علی محمدزاده: بین روزنامه نگاران اصطلاحی با عنوان سوژه‌های نخ نما وجود دارد که اصولاً به سوژه‌ها یا موضوعاتی گفته می‌شود که به جهت تکرار زیاد وعدم تغییر وضعیت مانند زخم‌های کهنه تنها موجب ناامیدی مخاطبان می‌شود.

آغاز عملیات اجرایی قطار برقی تهران- مشهد ؛وعده این بار، 2 ماه آینده

بی تردید موارد متعددی از این دست سوژه‌ها را سراغ دارید که بارها وبارها تکرار شده‌اند، ولی مشکل همچنان باقی است؛ یکی از مصادیق این موضوع که در سال‌های اخیر بسیار گفته شده، طرح برقی سازی قطار تهران -مشهد است.
سابقه این موضوع به سال‌های دور برمی‌گردد، اما همیشه در حد آرزو بوده و یا در نهایت مدیران این حوزه خبر از گفت‌وگوهایی در سطح کلان کشور برای امکان سنجی مسئله‌ می‌دادند.
١٢ بهمن‌ سال ٩٠ پس از گذشت هشت سال از آغاز مطالعات و نیز ۴۶ ماه از مصوبه دولت نهم، در مراسمی، طرح برقی ‌سازی خط ‌آهن مشهد-تهران کلید خورد، اما دو سال بعد قاسم ساکتی، مدیر وقت طرح برقی‌سازی راه‌آهن کشور، اعلام کرد که این طرح فقط ٨۶/٢ درصد پیشرفت داشته است.
این پروژه از اواخر آذر سال ٩٢ تا دهه فجر سال ٩۴ در ایستگاه وعده‌ها متوقف ماند تا اینکه دو سال پیش، در سفر یک ‌روزه دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور، به مشهد، کلنگ اجرای این طرح رسماً به زمین زده شد. آن زمان گفته می‌شد که طرح برقی‌سازی راه‌آهن مشهد-تهران با حل مشکل فاینانس آن در سفر رئیس جمهور چین به ایران، در قالب کنسرسیومی متشکل از پیمانکاران ایرانی و چینی اجرایی شده است، اما بعدها مشخص شد که خبری از تأمین اعتبار نیست و مشکلات همچنان پابرجاست.
سرانجام بهمن سال گذشته بود که معاون رئیس‌ جمهور خبر قطعی تأمین‌ اعتبار لازم را اعلام کرد ومدعی شد بزودی عملیات اجرایی طرح آغاز خواهد شد و در ادامه مدیران وزارتی ومیانی هم وعده دادند از ابتدای سال 97 این طرح وارد مرحله اجرایی می‌شود.
سال 97 هم از راه رسید و با توجه به تعطیلی کشور در هفته‌های اول سال انتظار می‌رفت از ابتدای اردیبهشت ماه این موضوع در دستور کار قرار گیرد اما نیمه اردیبهشت ماه بود که معاون وزیر راه و شهرسازی از پیش‌بینی شروع عملیات اجرایی طرح برقی‌سازی راه‌آهن در فصل بهار خبر داد.
سعید محمدزاده گفت: قرارداد برقی کردن مشهد - تهران و گرمسار-اینچه برون در شرایط مطلوبی قرار دارد و با توجه به انعقاد قرارداد طرح برقی کردن راه‌آهن مشهد- تهران و گشایش ال‌سی (اعتبار اسنادی) آن پیش‌بینی می‌شود در فصل بهار عملیات اجرایی آن آغاز شود.
با این وعده همه به انتظار ماندند، اما فصل بهار هم به پایان رسید وخبری از تحقق وعده‌ها نشد. در همین راستا محمدهادی ضیائی مهر، مدیرکل راه آهن خراسان رضوی اما همین وعده را به شکل دیگری مطرح کرد و بازه زمانی شروع عملیات اجرایی را اندکی طولانی‌تر کرد.
او گفت: با توجه به اقدام‌های انجام شده پیش‌بینی می‌کنیم که در 6 ماهه ابتدای امسال و حتی فصل اول سال 97 عملیات اجرایی این طرح آغاز شود و در حال حاضر تشریفات اداری و مالی طرح در حال انجام است.
با این وصف انتظار می‌رفت در هفته‌های اخیر خبر آغاز کار این طرح منتشر شود که به یکباره حسین عاشوری قائم مقام شرکت راه‌آهن با بیان اینکه قطار برقی تهران- مشهد مراحل نهایی را سپری می‌کند، گفت: پیش‌بینی می‌شود با نهایی شدن مذاکرات با کشورهای خارجی ظرف یکی دو ماه آینده این قطار راه‌اندازی شود.
خلاصه اینکه به نظر می‌رسد مدیران محترم این حوزه در سر موعد وعده‌های خود، تنها آن را تمدید می‌کنند وهنوز به طور قطع دلیل تعلل در آغاز عملیات اجرایی این طرح را اعلام نکرده‌اند و با قاطعیت از اتمام رایزنی‌ها برای تأمین‌ اعتبار و شناسایی پیمانکار خبر می‌دهند، اما مشخص نیست چرا با توجه به انجام این کارها کار را شروع نمی‌کنند.
تنها امیدواریم تا ماه آینده باز شاهد تمدیدی دیگر نباشیم...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.