هم اکنون بیشترین هموطنانمان در شهرها و کلانشهرها سکونت دارند و برای عبور از مشکلات زیست محیطی بایدتناسب ۲۵ به ۷۵ جمعیت روستایی و شهری برعکس شود.

جاذبه های زندگی خارج از کلانشهر ها باید افزایش یابد/نداشتن معاینه فنی مهمترین تخلف زیست محیطی است

رئیس کمیسیون خدمات شهری ومحیط زیست شورای شهر مشهد مقدس درگفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در حاشیه ضابطین قضایی شهرداری مشهد گفت: هم اکنون بیشترین هموطنانمان در شهرها و کلانشهرها سکونت دارند و برای عبور از مشکلات زیست محیطی بایدتناسب ۲۵ به ۷۵ جمعیت روستایی و شهری  برعکس شود. برای رسیدن به این مرحله ایده آل باید ضمن تامین زیرساختهای اولیه، جاذبه های زندگی خارج از کلانشهرها افزایش یابد.

*لزوم همکاری و همدلی مردم با شورای شهر

 مهندس محمد حاجیان شهری اظهار داشت: مشارکت مردم برای غلبه بر مشکلات اجتماعی و شهری می تواند نتایج خوبی داشته باشد و در این فرآیند شورای شهر از رسانه ها و شهروندان تقاضای همکاری و همدلی دارد.

وی افزایش خودروها و ترافیک را عامل مهم مشکلات زیست محیطی دانست و گفت: برای افزایش هوای سالم و پاک و کاهش روزهای آلوده و خطرناک حتما باید به مشارکت مردم و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش سفرهای تک سرنشین و روی بیاوریم تا از آلودگی هوا بیش از میزان فعلی جلوگیری کنیم و در این مسیر به همکاری شهروندان و زائران نیازمندیم وبا بررسی های صورت گرفته استفاده تجهیز ناوگان ریلی ، حمل و نقل عمومی می توانیم  شهر وجامعه سالم تری داشته باشیم.

*تعداد زیاد خودروها از ظرفیت خیابانها

حاجیان افزود: البته تعداد خودروهادر مشهد به ازای هر خانوار یک خودر سرشماری شده وبیشترین  مشکل ترافیک به دلیل تعداد زیاد خودرو و افزون از ظرفیت خیابانهاست که باید برای آن چاره جویی شود.

به گفته این عضو شورای شهر مشهدهم اکنون حدود یک میلیون خودرو در سطح شهر مشهد تردد دارند که هرکدام از آن‌ها به طور متوسط ۳۲۰۰ تن گازهای آلاینده تولید می‌کنند، از طرفی توان تسویه هر درخت حدود ۲۲ کیلوگرم است یعنی به ازای هر خودرو نیاز به ۱۴۳ درخت داریم تا دی اکسید کربن حاصله از خودروها تسویه شود در حالیکه مساحت فضای سبز مشهد بسیار کمتر از این رقم است.

*ایجاد کارگروه نخبگان دانشگاهی برای محیط زیست شهری

رئیس کمیسیون خدمات شهری ومحیط زیست شورای شهر مشهدبا اشاره به تلاشهای این نهاد برای بسامان کردن بهداشت سلامت و محیط زیست بیان کرد: برای رسیدگی تخصصی به موضوعات مربوط در این حوزه  ۵ کارگروه با حضور نخبگان دانشگاهی، کارشناسان شهرداری و مراکز تحقیقاتی و سمنها تشکیل شده است.

این کار گروههای تخصصی شامل زیر مجموعه های بهداشت سلامت و محیط زیست، تامین منابع پایدار، فضای سبز وپسماند و خدمات شهری، میادین اصناف و تبلیغات محیطی و همچنین مدیریت بحران و خدمات ایمنی شهری می باشند.
حاجیان شهری تاکید کرد: البته در این فرآیندجهت تهیه زیرساختها  برگزاری ۳۶ جلسه کمیسیون و بررسی حدود ۶۰ نظریه درنشستهای تخصصی برگزار شده و همچنین  ۲۵ مورد نیز بازدید میدانی از فعالیت های شهرداری، بعنوان ناظر بر عملکرد همکاران زحمتکش شهرداری، نیز از سوی این کارگروهها انجام شده است.

*نداشتن معاینه فنی مهمترین تخلف زیست محیطی

وی اجرای قوانین بازدارنده رابه عنوان اهرم الزام بخشی مدیریت شهری دانست وگفت: اعمال قانون برای  ۲۱ هزار و ۲۱۶ خودرو متخلف و آلاینده طی ۷ ماهه نخست سال جاری به عنوان یک تلاش قابل ذکر است همچنین نداشتن برچسب معاینه فنی یکی دیگر از تخلفات در این حوزه است که در جمع بندی کلی باعث اعمال قانون ۵۹۴۴ دستگاه خودرو در این مدت شده است.

