اصفهان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اعلام کرد: پل تاریخی سی و سه پل اصفهان با حفاظ های چارچوبی شکل ایمن سازی می شود.

سی و سه پل اصفهان ایمن سازی می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سه شنبه هفته پیش یک دانش آموز پسر بابلی که به همراه همکلاسی های خود در یک اردوی تفریحی به اصفهان سفر کرده بود، هنگام گرفتن عکس یادگاری، از سی و سه پل سقوط کرد، این حادثه و موارد مشابه اتفاق افتاده قبل از آن باعث شد تا مسئولان اهتمام جدی برای ایمن سازی این پل تاریخی داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این باره به خبرنگار قدس آنلاین گفت: پل های تاریخی زاینده رود امروزه به عنوان یک معبر شهری و فضایی که بازدیدکنندگان زیادی دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه بناها تاریخی هستند تمام تلاش ها بر این بوده که اصالت سازه ها حفظ و الحاقاتی انجام نشود.

فریدون الهیاری با بیان اینکه در سال های اخیر حوادث و اتفاقاتی هر چند اندک در ارتباط با سقوط افراد از پل های تاریخی شهر رخ داده است، به ماجرای سقوط دانش آموز ۱۷ ساله بابلی اشاره کرد و گفت: هفته گذشته عده ای دانش آموز از شهرستان بابل به اصفهان سفر کرده بودند و هنگام گرفتن عکس بر روی سی وسه پل، یکی از آنها بر اثر بی احتیاطی از پل سقوط کرد و دچار آسیب شد، اما خوشبختانه در حال حاضر حال عمومی وی خوب اعلام شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این پل ها به عنوان معبر عمومی استفاده می شود، ناگزیر به ایمن سازی آنها هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بهترین شرایط محافظت از پل های تاریخی را عدم هیچ گونه مداخله در سازه دانست و اظهارکرد: پل ها فقط باید مراقبت ویترینی شوند و صرفا برای بازدید مورد استفاده قرار گیرند اما با توجه به اینکه در شرایط فعلی به معبر عمومی تبدیل شده اند، باید برای محافظت از جان افراد فکری شود.

وی تاکید کرد:  تحقیقات نشان می دهد در گذشته برای این پل های تاریخی حفاظ هایی پیش بینی شده بوده که عکس های دهه ۴۰ این حفاظ ها را به خوبی نشان می دهد.

الهیاری گفت: در سایت های تاریخی دنیا ایمن سازی امر متعارفی است، اما با توجه به حساسیت زیادی که بر روی پل های تاریخی به ویژه سی وسه پل به عنوان نگین پل های تاریخی دنیا وجود دارد، با حساسیت ویژه ای موضوع مورد پیگیری قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: آخرین طرحی که در ارتباط با آن به یک جمع بندی رسیده ایم، این است که تحریف بنا نداشته باشیم و الحاقات  لازم برای ایمن سازی پل ها را به صورت کاملا مشخص انجام دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: حفظ سیما و منظر پل تاریخی سی و سه پل و اینکه نصب حفاظ ها آسیبی به کالبد پل وارد نکند، آخرین تصمیمی بود که اتخاذ شد، از این رو حفاظ چارچوب فلزی - چوبی با کمترین چشم انداز پیش بینی شده که داخل آن  سیم هایی بکار رفته که از نظر منظر آسیبی به بنا وارد نکند، همچنین به لحاظ جانمایی حفاظ ها به گونه ای خواهد بود که در کنار عرشه پل قرار می گیرد تا تاثیری در سیما و منظر سی و سه پل نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.