رئیس سازمان خصوصی سازی کشور گفت: مدیران دولتی که حاضر به واگذاری بنگاه های خود نیستند بیشترین آسیب را به خصوصی سازی زده اند و گزارش های نادرست در این زمینه تولید کرده اند.

معاون وزیر اقتصاد: مدیران دولتی بیشترین آسیب را به خصوصی‌سازی زده‌اند

به گزارش قدس آنلاین،میرعلی اشرف پوری حسینی در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: بزرگترین شرکتی که دوم مرداد مزایده آن برگزار می شود شرکت کشت و صنعت مغان با هزار و ۷۶۱ میلیارد تومان قیمت پایه است.
وی گفت: مجمع صنعتی و لوله گستر اسپرایم که بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان ارزش دارند و چند سیلو نیز در آگهی سازمان خصوصی سازی در این روز به مزایده گذاشته می شود .

رئیس سازمان خصوصی سازی کشور با بیان اینکه این مزایده یکی از بزرگترین مزایده های سازمان خصوصی سازی است افزود: مزایده این مجموعه ها نوبت نخست نیست بلکه نوبت های چهارم، پنجم و ششم است .
پوری حسینی گفت: با توجه به شرایط نسبتاً خوبی که فراهم شده است امیدواریم این مزایده پوچ در نیاید .

وی افزود : این شرکت ها هیچ کدام بورسی نیستند و صد در صد سهام آنها یکجا فروخته می شود .

رئیس سازمان خصوصی سازی کشور گفت: کسانی که تمایل دارند در این مزایده شرکت کنند تا اول مرداد فرصت دارند پیشنهادهای خود را به صورت کتبی در پاکت های در بسته به سازمان خصوصی سازی تحویل دهند .

پوری حسینی درباره سود ده بودن این شرکت ها افزود: آنها ظرفیت سود ده بودن را دارند اما متاسفانه با مدیریت های دولتی انتظار سود دهی بالایی از آنها نداریم.

وی گفت: شرکت کشت و صنعت مغان با ۲۷ هزار هکتار زمین زراعی که شامل بهترین خاک های ایران است در برخی سال ها زیان ده و در برخی سال ها نیز حدود پنج تا ۱۰ میلیارد تومان سودآور بوده است .

رئیس سازمان خصوصی سازی کشور افزود : امیدواریم با ورود بخش خصوصی واقعی به مزایده ها کارایی و بهره وری این مجموعه ها افزایش یابد.

پوری حسینی گفت : اگر قضاوتی درباره واحدهای واگذار شده گذشته داریم نباید فقط به خریداران نگاه کنیم بلکه باید شرایط را نیز در نظر بگیریم.
وی افزود: درباره شرکت هپکو باید توجه شود که چه بر سر آن به عنوان یک بنگاه آمد و فقط به خریداران آن اشاره نکنیم.
رئیس سازمان خصوصی سازی کشور گفت: زمانی که هپکو به بخش خصوصی واگذار شد ممنوعیت واردات ماشین آلان سنگین برداشته و فضا رقابتی شد در حالی که این شرکت آمادگی ورود به این فضا را نداشت.
پوری حسینی افزود: هر جا بخش خصوصی واقعی سرکار بوده است ارتقاء بهره وری داشته ایم.
وی با بیان اینکه تحریم ها و کمبود بودجه های عمرانی نیز از علل ناموفق بودن بنگاه های واگذار شده در مزایده ها بوده است گفت:? ساز و کار قانونی برای حمایت از بنگاه های دولتی واگذار شده به بخش خصوصی وجود دارد .
رئیس سازمان خصوصی سازی کشور افزود: زمانی که شرکت حمل و نقل خلیج فارس واگذار شد دیگر برای حمل و نقل گندم با این شرکت قرارداد امضا نشد و شرکت حمل و نقل خلیج فارس زمین خورد .
پوری حسینی گفت:اینها نکاتی است که باید بسیار موشکافانه باید به آن نگاه کرد .

وی افزود: برخی مدیران دولتی برای ناکارآمد نشان دادن واگذاری ها با مجموعه های واگذار شده قراردادی امضا نمی کنند تا بگویند خصوصی سازی موفق نیست، خصوصی ها موفق نیستند و دولتی ها خوب هستند.
رئیس سازمان خصوصی سازی کشور گفت: زمانی که آلومینیوم المهدی و هرمزال فروخته شد ۲۳ ماه در دادگاه هیات داوری و بازرسی بازجویی پس می دانند.
پوری حسینی افزود: شرکت که ۴۵۰ میلیارد تومان زیان انباشته داشت و ۳۶۰ میلیارد تومان شرکت ایمیدرو به آن پول تزریق کرد تا سرپا بایستد فروخته شد و در سه سالی که از فروش آن گذشته بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان از خریدار پول گرفته و به خزانه واریز شده است .
وی گفت : مشکلات آلومینیوم المهدی با ساچه حل شده است و هیچ آسیبی از این جهت ایران را تهدید نمی کند .
رئیس سازمان خصوصی سازی کشور افزود: زمانی که هرمزال دست ایمیدرو بود قسط های آن بیش از دو سال معوق شد.
پوری حسینی با بیان اینکه جو سازی علیه خصوصی سازی بسیار زیاد است گفت: خصولتی مجاز هستند در مزایده شرکت کنند اما بر اساس قانون حق داشتن بیش از ۴۰ درصد سهام یک بنگاه را ندارند.
وی افزود: اگر بیش از این درصد را در اختیار داشته باشند پنج سال پس از تصویب قانون مجلس که دو سال از آن گذشته است باید مازاد ۴۰ درصد خود را واگذار کنند.
رئیس سازمان خصوصی سازی کشور گفت: چون بر اساس قانون ممنوعیتی برای ورود خصولتی ها به مزایده ها نداریم بنابراین آنها منع نیستند اما باید راه را برای ورود خصولتی ها سخت و برای بخش خصوصی سهل کرد.
پوری حسینی افزود: تشویق سازمان خصوصی سازی از بخش خصوصی شفاف است و برای آنها سود فروش اقساطی سه درصد کمتر محاسبه و مدت اقساط یک سوم بیشتر انجام و اقساط آنها در صورت درخواست بخش خصوصی پلکانی می شود .
وی گفت: اگر خصولتی ها در مزایده شرکت کشت و صنعت مغان شرکت کنند نمی توانند این شرکت را به آنها نفروشند اما پس از سه سال باید مازاد ۴۰ درصد سهام خود را بفروشند.
رئیس سازمان خصوصی سازی کشور افزود: بخش خصوصی نباید بترسد و باید بداند با سرمایه و سرمایه داری نه تنها کسی مخالف نیست بلکه مشوق آن نیز هستیم.
پوری حسینی گفت: این با گفتار درست نمی شود بلکه باید در عمل ثابت شود.
وی افزود: مدیران دولتی که حاضر به واگذاری بنگاه های خود نیستند بیشترین آسیب را به خصوصی سازی زده اند و گزارش های نادرست در این زمینه تولید کرده اند .
رئیس سازمان خصوصی سازی کشور گفت: در حالی که به خود آنها بنگاه ها را پیشنهاد دادیم گفتند قیمت آنها بسیار بالاست و کسی نمی خرد اما زمانی شخص خصوصی آن بنگاه را خرید مدیران دولتی می گویند ارزان فروختی .
پوری حسینی افزود : تهمت کم نشنیده ام اما در مقابل آن ایستاده ایم.

منبع: نود اقتصادی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.