سفیر روسیه در دوشنبه میزان پول انتقال داده شده توسط مهاجرین کاری در یک سال گذشته میلادی از روسیه به تاجیکستان را ۲.۵ میلیارد دلار عنوان کرد.

۲.۵ میلیارد دلار آورده مهاجرین کاری تاجیک از روسیه در سال ۲۰۱۸

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «ایگور لیاکین فرولوف» سفیر روسیه در تاجیکستان، حجم پول های انتقال  داده شده توسط مهاجرین کاری تاجیک به «دوشنبه» را ۲.۵ میلیارد دلار اعلام کرد.

وی گفت: مبلغ انتقالی مهاجران کاری در سال گذشته میلادی به تاجیکستان ۲.۵ میلیارد دلار بوده که بنابر آمار مختلف ۳۵ تا ۳۷ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد.

فرولوف افزود: طی ۵ سال اخیر مهاجران کاری تاجیک تنها از طریق بانکها به تاجیکستان بیش از ۱۵ میلیارد دلار منتقل کردند که ۳ برابر بیشتر از جذب سرمایه گذاری های مستقیم در این کشور است.

سفیر روسیه در «دوشنبه» در ادامه افزود: در حال حاضر در قلمرو روسیه حدود یک میلیون مهاجر کاری تاجیک فعالیت می کنند.

وی گفت: در این راستا مسکو و دوشنبه ۶ پیش نویس توافقنامه با هدفبهبود شرایط اقامت مهاجران کاری تاجیک در قلمرو روسیه را در دست بررسی دارند.

بنابه سخنان وی، توافقنامه در زمینه ترتیب انتخاب شهروندان تاجیکستان برای مهاجرت کاری موقت، موافقتنامه همکاری در حوزه مهاجرت، توافقنامه اقامت شهروندان دو کشور در قلمرو کشورهای یکدیگر از جمله آن می باشند.

این دیپلمات روس در ادامه همکاری در حوزه مهاجرت را یکی اولویت‌های روابط میان روسیه و تاجیکستان عنوان کرده  و گفت:  دلیل این اولویت بخشی به این موضوع برمی‌گردد که بخش عمده شهروندان تاجیکستان برای کار و فعالیت به روسیه سفر می‌کنند.

وی افزود: هم روسیه و هم تاجیکستان در مسئله مهاجرت به یکدیگر وابسته بوده و یکی از وظایف استراتژیک ما ایجاد شرایط و مکانیزم‌هایی برای جذب متخصصان عرصه‌های مختلف است.

فرولوف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مجموع همکاری تجاری و اقتصادی میان دو کشور پویایی مثبت داشته و در سال ۲۰۱۷ میلادی حجم تجارت متقابل روسیه و تاجیکستان ۹۴۰ میلیون دلار را تشکیل داد که حدود ۲۵ در صد از حجم کلی تجارت خارجی تاجیکستان می باشد.

وی گفت: این شاخص در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی افزایش ۹ در صدی داشته  و به میزان یک میلیارد و ۲۳ میلیون دلار رسید.

تا سال ۲۰۱۴ میلادی مهاجران کاری تاجیک سالانه از روسیه به تاجیکستان بیش از ۴ میلیارد دلار پول انتقال می دادند اما این رقم در سال ۲۰۱۷ میلادی به دو و نیم میلیارد دلار کاهش یافت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.