همچنین مجموع طی ۷ ماه سال جاری ۲۱ هزار و ۶۶۱ دستگاه خودرو در شهر مشهد به علت رعایت نکردن استانداردهای زیست محیطی و آلایندگی، با همکاری ناجا- مورد اعمال قانون قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۳ هزار و ۵۴۰خودرو  به دلیل نیاز ضروری به رفع معایب و ایرادات فنی به تعمیرگاه منتقل شدند.

*جمع آوری و انتقال روزانه ۳ هزار تن زباله

وی در باره جمع آوری و انتقال زباله های شهری نیز بیان کرد: شهرداری در این حوزه اولویت بودجه ای و عملکرد داشته است و هم اکنون روزانه بیش از ۲ هزار تن زباله در مشهد جمع آوری می شود که البته در پیک حضور زائران به حدود ۳ هزار تن نیزافزایش پیدا می کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری ومحیط زیست شورای شهر مشهدیادآور  شد: گرچه همه کلانشهرها در حوزه مدیریت پسماند با چالش های زیادی روبرو هستنداما مشکلات مشهد به عنوان پایتخت معنوی کشور و میعادگاه زائران بارگاه منور رضوی ویژگی های خاصی دارد که برای حل این معضل نیاز به همکاری شهروندان در بحث تفکیک از مبدا داریم.

*آموزش برای اجرای پروژه های مدیریت شهری

این مقام محیط زیستی کلانشهر مشهد با بیان اینکه آموزش باید به عنوان چاشنی و پیوست همه طرحها و پروژه های مدیریت شهری مد نظر مسئولان قرار گیرد یادآور شد:
متاسفانه برخی از بخشهای وابسته به شهرداری در حوزه فرهنگسازی ضعیف بوده واز جمله آموزش های لازم در خصوص اهمیت بازیافت و تفکیک زباله از مبدا محقق نشده است.

وی همچنین یادآورشد: شورای شهر مشهدبرای ورود به این آموزشها -و در کل فرهنگ سازی- با شهرداری و سمنها همکاری دارد و تشکیل همین همایش بازآموزی ضابطین قضایی فضای سبز در راستای تحقق ارتقای سطح دانش همکاران شهرداری برای خدمت رسانی بهینه به شهروندان مشهدی است.

*کاهش تعداد پرونده‌های قطع درختان

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای شهر مشهد در ادامه استفاده از ضابطین برای پیشبرد قانونی اهداف شهروندی را مفید ارزیابی کرد وگفت: اعتماد مسئولان به ضابطین فضای سبز، باعث کاهش تعداد پرونده‌های مرجوعی به این کمیسیون شده است و از اغلب جرمهای مرتبط با تجاوز به محیط زیست ویا قطع درختان قبل از وقوع پیشگیری می شود.

حاجیان شهری در باره ماهیت شکایات و پرونده های متشکله برای متهمان محیط زیست شهری نیز بیان کرد:پرونده‌هایی که به کمیسیون ارجاع داده می‌شود، درباره درختان معارض منازل، درختان معارض پروژه‌های عمرانی، درختان مانع دید تابلوهای شهری، درختان آفت زده و یا خطرناک است که در باره آن‌ها تصمیم گیری و رای صادر می‌ گردد.

وی همچنین با تاکید بر مستند سازی و قوت داشتن پرونده ای رسیده  به کمیسیون محیط زیست شورای شهر تصریح کرد: معمولا گزارشهای ناقص یا ضعیف و بدون مستندات کافی برای مراحل حقوقی و قضایی بعدی مشکل ساز می شودو باید در جمع آوری ادله دقت نظر بیشتری لحاظ شود.

*تهیه پیوست زیست محیطی برای پروژه های شهری

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای شهر مشهد خروجی همایش ضابطین قضایی را مورد اشاره قرار داد و افزود:باید ضابطین متوجه شوند که همواره گزارش‌های دقیق در مورد تخلفات مورد نیاز مسئولان مدیریت شهری است از سوی دیگرشهرداری و شورای شهر برای تسریع در انجام امور به مدیریتی یکپارچه نیاز دارند تا کمتر درگیر موازی کاری و اتلاف وقت در رسیدگی به پرونده‌ها شوندو اطاله دادرسی نیزکاهش یابد.

 این مقام محیط زیستی کلانشهر مشهد با بیان اینکه داشتن پیوست زیست محیطی برای همه  پروژه ها و سازه های کلانشهرها یک ضرورت برای ادامه حیات شهرها ضروری است، تاکید کرد: گرفتن مالیات سبز از پروژه‌های عمرانی-بویژه پروژه های بزرگ- یکی از طرح‌های کمیسیون محیط زیست  شورای شهراست.

حاجیان شهری افزود: طبق قانون باید ۱۵ درصد حجم همه سازه ها به فضای سبز اختصاص یابد و مالیات سبز برای ساخت و سازهای موجود در کلانشهرها لحاظ شود ودر نهایت برای رسیدن به شهری سبز و پویا این طرح شامل همه عرصه‌های بزرگ شهری در کلانشهرمشهد مقدس بشودو در این زمینه بین شورای شهر و مدیریت شهری همفکری خوبی وجود دارد.

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.