رشت- مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای گیلان گفت: نشست گازوئیل به آب سد آیت‌الله بهجت حادثه‌ای عملیاتی و طبیعی بود که با اقدامات به موقع به سرعت برطرف شد.

نفوذ گازوئیل در آب "سد آیت‌الله بهجت" حادثه‌ای عملیاتی بود

به گزارش قدس آنلاین، کاظم لطفی با اشاره به اینکه مقوله آب محبثی استراتژیک و مهم است اظهار داشت: سال زراعی ۹۶ و ۹۷ سالی کم آب برای کشور است و در راستای این پدیده شورای عالی آب در سطح کشور تشکیل شده است.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان گیلان خاطرنشان کرد: تمامی ارکان و طبقات مصرف‌کننده آب در این شورا مدیریت می‌شوند و استان گیلان به لحاظ دارا بودن منابع آبی مستقر در محدوده جغرافیایی جز استان‌های ثروتمند کشور است.

لطفی با بیان اینکه سال زراعی ۹۶ و ۹۷ کمبود آب در کشور مشهود بود و در راستای این پدیده کارگروه حفاظت منابع آب استان در گیلان تشکیل شد گفت: پایان فروردین ماه باید یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر معکب آب برای فصل زراعی جدید در پشت سد سپیدرود ذخیره‌سازی می‌شد.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان گیلان با تاکید بر اینکه فروردین ماه امسال ذخیره‌سازی و ورودی آب سد سفیدرود با کاهش ۴۰ درصدی مواجه بود خاطرنشان کرد: سد سفیدرود حوزه‌ آبی گسترده‌ای است و آب ورودی به این سد از ۹ استان تامین می‌شود.

 لطفی با اشاره به اینکه فروردین ماه امسال ذخیره‌سازی آب سدسفیدرود ۹۰۵ متر مکعب بود که این ذخیره‌سازی نسبت به سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش داشت افزود: با مدیریت صحیح منابع آبی در حال حاضر حوزه آبرسانی به اراضی کشاورزی گیلان شرایطی پایداری دارد.

وی با بیان اینکه با مدیریت صحیح منابع آبی در گیلان هیچگونه مشکلی تا پایان فصل زراعی در استان وجود ندارد تصریح کرد: استان گیلان برای مدیریت منابع آبی و مقابله با خشکسالی در حوزه جلگه ۱۳۰ پروژه را در ۱۶ شهرستان گیلان اجرایی کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تاکید بر اینکه با مدیریت صحیح منابع آبی موجود در گیلان فصل زراعی امسال به نحو احسنت در گیلان در حال  انجام است گفت: ۲ شهرستان تالش و لنگرود در آغاز فصل زراعی با شرایط بحرانی مواجه بودند که در حال حاضر از شرایطی پایدار برخوردار هستند. 

لطفی با اشاره به اینکه تاکنون ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب از سد سفیدرود برای فصل زراعی در گیلان رهاسازی شده و تا پایان سال زراعی که ۵ مرداد ماه است ۴۰۰ میلیون متر مکعب دیگر رهاسازی می‌شود افزود: کلیه شالیزارهای موجود در استان گیلان برای کشت نیازمند ۲ میلیارد ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب هستند.

وی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۲۵۰ میلیون مترمکعب از این میزان توسط سد سفیدرود و مابقی از آب‌بندان‌های موجود در استان تامین می‌شود تاکید کرد: سد سفیدرود امسال ۶۰۰ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته با کاهش آورد آب مواجه بود.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه در این راستا همزمان با آغاز فصل زراعی تمامی دستگاه‌های پمپاژ در گیلان بهسازی و تجهیز شدند و راهاسازی آب با مدیریت انجام شد گفت: شرکت آب منطقه‌ای گیلان کارنامه موفقی در مدیریت آب زراعی سال ۹۶ و ۹۷ در سطح کشور دارد.

لطفی دو سد آیت‌الله بهجت(ره)  و سفیدرود را از سدهای مهم و مطرح استان گیلان عنوان کرد و با بیان اینکه ۷۰ درصد آب سد آیت‌االه بهجت (ره) برای آب شرب مصرف می‌شود افزود: عمده میزان آب سد سفیدرود برای مصارف اراضی کشاورزی و شالیزاری مصرف می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۴ سد  بزرگ در استان گیلان در حال ساخت است که ۳ مورد از سدهای مذکور از پیشرفت فیزیکی مطلوبی برخوردار هستند بیان کرد: سد شفارود، پلرود، دیورش و سد لاسک از سدهای بزرگ در حال ساخت در گیلان محسوب می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان گیلان با اشاره به اینکه اقدامات فنی، مطالعاتی و مباحث محیط زیستی پروژه سد لاسک انجام شده است تاکید کرد: عملیات ساخت‌ سد پلرود ۶۳ درصد، سد شفارود ۳۸ درصد و سد دیورش ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

