وزیر خارجه روسیه با متهم کردن ناتو و آمریکا به بازی ژئوپلیتیکی برای رسیدن به اهداف خاص، گفت: سازمان پیمان امنیت جمعی، برخلاف ناتو، راه اولتیماتوم، تهدید و تهمت را در پیش نگرفته است.

 سیاست ناتو مبتنی بر روش اولتیماتوم، تهدید و تهمت است

به گزارش قدس آنلاین،  "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که سازمان پیمان امنیت جمعی که در حوزه جامعه کشورهای مشترک المنافع فعال است، هرگز مانند آنچه ناتو برای پیشبرد اهداف خود انجام می دهد، راه اولتیماتوم و تهمت را در پیش نگرفته و نخواهد گرفت.

لاوروف شب گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «سی تی وی» بلاروس (СТВ) گفت: «روسیه در سازمان امنیت جمعی سعی ندارد بازی ژئوپلیتکی که ناتو در پیش گرفته و توافقات بدست آمده در دهه ۹۰ را بشدت نقض کرده را دنبال کند.»

ناتو، ابزاری در دست آمریکا برای اعمال فشار بر اروپا

به گفته وی، بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پیمان ورشو، ناتو مفهوم موجودیتی خود را از دست داد بود، ولی آمریکا به حمایت از وجود این بلوک نظامی به منظور از دست ندادن اهرم فشار و نفوذ خویش بر کشورهای اروپایی ادامه داد. آمریکایی‌ها برای این منظور ابتدا اوضاع افغانستان را بهانه قرار دادند و بعد از آن هم روسیه که با نقض جدی توافقات سالهای ۱۹۹۰ از سوی پیمان آتلانتیک شمالی در مورد عدم گسترش ناتو به سمت شرق، کنار نیامده بود را عامل تهدید معرفی کرده و بدین ترتیب شروع به استقرار تسلیحات نظامی خود در کشورهای عضو این پیمان در اروپای شرقی نمودند.»  

لاوروف افزود: «آنها سعی کردند تا همسایگان روسیه را در مقابل انتخاب سختی قرار دهند: آنها می بایست یا روسیه را انتخاب می کردند یا غرب را. و همین مسئله باعث بروز حوادثی شد که ما در گرجستان و اوکراین شاهد آن بودیم.»  

وزیر خارجه روسیه افزود: «من خیلی خوشحالم که سازمان امنیت جمعی این راه را در پیش نگرفته و برای کسی ضرب العجل قرار نداده و از ابزار تهدید و تهمت استفاده نمی کند. فعالیتهای سازمان امنیت جمعی  منحصر به اقدامات نظامی و سیاسی نمی شود. آنچه این سازمان انجام می دهد، تنها تامین امنیت کشورهای عضو است. ما نگرانیها و مسائل داخلی خاص خود را داشته و برخلاف ناتو تلاش نمی کنیم تا وارد بازیهای ژئوپلیتیکی شویم.»

ناتو و آمریکا توهم تهدیدآمیز بودن روسیه را بوجود آوردند 

لاوروف در پاسخ به سئوال دیگری یادآور شد، آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو سعی کردند از مانور نظامی مشترک روسیه و بلاروس «غرب-۲۰۱۷» برای ایجاد توهم تهدید از جانب روسیه استفاده کنند تا بتوانند بهانه لازم برای استقرار نیروها و تسلیحات نظامی جدید در نزدیکی مرزهای روسیه را بدست آورند. در حالیکه مسکو و مینسک از مدتها قبل در مورد برگزاری این مانور به سایر کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا اطلاع رسانی کرده و در این رابطه کاملا شفاف عمل نمودند. ولی با این وجود، برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و «مشارکت شرق» از این مسئله برای رسیدن به اهداف ضدروسی خود استفاده کردند، در حالیکه چنین سیاست تهاجمی از سوی آنها هیچ نتیجه ای ندارد. از جمله این موضع گیریها نیز اظهارات هفته گذشته "ترزا می" نخست وزیر انگلیس در نشست سران کشورهای عضو برنامه «مشارکت شرق» است که روسیه را تهدیدی برای امنیت قاره اروپا خوانده است.

به گفته سرگئی لاوروف، در حالیکه اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خوبی درک می کنند که تلاش برای تحریک کشورهای همسایه روسیه علیه این کشور، اقدامی کاملا غیرسازنده و بی نتیجه است.  

وی همچنین موضع گیری دولت بلاروس را بسیار با ارزش دانست که برنامه «مشارکت با شرق» اتحادیه اروپا را بعنوان عرصه ای برای اجرای سیاست ضدروسی استفاده نکرده و توانسته است هم با روسیه و هم با اتحادیه اروپا روابطی عادی و سازنده برقرار کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین در مورد روند حل و فصل بحران در اوکراین نیز نوید داد که مذاکرات ر چارچوب گروه چهارجانبه نورماندی» (روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه) بزودی از سر گرفته خواهد شد.

لاوروف در عین حال تاکید کرد که توافقنامه‌ای که در زمینه حل و فصل مناقشه در شرق اوکراین در مینسک، پایتخت بلاروس، به امضاء طرفین رسیده است، کاملا بدون جایگزین بوده و اجرای دقیق آن تنها راه حل این بحران خواهد بود.

ژاپن و کره جنوبی، نخستین قربانیان جنگ با کره شمالی هستند

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در مورد مشکلات پیچیده کنونی در شبه جزیره کره نیز گفت: «ژاپن و کره شمالی که آمریکا دائما تلاش می کند آنها را علیه کره شمالی تحریک کند، نخستین کشورهایی خواهند بود که در صورت بروز جنگ در منطقه، قربانی خواهند شد.

سرگئی لاوروف توضیح داد: «در بررسی ماجراجویی های موشکی و هسته ای پیونگ یانگ، نمی توان از اقدامات تحریک آمیز واشنگتن سخن نگفت. و من عمیقا متاسف هستم که همتایان آمریکایی ما، سعی دارد مقامات توکیو و سئول را نیز به این بازی خطرناک بکشانند. برای اینکه کاملا واضح است در صورت بروز جنگ در شبه جزیره کره، این دو کشور نخستین قربانیان آن خواهند بود. در حالیکه با توجه به حساسیت اوضاع در منطقه، کاملا ضروری است تا از هر نوع اقدام تحریک آمیزی، از جمله ادامه انجام مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی، دست برداشته شود که تنها نتیجه آن بهانه دادن به دست مقامات پیونگ یانگ برای نقض آرامش منطقه و خودداری از نشستن بر سر میز مذاکرات است».

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که مسکو با رعایت کامل تحریمهای در نظر گرفته شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی، به کار خود با مقامات پیونگ یانگ، با هدف کمک به حل و فصل مشکلات موجود ادامه خواهد داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.