مدیرعامل یک کارخانه تولید شیرخشک در خراسان رضوی مشکلات تولیدکنندگان شیرخشک در ایران را تشریح کرد.

وضعیت تامین ۵۰ درصد از مواد اولیه تولید شیرخشک مشخص نیست

به گزارش قدس آنلاین، مارتین آواک با اشاره به مشکلات کارخانجات تولید شیرخشک در کشور، اضافه کرد: اکنون وضعیت تامین ۵۰ درصد از مواد اولیه ما مشخص نیست و ما نمی‌دانیم برای آن چه برنامه‌ای داشته باشیم. ما دو هفته پیش موفق شدیم محصولاتمان به‌ویژه شیر خشک رژیمی را پس از دو ماه که در گمرک مشهد متوقف بود، ترخیص کنیم.

آواک اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز سبب دلسرد شدن سهام‌دار خارجی ما که حدود ۱۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده است شده و امروز نمی‌تواند سود سهام خود را دریافت کند. قرار بر این بود که سود سهام خود را از طریق ارز دولتی دریافت کند اما امروز گفته می‌شود باید با استفاده ار سامانه نیما سود کم‌تری می‌گیرد.

وی بیان کرد: معضل دیگری که ما با آن مواجه هستیم تصمیمات عجولانه‌ای است که برخی از سازمان‌ها در خصوص شیرخشک می‌گیرند. پس از ترخیص محصولاتمان از گمرک ما نامه‌ای از سازمان غذا و دارو دریافت کردیم که اجازه فروش محصولاتمان را نداریم و باید منتظر بمانیم تا نام برخی از داروخانه‌ها اعلام شود و ما محصولاتمان را تنها در داروخانه‌های منتخب به فروش برسانیم.

این مدیرعامل کارخانه تولید شیرخشک خاطرنشان کرد: ما متاسفانه روزانه ۵۰۰ تماس تلفنی مبنی بر اینکه شیرخشک‌هایمان به دست مادران و فرزندانشان نمی‌رسد، دریافت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: دولت تنها اجازه افرایش ۸.۵ درصدی قیمت‌ها را به ما داده است در صورتی که در ماه‌های اخیر قیمت مواد اولیه حدود ۹۰  درصد افزایش یافته است.

آواک در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: مراحل ساخت این کارخانه شیرخشک در سال ۱۳۸۲ آغاز شد و اکنون بزرگ‌ترین کارخانه تولید شیرخشک خاورمیانه است. ظرفیت نسبی تولید این کارخانه ۱۲ هزار تن است و حدود ۳۰۰۰ تن از ظرفیت کارخانه خالی است. زمانی که این کارخانه با ظرفیت ۱۲ هزار تن ساخته شد، ظرفیت بازار کشور تنها ۷۰۰۰ تن بود. این کارخانه پیش‌بینی‌ و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای آینده انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: ما به کشورهای عراق و افغانستان شیرخشک صادر می‌کنیم و حدود ۷۲ پرسنل در این کشورها داریم. ما در افغانستان رتبه اول و در عراق حدود ۱۱ درصد سهم بازار را داریم. از سال ۲۰۰۹ تاکنون ما حدود ۷۴ میلیون دلار به عراق و حدود ۱۹ میلیون دلار به افغانستان صادرات داشته‌ایم. در داخل کشور نیز ۲۳۵ میلیون دلار فروش شیرخشک داشته‌ایم.

 این مدیرعامل  کارخانه تولید شیرخشک خاطرنشان کرد: در سه قسمت شیر خام، آب‌پنیر و روغن گیاهی مورد نیاز است که از شهر فریمان تهیه می‌شود. هم‌چنین از ساری روغن گیاهی و از تهران و اصفهان شیر خام دریافت می‌کنیم. پس از تحریم‌های سال ۲۰۱۱ به این نتیجه رسیدیم که برای ادامه فعالیت باید در کشور بومی‌سازی انجام شود و به واردات وابستگی نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه «۳۸ درصد از مواد اولیه مورد استفاده ما از داخل کشور تهیه می‌شود»، عنوان کرد: ما در آغاز فعالیت بومی‌سازی خود در سال ۲۰۱۲ تنها ۳ درصد مواد را از داخل کشور تهیه می‌کردیم و امروز هدف ما این است که این میزان را به ۶۲ درصد برسانیم. ما اکنون ۳۶۶ پرسنل داریم که ۷۵ درصد آن‌ها را آقایان تشکیل می‌دهند و بازه سنی ۳۰ الی ۳۹ سال دارند.

آواک افزود: ساعت کاری پرسنل ما در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۵ هزار ساعت بوده است. ما امروزه رتبه دوم سهم بازار را در ایران داریم و متاسفانه صادرات ما متوقف شده است. شیر خشک غذای سالمی است که برای نسل آینده مورد نیاز است و ما معتقدیم باید به اندازه دارو به اهمیت آن توجه شود و به آن ارز دولتی تعلق بگیرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.