۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱
کد خبر: 618080

یک رهبر جنبش مقاومت اسلامی "حماس" در غزه اعلام کرد که طرف های مختلف سعی در ایجاد انفجار داخلی در غزه را دارند، اما ما مصمم به تحقق آشتی ملی و لغو محاصره غزه هستیم و هیچ بحثی درباره امضای توافق سیاسی با رژیم صهیونیستی مطرح نیست.

به گزارش گروه بین الملل قد آنلاین ، یحیی سنوار امروز سه شنبه در دیدار با جمعی از جوانان فلسطینی ساکن غزه اظهار داشت که پس از به بن بست رسیدن روند آشتی ملی، برخی طرف ها سعی در ایجاد انفجار داخلی در باریکه غزه را داشتند، اما راهپیمایی های حق بازگشت باعث شکست این توطئه ها شد.

وی افزود: کشورهای زیادی سعی داشتند آشتی ملی را به شکست بکشانند و ما هم در تحقق آشتی ناکام بودیم و متاسفانه وضعیت شکاف داخلی همچنان به قوت خود باقی است.

سنوار همچنین به تلاش های سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی "شاباک" برای به شکست کشاندن آشتی ملی اشاره کرد و گفت، متاسفانه مراجع رسمی فلسطینی هم با این سازمان اطلاعاتی در شکست آشتی ملی همکاری می کردند.

وی افزود: ما می دانستیم که حادثه انفجار خودروی "توفیق ابو نعیم" رئیس سرویس های امنیت داخلی فلسطین در غزه با هدف به شکست کشاندن آشتی ملی صورت گرفته است، ولی ما این بحران را هم پشت سر گذاشتیم و بر لزوم تداوم روند آشتی ملی با وجود تمامی موانع و مشکلات تاکید کردیم.

سنوار اظهار داشت که برخی طرف ها در زمستان سال گذشته سعی داشتند باریکه غزه و پروژه مقاومت را نابود کنند و اویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم صراحتا به این مساله اشاره کرد.

غزه در برابر توطئه

رئیس جنبش حماس در غزه خاطر نشان کرد که ملت فلسطین در باریکه غزه توانست چالش و توطئه برای ایجاد فتنه داخلی را به فرصتی برای مقابله با رژیم صهیونیستی؛ به ویژه در ماجرای انتقال سفارت آمریکا به قدس تبدیل کند و غزه نمادی برای ایستادگی و مخالفت با توطئه علیه مساله فلسطین است.

وی افزود: «باریکه غزه نخواست که نامش در لیست طرف هایی وارد شود که در برابر تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی در ماه مه گذشته ساکت و نظاره گر ماندند و این در حالی است که برخی طرف ها تعبیرات شرم آوری درباره این مخالفت و ایستادگی داشتند.»

سنوار با نثار درود به جوانان فلسطینی به خاطر ایستادگی شان در برابر رژیم صهیونیستی و به ویژه برگزاری و تداوم موفقیت آمیز تظاهرات های حق بازگشت، خاطر نشان کرد که به رغم فضای راهبردی سخت و دشوار حاکم بر مساله فلسطین، ملت ما قدرت خود برای عبور از سختی ها و مشکلات در سایه پایبندی به حقوق و اصول خود را ثابت کرده است و تظاهرات های حق بازگشت به عنوان راهکار و گزینه مورد انتخاب ملت و گروه های فلسطینی، چالشی برای رژیم صهیونیستی و توطئه های آن به منظور نابودی مساله فلسطین به شمار می رود.
 

موضع ما در قبال آرام سازی اوضاع در نوار غزه

یحیی سنوار در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح برخی جزئیات مربوط به مذاکرات اخیر برای آرام سازی اوضاع در غزه پرداخت و تاکید کرد که «هیچ کسی بحثی درباره توافقات سیاسی با رژیم صهیونیستی ندارد و اگر ما با شروط کمیته چهارجانبه بین المللی موافقت می کردیم و تونل ها و موشک ها را تحویل می دادیم، مساله حل می شد، اما همچنان به حق بازگشت و حقوق ملت فلسطین پایبند هستیم.»

وی ضمن رد ادعاهای مربوط به احداث فرودگاه در ایلات افزود:«هر کس فکر می کند که بحث احداث فرودگاه در ایلات یا مسائل دیگر مطرح شده است، نادان است و چیزی نمی داند. امروز بحث درباره ایجاد آبراهه میان باریکه غزه و قبرص است و مشکل آنروا باید به صورت ریشه ای حل شود.»

رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه خاطر نشان کرد که وقتی تنها حل مشکل کارمندان غزه به ما پیشنهاد شد، ما با آن مخالفت و اعلام کردیم که باید محاصره غزه به صورت کامل لغو شود.

وی درباره دیدگاه حماس در قبال مساله آرام سازی اوضاع در غزه اعلام کرد که «ما خواهان جنگ نیستیم، بلکه می خواهیم قرار داد آرام سازی امضا شده در سال ۲۰۱۴ را تثبیت کنیم.» این رهبر برجسته حماس تصریح کرد که «درست است که ما مخالف جنگ هستیم، اما آماده ایم با هر گونه تجاوز مقابله کنیم و می توانیم کسانی را که چنین فکری در سر دارند، به شدت پشیمان کنیم.»

وی تاکید کرد که تثبیت توافق آرام سازی بدین معناست که ما به هیچ وجه نمی خواهیم به دوران محاصره بازگردیم و تصمیم به شکسته شدن قطعی محاصره غزه گرفته ایم.

طرف های میانجی و تظاهرات های حق بازگشت

سنوار در آخرین بخش از سخنان خود اعلام کرد که پس از تظاهرات های حق بازگشت، جامعه بین المللی ادعا می کند که قصد حل مشکل باریکه غزه را دارد، اما واقعیت این است که می خواهد مشکل رژیم صهیونیستی را که به شدت از سوی نوار غزه تحت فشار قرار گرفته است، حل کند.

وی افزود:« ما ۱۲ سال است تحت محاصره قرار گرفته ایم و کودکان ما ماهها و سال ها از داروی سرطان محروم شده اند، اما جامعه بین المللی ظالم هیچ اهتمامی به حل این مشکل ما نداشت، اما خیلی زود برای حل مشکل رژیم صهیونیستی دست به کار شده است.»

رئیس حماس در نوار غزه تاکید کرد که وقتی فشار مردمی علیه رژیم صهیونیستی شدت می گرفت، طرف های میانجی بارها طی یک روز نزد ما می آمدند، اما در حال حاضر این فشارها به خواست خود ما کاهش یافته است تا طرف های فعال بتوانند محاصره را بشکنند.. و ما می دانیم که این رژیم جز تحت فشار گامی در راستای لغو محاصره بر نمی دارد.»

وی افزود:«ما موضع سیاسی مان را به هیچ کسی نمی فروشیم، بلکه همچنان به لغو محاصره و راه درستی که در پیش گرفته ایم، پایبند خواهیم ماند.»

منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.