دیــروز در یک بازی ناگهانی و بداهه با بچه‌های کوچکم از آنها خواســتم تا کلماتی را که من میگویم با بازی و نمایش نشان بدهند. وقتی از سخت‌کوشی حرف زدم هر دو بالشی برداشتند و مثل یک کیسه گونی بر دوش گرفتند و شروع به زور زدن نمایشی کردند.

تربیت راهی به سوی آرمان‌شهر انقلاب اسلامی

علی محمد مؤدب/

 دیــروز در یک بازی ناگهانی و بداهه با بچه‌های کوچکم از آنها خواســتم تا کلماتی را که من میگویم با بازی و نمایش نشان بدهند. وقتی از سخت‌کوشی حرف زدم هر دو بالشی برداشتند و مثل یک کیسه گونی بر دوش گرفتند و شروع به زور زدن نمایشی کردند.

 برای من این تجربه بسیار جالب بود. کودکان ما کوشــیدن را بار بردن میدانند! به فکرم رســید که اگر میتوانستم چنین آزمونی با یک گروه 100 نفری یا 200 نفری از بچه‌ها در ســنین مختلف و با کلمات مختلف می‌گرفتم به چه نتیجه‌ای می‌رســیدم؟

 معنای کلمه‌هایی مثــل تحقیق، فهمیدن و همکاری در نظر بچه‌ها و بزرگترهای ما چیســت؟ این پرسش بسیار جدی است که انسان انقلاب اسلامی چه نوع انسانی است؟ آموزش و پرورش، آموزش عالی و دستگاه‌های فرهنگی و هنری ما چه سهمی در ســاختن این انسان دارند؟ مسئله بسیار ساده اســت، ما باید بدانیم چه میخواهیم تا بتوانیم به آن برسیم.

 «حزب‌الله» بدون مطالعه ایجاد نمیشود. چهره‌های برجســته جریان حزب‌الله و عدالتخواه را اگر فهرست کنیم به چه کسانی میرسیم؟ این آدمها آیا انسان آرمانی انقالاب را نمایندگی میکنند؟

آیا میتوانیم با تکیه بر آدمهایی که پای سخنرانی‌های فلانی می‌نشینند و بد و بیراه‌های بهمانی را برای هم باز ارسال میکنند به آرمان‌شهر انقلاب اسلامی برســیم؟ مراکز راهبردی ما چه میکنند؟ به نظرم نخستین کار این است که ببینیم چه میخواهیم و سیره اهل بیت (ع) را ببینیم.

احادیث، روایات و قرآن را ببینیم و کارهایی را که در این زمینه شــده است بازخوانی کنیم و ببینیم که انســان تراز انقلاب اسلامی چه نوع انسانی است؟ ببینیم مدل فکری ما و روش‌های آموزشی ما آیا چنین انسانی را تربیت می‌کنند؟

مهمترین سن بچه‌ها زیر هفت سال است و در این سن چه کسانی با بچه‌ها کار میکنند، محیط‌های بازی چگونه‌اند، آیا مادرها حداقل‌های لازم برای «مادری» را دارند و...؟ نمیشــود با تنبلی و بیفکری به جایی رســید. باید کار کنیم و باید در هر سطحی که میتوانیم ساختارهای تربیتی را اصلاح کنیم.

بچه‌ها اگر در هفت سال نخســت ساخته نشوند در مدرسه باید بالافاصله رفتارشان مورد مطالعه قرار بگیرد و درمان شــوند.

مدرســه باید روشهای اصالحی هوشــمندانه جمع‌گریزی‌ها، بدبینی‌ها و بقیه آفات رفتاری بچه‌ها را تدبیر کند. در هر رده‌ای مدرسه‌ها، مراکز فرهنگی و مساجد باید کانون اصلاح و تربیت واقعی باشند تا نیاز به این نباشد که به دروغ، اسم زندانها را «کانون اصالح و تربیت» بگذاریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.