استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی، احتمال وقوع سیل در این استان وجود دارد و دستگاه‌های اجرایی باید برای مقابله با هرگونه بحرانی آماده باشند.

دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با سیل آماده باشند/ نباید در بارش‌های پیش رو غافلگیر شویم

به گزارش قدس آنلاین ، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علیرضا رزم حسینی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که به صورت فوق العاده با حضور مدیران دستگاه‌های عضو ستاد برگزار شد، گفت: براساس پیش‌بینی هواشناسی، احتمال جاری شدن سیل وجود دارد و به همین دلیل تا اطلاع ثانوی فرمانداران شهرستان‌ها باید به صورت مستمر ستاد مدیریت بحران را تشکیل دهند.

استاندار خراسان رضوی افزود: سیل اخیر در طرقبه شاندیز به خوبی مدیریت شد و انتظار می‌رود که در بارش‌های پیش رو هم با برنامه‌ریزی دقیق و آمادگی دستگاه‌های اجرایی، از بروز خسارت‌های سنگین جلوگیری شود.

وی طرقبه شاندیز و زشک را از مناطق سیل‌خیز خراسان رضوی برشمرد و اضافه کرد: کارشناسان آستان قدس رضوی باید بازدید میدانی از بند گلستان انجام دهند تا در بارش‌های پیش رو مشکلی ایجاد نشود.

رزم حسینی ادامه داد: بخشی از مشکلات سیلاب در استان‌های گلستان و خوزستان در نتیجه غافلگیری مسؤولان و مدیران در حوزه مدیریت بحران بوده است و انتظار می‌رود در خراسان رضوی با آمادگی همه دستگاه‌ها، مشکلی از این نظر به وجود نیاید.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: در نقاطی که احتمال سیلاب وجود دارد، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی به همراه تجهیزات و امکانات مورد نیاز باید مستقر شوند تا در صورت بروز هر گونه مشکلی، امدادرسانی لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه صدا و سیما و رسانه‌ها باید اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند، تاکید کرد: مسیل‌هایی که احتمال سیلاب وجود دارد باید بازگشایی شده و مسؤولیت این کار هم با شرکت آب منطقه‌ای است و دیگر دستگاه‌ها باید مشارکت داشته باشند.

رزم حسینی افزود: اگر در نتیجه سهل‌انگاری برخی دستگاه دولتی، ساخت و ساز غیرمجاز در بستر رودخانه‌ها انجام گرفته است باید با همکاری دادستانی برخورد شود تا در صورت وقوع سیلاب شاهد ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیر نباشیم.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: اسکان اضطراری در شرایط بحران موضوع بسیار مهمی است و فرمانداران باید فضاها و سالن‌های ورزشی را برای اسکان اضطراری در صورت وقوع سیل آماده‌سازی کنند.

وی با بیان اینکه نباید در خراسان رضوی غافلگیر شویم، افزود: باید آمادگی لازم در سطح استان وجود داشته باشد تا بارش‌های پیش رو پشت سر گذاشته شده و مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

کمترین بارش به روان آب تبدیل می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: براساس اطلاعات هواشناسی احتمال وقوع سیلات در نقاط مختلف استان وجود دارد و هشدارهای لازم به مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران داده شده است.

حجت علی شایان‌فر با بیان اینکه طبق آخرین اطلاعات هواشناسی حدود 30 تا 50 میلی‌متر بارش در سطح استان خواهیم داشت، افزود: با توجه به کاهش نفوذپذیری در نتیجه بارش‌های اخیر، کمترین بارش به روان آب تبدیل می‌شود و بیش از گذشته احتمال بروز خسارت می‌رود.

وی ادامه داد: در سیلاب گذشته، نقاط در معرض خطر شناسایی و تجهیزات مورد نیاز برای مدیریت بحران مستقر شده بود و خوشبختانه با این کار از بروز خسارات سنگین جلوگیری شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: از هواشناسی درخواست داریم که اطلاعیه بارش‌های اخیر را هرچه سریع‌تر صادر کند تا برنامه‌ریزی لازم برای پیشگیری از بروز خسارت احتمالی انجام گیرد.

شایان‌فر اظهار کرد: در سیل اخیر 204 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های استان وارد شد که بیشترین میزان خسارت‌ها مربوط به بخش‌های کشاورزی، راه و شبکه‌های آب و گاز بوده است.

ثبت 196 میلی‌متر بارش در خراسان رضوی از ابتدای امسال تاکنون

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی هم در ادامه این جلسه گفت: از ابتدای سال زراعی تا به امروز، 196 میلی‌متر بارش در سطح استان به ثبت رسیده که ماحصل آن ذخیره‌سازی بیش از 500 میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای بوده است.

محمد علایی با بیان اینکه 7 سد استان در نتیجه بارش‌های اخیر پر شده است، افزود: هنوز 50 درصد ظرفیت برخی از سدهای خراسان رضوی مانند تبارک، ارداک و طرق خالی است و طبق مدل‌های هواشناسی جهانی، طی روزهای آینده در مشهد بین 25 تا 30 میلیمتر بارش خواهیم داشت.

انجام برنامه‌ریزی‌های لازم توسط شهرداری مشهد

شهردار مشهد هم با اشاره به هشدار هواشناسی درباره بارش‌های پیش رو گفت: با توجه به اطلاعات دریافتی از اداره کل هواشناسی خراسان رضوی، شهرداری مشهد برنامه‌ریزی لازم را در این زمینه انجام داده است و جای نگرانی نیست.

محمدرضا کلائی افزود: با توجه به گسترده بودن ابعاد خسارت سیل در برخی از نقاط کشور، ضرورت دارد که از کمک‌های مردمی برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان استفاده شود و شهرداری مشهد هم در این زمینه آماده همکاری است.

وی ادامه داد: با توجه به استقبال مردم از طرح کمک‌رسانی به سیل‌زدگان استان‌های گلستان، لرستان و ایلام باید دستگاه‌های اجرایی بسترهای لازم برای جذب این کمک‌ها را فراهم کنند و آموزش و پرورش و بهزیستی و دیگر دستگاه‌ها می‌توانند در این زمینه نقش جدی داشته باشند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.