۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 644718

«بیانیه‌ گام دوم انقلاب» رهبر معظم انقلاب، به منزله "منشور دوران دوم انقلاب اسلامی" است که جایگاه فعلی انقلاب اسلامی ایران را نشان داده و خط مشی‌های اصلی آینده کشور را در قالب فصل جدید انقلاب اسلامی و بر مبنای بازتولید ارزش ها و آرمان های مکتب امام راحل ترسیم می کند.

به گزارش قدس آنلاین، «بیانیه‌ گام دوم انقلاب» که رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور آن به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی» ارائه فرموده‌اند حائز نکات مهمی است .

این برنامه به منزله "منشور دوران دوم انقلاب اسلامی" است که جایگاه فعلی انقلاب اسلامی ایران را نشان داده و خط مشی های اصلی آینده کشور را در قالب فصل جدید انقلاب اسلامی و بر مبنای بازتولید ارزش ها و آرمان های مکتب امام راحل ترسیم می کند.

چه اینکه نگاهی به تاریخ انقلاب‌های جهان از سده‌های دور تا کنون این نکته را به خوبی می‌رساند که در صورت عدم بازتولید محتوای بنیان های انقلابی، گذر زمان به تدریج قوای اصلی آنها را از بین برده و یا به طور کامل آنها را دچار استحاله می کند. ازین رو نظام جمهوری اسلامی ایران نیز از گزندها و استحاله‌های زمان مصون نیست، کما اینکه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در وصیتنامه خود بر ضرورت حفاظت از این انقلاب تأکید کردند در این میان بازتولید ارزش‌هایی که از سوی امام راحل به عنوان پایه‌های اصولی انقلاب اسلامی بیان شد، به عنوان قطب‌نمایی برای نسل‌های جدید در حوزه‌های گوناگون محسوب می‌شود که باید مورد تبیین قرار گیرد؛ بر این اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال ها قبل با آغاز تبیین مکتب امام تلاش کردند تا مسیر صحیح و مشخصی را در خصوص آرمان‌ها و اعتقادات بنیادین امام راحل بیان نمایند.

بیانیه‌ی اندیشمندانه «گام دوم انقلاب» را نیز می توان در همین راستا دانست؛ چه اینکه راه رسیدن به گام دوم تنها با حرکت در مسیر مکتب امام امکان پذیر است. طبق فرمایشات رهبری در سال ۹۰ مکتب امام یک بسته‌ی کامل و یک مجموعه ذو ابعاد است؛ که ابعاد آن را باید با هم دید. سه بُعد اصلی در مکتب امام راحل بُعد معنویت، بُعد عقلانیت و بعد عدالت است. معظم له این باره می فرمایند: «یعنی امام بزرگوار ما صرفاً با تکیه‌ی بر عوامل مادی و ظواهر مادی، راه خود را پی نمی گرفت؛ اهل ارتباط با خدا، اهل سلوک معنوی، اهل توجه و تذکر و خشوع و ذکر بود؛ به کمک الهی باور داشت؛ امیدوار به خدای متعال، امید پایان‌ناپذیری بود. در بُعد عقلانیت، به کار گرفتن خرد و تدبیر و فکر و محاسبات، در مکتب امام مورد ملاحظه بوده است. بُعد سوم یا همان عدالت امام هم برگرفته از متن قرآن و متن دین است«

طبق فرمایشات معظم له تکیه‌ بر روی یکی از این ابعاد بی‌توجه به ابعاد دیگر، جامعه را به بیراهه می کشاند از این رو، نگاه منظومه ای به آن شرط مقوم سلامت گام دوم انقلاب است؛ نکته مهم و قابل ذکر دیگر نیز آنست که ایشان چهل و یکمین سال انقلاب را اصلاح مرحله دولت سازی دانستند، آنهم با ریل گذاری جدید سیاسی که کاملا مردمی و از پائین به بالاست و مخاطب اصلی آن نیز جوانان است ؛ جوانانی که باید ضمن خودسازی وارد مرحله سوم دولت سازی شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.