تولیت آستان قدس رضوی گفت: تغذیه فکری و سوغات مبتنی بر اندیشه رهاورد بسیار مهمی است که باید از سفر و زیارت زائر در مشهد نصیب زائران امام رضا(ع) شود.

حجت‌الاسلام رئیسی: زائر مشهدالرضا(ع) باید از نظر فکری و معنوی تغذیه شود

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در آیین آغاز عملیات اجرایی شهر علم و فناوری عالم آل محمد در منطقه سیدی مشهد، گفت: خدمت به‌این آستان خدمت به‌موضوعاتی است که مورد رضای خدا و خدمت به‌مهمانان بوده، خدمت به‌دانشی محسوب می‌شود که امام رضا(ع) پرچمدار آن است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه امام رضا(ع) علم و دانش را برای هدایت انسان در همه قرون و اعصار دانستد، افزود: علمی که پرچمدار آن حضرت رضا(ع) است برای هدایت انسان معاصر ارزشمندترین هدیه‌ای بوده که خدا به‌انسان مرحمت کرده است.

وی تشریح کرد: همه پژوهشگران، محققان و دانش‌پژوهان در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقی و پژوهشی مفتخر به‌این هستند که در شهری مزین به‌نام عالم آل محمد پژوهش می‌کنند.

رئیسی با اشاره به‌اینکه خیلی‌ها تصور  می‌کنند از علم و دانش  بهره‌مند هستند، اما حقیقت علم در خانه امام رضا(ع) است، اظهار کرد: علم نوری است که خداوند در دل هر که بخواهد قرار می‌دهد، بسیاری در کره زمین ادعای دانشمندی دارند، اما هر دانشی که گره از زندگی بشر باز کند و درهای بسته را به‌روی انسان بگشاید، انسان را به‌خدا نزدیکتر کرده، با حقیقت بندگی و انسانیت آشنا کند، به‌انسان معرفت دهد علم حقیقی است.

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: نمی‌توان نسبت به‌ابزار دست‌ساخته امروز که در اختیار بشر قرار دارد، بی‌توجه بود، اما هیچ ابزاری به‌این سرعت زندگی بشر را تحت تاثیر قرار نداد، این فضای ماشینی کردن همه موضوعات به‌سرعت همه لایه‌های زندگی انسان امروز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: نمی‌توان نسبت به‌این علم بی‌توجه بود، هم از ان استفاده می‌کنیم و هم نباید کاری کنیم همه آن در اختیار دیگران باشد، باید در برنامه نوشتن در این اتوبان شریک بود که گام‌های خوبی برداشته شده‌ است.

 رئیسی بیان کرد: امروز با استفاده از این ابزار و آنچه که امام رضا(ع) وعده دادند، مردم حتما دنبال آن حرکت می‌کنند و جایگاهی باید این زیبایی علم را برای مردم روشن کند، بنابراین حوزه، مرکز دانشگاهی و پژوهشی باید این موضوع را برای مردم روشن کنند که شهروندان نیازمند شناخت و نوآوری با آخرین روش‌هایی که در علم و دانش وجود دارد، هستند.

 تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به‌اینکه امروز مشهد جلوه‌های مختلفی دارد، اضافه کرد: از مهم‌ترین جلوه‌های آن حضور مهمانان در این شهر است و همه مردم مشهد میزبان هستند، این میزبانی فقط در تغذیه و خورد و خوراک نیست، بلکه تغذیه فکری از مهم‌ترین هدایای این سفر باید باشد.

 وی یادآور شد: همه مردم مشهد، شهردار، استاندار و نیروهای علمی و فرهنگی به‌دنبال این هستند که چه کند تا به این ۳۰ میلیون مهمان خوش بگذرد و سفرشان خاطره‌انگیز باشد، بخش مهمی از آن تغذیه فکری و سوغاتی است که باید برای تمام عالم ببرند.

 رئیسی گفت: بسیاری از دانشمندان و علما از سراسر عالم به‌اینجا می‌آیند اما در مشهد چه قرار است اتفاق بیفتد؟ مسؤولان و دست‌اندرکاران مشهد به‌ویژه کسانی که در آستان قدس رضوی خدمتگذار هستند می‌دانند مشهد جایگاه پذیرایی از مهمانان است که علاوه بر تغذیه مادی، تغذیه فکری و معنوی هم باید صورت گیرد.

 تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: مشهد با این حوزه کهن، دانشگاه‌ها و علما می‌تواند در محضر عالم آل محمد تبدیل به‌جایگاه مرجعیت علمی شود و امید است با امکانات آستان قدس که متعلق به‌امام رضا(ع) بوده، در راستای اهداف ایشان گام‌هایی برداشته شود.

وی افزود: برای شهر علم و فناوری بیش از یک‌سال با کارگروه‌های علمی کار شده، گاهی بیش از ۲۰ دانشمند تراز اول کشور در جلسات آن صحبت کردند و کاری است که بیش از یک‌سال برای آن با گروه‌های مختلف علمی مطالعه شده و پشتوانه علمی محکمی دارد.

 رئیسی خاطرنشان کرد: در خصوص اقدامات قبلی شهرهای علم و نوآوری در شهرهای مختلف دنیا نیز مطالعه شده، بنابراین این کار دارای پشتوانه مطالعاتی محکم بود و از جذبیت علمی و عزم عملی برای شکل‌گیری چنین شهرکی برخوردار است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.