لطفی با بیان اینکه  سال ۹۹ سد پلرود آبگیری می‌شود خاطرنشان کرد: گیلان ۵۴ رودخانه دارد که آب ۱۱ مورد از این رودخانه‌ها وارد تالاب انزلی و مابقی وارد دریا می‌شود که به منظور ساماندهی و مدیریت آب این رودخانه‌ها اقدامات ویژه‌ای در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه ۱۱ سد لاستیکی در استان گیلان وجود دارد که یک سد از میزان مذکور در حال حاضر وارد مدار بهره برداری شده است گفت: در تمامی ۱۶ شهرستان‌ گیلان بزرگترین پروژه‌های عمرانی در حال اجرا مختص شرکت آب منطقه‌ای گیلان است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گیلان با اشاره به اینکه همه پروژه‌ها و طرح‌های شرکت آب منطقه ای گیلان به طور عملیاتی در حال فعالیت است و گیلان در بهره‌برداری این پروژه‌ها جزء استان‌های شاخص کشور است گفت: ۶ سد لاستیکی تا پایان سال ۹۷ در گیلان به مدار بهره‌برداری وارد می‌شود.

لطفی با بیان اینکه علاوه بر سدهای لاستیکی در دست احداث، گیلان برای مدیریت منابع آبی خود نیازمند ساخت ۱۰ سد لاستیکی دیگر است خاطرنشان کرد: علاوه بر آن گیلان نیازمند ساخت ۱۴ سد کوتاه است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان گیلان با بیان اینکه گیلان برای مدیریت صحیح منابع آبی خود نیازمند ۴۴ سد کوتاه و بزرگ است تصریح کرد: در حال حاضر ۳۵ درصد آب در سد سپیدرود به علت نامناسب بودن کانال‌های آبرسانی تلف می‌شود.  

وی با اشاره به اینکه گیلان سال زراعی امسال با مدیریت آب زراعی و آب مصرفی حوزه صنعت از بین دو استان همجوار  دارای عملکردی درخشان است افزود: تمامی طرح‌های فعلی و آتی شرکت آب منطقه‌ای گیلان به طور منظم و با برنامه‌ریزی صحیح پیش می‌رود.

لطفی با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای ۲۵ پروژه و ۱۳ طرح‌ ملی استانی شده در گیلان ۸ هزار ۹۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است تصریح کرد: به منظور بهره‌برداری از طرح‌های در دست اجرای شرکت آب منطقه‌ای گیلان ‌۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به اتفاق اخیر نشت گازوئیل به سد شهربیجار و با بیان اینکه این سد هنوز به طور کامل تکمیل نشده است گفت: خروجی آب نیروگاه تا تصفیه خانه بزرگ سنگر به صورت کانال رو باز است و ایجاد کانال‌های مکانیزه در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تاکید بر اینکه پیمانکاران این حوزه برای تامین سوخت خود در آن پروژه نیازمند منبع گازوئیل بودند افزود: گازوئیل موجود در این منبع با نشستی ناچیز به طور اتفاقی وارد آب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از کارگران این پروژه به منظور از بین بردن گازوئیل نشست کرده در آب اقدام به آتش زدن گازوئیل نشست کرده در آب می‌کند خاطرنشان کرد: با بی‌احتیاطی کارگران این آتش به منبع گازوئیل سرایت می‌کند.

 لطفی با بیان اینکه با اقدامات ویژه آتش‌نشان‌ها منبع گازوئیل سرد شد و از ترکیدن این منبع با تلاش گسترده جلوگیری به عمل آمد افزود: با خاموش شدن آتش و پایدار شدن وضعیت، محیط آلوده به طور ویژه پاکسازی شد و مشکل مورد نظر به طور کامل حل شد.

وی با تاکید بر اینکه نشست گازوئیل به آب سد آیت‌الله بهجت(ره) یک حادثه عملیاتی و طبیعی بود که با اقدامات به موقع و مطلوب به سرعت برطرف شد گفت: در روزهای نخست این حادثه به منظور کنترل کردن جو روانی جامعه و به دلیل برطرف شدن این مشکل، حادثه مذکور اطلاع رسانی نشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان با اشاره به اینکه مردم در بروز حوادث به شایعات و اخبار غیررسمی هیچ توجهی نکنند خاطرنشان کرد: توجه به سلامت مردم همواره در راس امورات این شرکت قرار می‌گیرد و به طور ویژه دنبال می‌شود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.