مهمترین موارد اختلافی احزاب سیاسی کرد است. بن‌بست سیاسی اقلیم با برگزاری رفراندوم هم ابعاد دیگری به خود می گیرد، آینده سیاسی اقلیم تحت عنوان فدرالیسم، کنفدرالیسم و هر احتمال دیگری صحنه اختلافات اساسی احزاب و جریان‌های سیاسی کرد خواهد بود. آنگونه که روند چند ماه گذشته ثابت کرده است رسیدن به یک وحدت رویه سیاسی در اقلیم دور از انتظار است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.