۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 657789

رئیس جمهور آمریکا که در کوران رقابت‌های انتخاباتــی و ابتدای ورودش به کاخ ســفید وعده پایان مداخالت نظامی خارجی و خروج نیروهای این کشور از خاک سوریه و بازگشت آنها به خانه را مطرح کرده بود، به نظر می‌رسد برای تحقق این وعده خود با چالش‌های مهمی دست به گریبان است.

 محمد مرندی تحلیلگر مسائل آمریکا/

رئیس جمهور آمریکا که در کوران رقابت‌های انتخاباتــی و ابتدای ورودش به کاخ ســفید وعده پایان مداخالت نظامی خارجی و خروج نیروهای این کشور از خاک سوریه و بازگشت آنها به خانه را مطرح کرده بود، به نظر می‌رسد برای تحقق این وعده خود با چالش‌های مهمی دست به گریبان است.

دونالد ترامپ در مقابل فشار گسترده لابی جنگ‌ســالاران حاکم بر واشــنگتن تاکنون نه تنها نتوانســته به این نیت خود جامه عمل بپوشاند، بلکه گام به گام عقب‌نشــینی کرده اســت.

 ترامپ دی سال گذشته و پس از اعلام شکست قطعی داعش، به ارتش این کشور، چهار ماه فرصت داده بود تا از سوریه خارج شــود، اما از تحقق این امر خبری نیست.

 حاکمیت آمریکا به دلیل رابطه نزدیکی که با رژیم صهیونیستی دارد، محور سیاست خارجی خــود در خاورمیانه را در جهت تأمین منافع تلآویــو طراحی و اجرا میکند. در راســتای همین سیاســت اســت که اگرچه میتوان در نگاه نخســت اینگونه برداشــت کرد که حمایت از گروههای افراطی قاعدتاً نفعی برای واشنگتن نداشته و در درازمدت امنیت آمریکا را به مخاطره میاندازد، اما از آنجا که حمایت از تروریســت‌ها به امنیت رژیم صهیونیستی کمک میکند، کاخ سفید در طول این سالها کمک‌های بسیاری به این گروه‌ها کرده است.

 از ســوی دیگر لابی گسترده سلاح در آمریکا همواره منفعت خود را در توسعه میلیتاریسم و نظامی‌گری دولت آمریکا جســت و جو کرده اســت.

 اکنون نیز دو لابی قدرتمند ســلاح و صهیونیســت‌ها در کنار ســعودی در تلاش هستند همچنان پای واشنگتن را در خاورمیانه باز نگهداشــته تا به ایــن روش بتوانند منافع خــود را دنبال و تأمین کنند.

 نامه 400 عضو کنگره از هر دو حزب آمریکا به دونالد ترامپ که خواستار تداوم مداخله ایالات متحده برای حل بحران ســوریه شده بودند را نیز میتوان در همین راستا تلقی کرد.

 نمایندگان آمریکایی در این نامه از ترامپ خواسته‌اند تلاش‌ها برای توقف تهدیدهای امنیتی علیه منافع آمریکا و همپیمانانش در سوریه را رهبری کند.

 تلاش برای کشاندن پای آمریکا به مداخلات بیشتر نظامی تنها محدود به موضوع سوریه نیســت. لابی قدرتمند زر و زور در پس پرده، تقلای بی‌وقفه‌ای برای کشاندن پای واشنگتن به رویارویی نظامی با ایــران و حتی دخالت نظامی مســتقیم این کشــور در یمن انجام میدهد. با این حال ترامپ که در حال حاضر شــاهد گرفتار بودن نظامیان این کشــور در باتلاق افغانستان و عراق است، حاضر نیست خطر هرگونه رودررویی مســتقیم نظامی با ایــران را بپذیرد.

 جنگ با ایــران برای آمریکا باتلاقی گسترده‌تر و ضربه‌ای خوفناک خواهد بود، بر همین مبناســت که باوجود فشارهای پس پرده مقامات آمریکایی به صراحت هرگونه تقابل نظامی با ایران را رد کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.