قزوین_ مردم قزوین هر سال در نوزدهمین روز از اردیبهشت ماه را با رسم «پنجاه بدر» می شناسند و این سنت دیرینه با ماه ضیافت الهی متقارن شده است.

پنجاه بدر قزوینی ها با طعم ماه ضیافت الهی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، ماشینی شدن عصر حاضر و درگیریهای مردم برای گذران، زندگی مردم را از برخی آداب و رسوم و آیین‌های محلی دور کرده و دغدغه نشستن غبار فراموشی بر برخی رسوم زیبا را دوچندان کرده است اما به لطف پایبندی برخی از مردم به این مراسم همچنان این آئین ها که می تواند پیوند دهنده روابط انسانی نیز باشد، پابرجاست.

آئین هایی که برگرفته از آداب و رسوم گذشتگان است و نسل به نسل در دل تاریخ به یادگار برجای مانده است، آئین هایی همچون سیزده بدر، چهارشنبه سوری؛ در این بین برخی آئین هایی وجود دارد که مختص و ویژه یک استان و منطقه است که آئین سنتی «پنجاه بدر» از جمله این آئین ها و سنت ویژه مردم قزوین است.

مراسم پنجاه بدر را می توان یکی از اختصاصی ترین آئین های مربوط به مردم قزوین دانست که برای حاجت‌خواهی ازخداوند برای بارش باران است که هر سال در نوزدهمین روز از ماه اردیبهشت برگزار و فرصت دورهمی برای خانواده های قزوینی فراهم می شود.

در این آئین، قزوینی‌ها بویژه ساکنان محله های قدیمی به رسم و سنت دیرینه در مصلای قدیمی شهر که در میان باغستان‌های سنتی محصور شده است، گردهم جمع می شوند و با خوردن خوراکی ها و عده های غذایی لحظاتی خوشی را کنار هم تجربه می کنند و مراسم ویژه پنجاه بدر قزوین با خوردن «دیماج» معروف قزوین شناخته شده است.

مصلی، آب انباری در خیابان "راه ری" واقع در جنوب شهر قزوین است که اطراف مصلی را باغ های منطقه محصور کرده که مردم با حضور در آنها ضمن نیایش به درگاه خدواند مراسمی مشابه سیزده بدر را در ابعادی کوچکتر برگزار می کنند.

در بیان مراسم سنتی پنجاه بدر قزوین ذکر همین نکته کافی است که مراسم سنتی " پنجاه به در" یکی از اصیل ترین آیین های قزوین است که مردم این استان باورهای عمیقی برای شرکت در آن دارند و هر سال حجم گسترده ای از مردم استان به منظور شرکت در این مراسم در شهر قزوین حضور می یابند و این مراسم به نوعی سپاسگزاری و نیز درخواست مردم از خداوند برای نزول باران است.

به سبک دیرینه مردم قزوین، خوردن غذاها و تنقلاتی در این روز مرسوم است و خوردن غذاهایی از جمله آش رشته و دُیماج ( پیش‌غذایی محلی که مخلوطی از نان خردشده، پنیر، سبزی، گردو، کشمش و سیر است) و انواع تنقلاتی چون آجیل و شیرینی باقی مانده از عید، بخشی از رسوم پنجاه بدر در قزوین است.

 قزوینی ها در این روز که به عبارتی پنجاهمین روز از سال جدید است، از خانه بیرون می زنند و به دامان طبیعت می روند تا از خداوند به خاطر نعمت هایش تشکر کنند و در واقع پنجاه بدر رسم دینی، آیینی است که هم با باورهای مذهبی مردم و هم با اعتقادات آیینی و سنتی شان آمیخته است.

مردم قزوین در آئین سنتی و قدیمی "پنجاه بدر" و به پاس بارش های بهاری، این روز را در طبیعت سپری ‌می کنند که خوردن غذاهایی از جمله آش رشته و دُیماج هم که پیش‌غذایی محلی و مخلوطی از نان خردشده، پنیر، سبزی، گردو، کشمش و سیر است و تنقلاتی چون آجیل و شیرینی باقی مانده از عید، بخشی از رسوم پنجاه بدر در قزوین بشمار می رود و این آئین از آئین های به ارث رسیده گذشتگان است.

پنجاه بدر را می توان یک فرصت دورهمی و صله رحم نیز دانست که در دنیای امروزی و ماشینی، این سنت کهن می تواند لحظات خوشی را برای خانواده ها در کنار هم فراهم آورد و موجب قرابت بیشتر بستگان و تقویت روابط خانوادگی شود.

 خوردن هندوانه، آجیل مشگل گشا، میوه، آش رشته و تنقلات دیگر حال و هوای ویژه ای در این روز دارد و جلوه دیگری به پنجاه بدر قزوینی ها می دهد.

برگزاری آئین سنتی پنجاه بدر رفاقت، همدلی، صمیمیت و انرژی مضاعف را در انسان به وجود می آورد و روح و روان آدمی را صیقل می بخشد.

به راستی برگزاری چنین سنت هایی که در دل تاریخ نهفته اند می تواند انسان را از رخوت و خستگی به زندگی و امید سوق دهد و تقارن شدن آئین پنجاه بدر قزوینی ها در اردیبهشت ۹۸ با ماه ضیافت الهی، طعم ماندگارتری را رقم خواهد زد.

غروب نوزدهمین روز از ماه اردیبهشت ماه سال ۹۸ هم فرا می رسد و مردم قزوین به رسم دیرینه خود در مصلی شهر جمع می شوند تا دیماج پنجاه بدر را این بار بر سر سفره افطار بر زیر زبان مزه مزه کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.