رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشمرگفت: بقاع متبرکه سید مرتضی و سید حمزه از آمادگی کامل برای تشرف دوستداران اهل بیت در دهه کرامت برخوردار می باشند.

زیارت ۳ میلیون زائر از امامزاده سید مرتضی و سید حمزه در کاشمر/برگزاری مراسم روز امامزادگان خراسان رضوی در کاشمر

حجت الاسلام حسین نیساری در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: شهر کاشمر به عنوان دومین شهر زیارتی استان خراسان رضوی شناخته می شود .

وی با بیان اینکه در سه ماهه ابتدایی سال جاری بیش از ۷۵۰ هزار نفر برای زیارت امامزاده سید مرتضی و سید حمزه به کاشمر سفر کرده اند که ۲۹۰هزار نفر از آنها  مربوط به تعطیلات نوروزی می باشد، تصریح کرد:  افرادی که باهدف زیارت بقاع متبرکه امام زادگان سید مرتضی(ع)  و سید حمزه(ع)  به این شهر سفر می کنند ، به طور میانگین بین یک تا دو روز در این شهر اقامت دارند و در طول سال طبق آمار بیش از سه میلیون زائر بقاع متبرکه این شهر را زیارت می کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشمر افزود: پنجم ذی العقده ، روز بزرگداشت امام زادگان و بقاع متبرکه از سال ۱۳۹۴ در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید و هرساله در این روز مراسمی در شهر کاشمر برگزار می شود که امسال ویژه برنامه استان خراسان رضوی در این روزکه مصادف با هفدهم تیرماه است  در شهر کاشمر و با حضور مسئولان استانی و سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام نیساری بیان داشت:  سید حمزه و سید مرتضی از برادران امام رضا(ع) و از یاران سید احمد شاهچراغ بوده اند و نسب امام خمینی (ره) نیز به امامزاده سید حمزه(ع) می رسد. از طرفی قرار گرفتن این دو امامزاده بویژه امامزاده سید مرتضی (ع)  در موقعیت جغرافیایی مناسب و منطقه کوهستانی باعث رشد گردشگری مذهبی در شهرکاشمر شده است .

وی ادامه داد: مساحت امامزاده سید حمزه (ع) در حدود ۸ هکتار می باشد و مساحت سید مرتضی (ع) نیز قبلا ۳ هکتار بود که با هماهنگی اداره منابع طبیعی، ۱۲ هکتار به مساحت این بقاع متبرکه افزوده شد و در حال حاضر ۱۵هکتار مساحت دارد.  در امامزاده سید مرتضی حدود ۷۰ واحد  برای اقامت زائران وجود دارد که ۲۰مورد آن در قالب سوئیت و ۵۰ مورد دیگر نیز در قالب اتاق می باشد و امامزاده سید حمزه نیز متاسفانه زائر سرا ندارد که برای احداث زائرسرا در این مکان و همچنین توسعه زائرسرای سید مرتضی طرح جامعی تهیه شده است و با یک پیمانکار از مشهد نیز در این باره  توافقاتی صورت گرفته است.

 حجت الاسلام نیساری  اظهار داشت: هردو بقعه متبرکه شهر کاشمر جزو بقاع میراثی هستند که از این بابت مشکلاتی بویژه در محدوده امامزاده سید مرتضی (ع) وجود دارد که پیگیر رفع انها هستیم ، به عبارتی  برای رفاه زائران علی رغم نیاز به توسعه این بقعه ها در زمان اوج تردد زائران و نیاز به فضا های سرپوشیده برای عبادت و استراحت زائران  ، اما در این باره با اداره میراث فرهنگی با مشکلاتی مواجه هستیم از جمله اینکه آنها ادعا دارند که امکان ساخت و ساز در مجاورت مکان های میراث وجود ندارد که در این باره اگرچه جلسات متعددی با اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشمر برگزار شده است اما نتیجه ای در برنداشته است.

وی افزود: علی رغم اینکه استان خراسان رضوی معاونت زیارت دارد و شهرکاشمر نیز دومین شهر زیارتی استان شناخته می شود،  اما یک ریال بودجه زیارت برای بقاع متبرکه این شهر  پرداخت نمی شود که این موضوع در دیدار با فرماندار جدید کاشمر نیز مطرح شد و بقاع متبرکه این شهرستان بر مبنای نذورات و کمک های مردمی اداره می شوند.

حجت الاسلام نیساری ادامه داد: این دو امامزاده  دارای فضای وسیعی می باشند و باید خدمات ارائه شده به زائران در شان آنها باشد، از این رو از مسئولان استانی انتظار داریم به این موضوع توجه جدی داشته باشند زیرا ارائه امکانات و خدمات مناسب باعث گسترش گردشگری مذهبی در شهرستان کاشمر خواهد شد.

وی تصریح کرد: بقاع  این دو امامزاده برای پذیرایی از زائران در دهه کرامت از آمادگی کامل برخوردار بوده و فضای بقاع نیز از حیث موارد نظافتی و بهداشتی نیز در شرایط مطلوبی هستند و در هنگام برگزاری نماز جماعت مغرب و عشاء نیز در این دهه پذیرایی مختصری از زائران صورت خواهد گرفت. از این رو از همه دوستداران اهل بیت دعوت می کنیم که برای زیارت بقاع متبرکه سید مرتضی و سید حمزه بویژه در دهه کرامت که ایام شادمانی و سرور است به شهرکاشمر سفر کنند و از برکات این این زیارت بهره مند شوند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.