سرپرست اداره کل راه آهن خراسان گفت: در سه ماه نخست سال جاری ۳۱۷ هزار تن محموله صادراتی با پنج هزار دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال دو برابر شده است.

صادرات ریلی از مرز سرخس ۲ برابر شد

مصطفی نصیری ورگ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان خراسان رضوی با بارگیری ۲۸۳ هزار تن کالای صادراتی در این مدت، سهم ۷۷ درصدی و رتبه نخست صادرات ریلی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ۱۶۸ تن از میزان صادرات یاد شده را مربوط به ایستگاه شهید مطهری خراسان اعلام کرد و گفت: با افزایش زیرساخت‌ها از قبیل توسعه خطوط تخلیه و بارگیری، توسعه سکوها برای تسریع در امر بارگیری و احداث ساختمان اداری برای استقرار بازرگانان و سازمان‌های مرتبط با حمل و نقل در ایستگاه شهید مطهری، ظرفیت بارگیری همزمان در این ایستگاه از ۵۰ واگن به ۲۵۰ دستگاه واگن افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: ایجاد بازار جدید سیمان در کشور ازبکستان، تلاش برای تأمین واگن مورد نیاز صادرکنندگان توسط راه آهن و بخش خصوصی از کشورهای آسیای مرکزی، صدور مجوزهای لازم برای تسهیل در تأمین واگن خارجی برای حمل کالای صادراتی از کشورهای آسیای مرکزی از دیگر عوامل رشد صادرات در مدت یاد شده بوده است.

نصیری ورگ، عمده کالای صادراتی از مرز ریلی سرخس را مربوط به سیمان با سهم ۸۱ درصد عنوان کرد و افزود: ازبکستان با سهم ۸۴ درصد مقصد اصلی صادرات ریلی به کشورهای آسیای مرکزی است و کشورهای ترکمنستان، قزاقستان در رده‌های بعدی این فهرست قرار دارند.

وی اظهار داشت: با توجه به مزایای حمل و نقل ریلی از جمله کاهش مصرف سوخت و افزایش ضریب ایمنی و همچنین در راستای حمایت از کالای ایرانی، رونق اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی، افزایش صادرات از طریق شبکه ریلی، سبب افزایش درآمد واحدهای تولیدی و همچنین جذب بازارهای جدید در کشورهای آسیای میانه می‌شود.

تبادل ریلی کالا در کشور با آسیای مرکزی از ۲ مرز سرخس در خراسان رضوی و اینچه برون در استان گلستان انجام می‌شود.

به خاطر قدمت بیشتر، زیرساختهای بهتر و فاصله مناسب، عمده تبادلات تجاری با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان از طریق ایستگاه راه آهن سرخس صورت می‌گیرد.

مجموع مبادلات کالا شامل صادرات، واردات و ترانزیت از طریق راه آهن در مرز ریلی سرخس و کشورهای آسیای مرکزی در سال گذشته بیش از ۲ میلیون تن کالا بوده و ترانزیت کالاهای آسیای مرکزی از طریق این مرز ریلی در سال گذشته به یک میلیون و ۲۷۴ هزار تن رسید که رکورد جدیدی در این زمینه ثبت شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.