۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 662174

گیلان- مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت : اصلاح و نوسازی ۴۵۵واحد کارخانه شالیکوبی موجب شده است که شاهد کاهش ۳تا ۶درصد ضایعات در کارخانه های شالیکوبی استان باشیم.

کاهش ضایعات برنج در گیلان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی گیلان ،قاسم جواد زاده گفت: در گیلان به طور میانگین یک میلیون و صد هزار تن شلتوک تولید می شود که این شلتوک ها در کارخانه های شالیکوبی به ۷۵۰هزار تن برنج سفید تبدیل می شوند.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۴۰۰واحد شالیکوبی در گیلان فعال هستند، افزود: اصلاح و نوسازی واحدهای شالیکوبی موجب کاهش ضایعات برنج می شوند و تاکنون این اصلاح ساختار در  ۴۵۵واحد شالیکوبی گیلان انجام شده است.

جوادزاده ادامه داد: اصلاح این تعداد از واحدهای شالیکوبی منجر به کاهش ضایعات ۳ تا ۶درصدی شده است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه میزان ضایعات برنج در جهان ۱۳درصد است این در حالیست که این میزان در استان ما بین ۲۰تا ۲۴درصد است، خاطرنشان کرد: افزایش ضایعات برنج با توجه به شرایط آب و هوایی، کیفیت برنج، وضعیت کارخانه های شالیکوبی فرق می کند و برای کاهش ضایعات برنج باید زنجیره های متفاوتی بهبود یابند.

وی خاطرنشان کرد: برندسازی برنج گیلان می تواند ارزش افزوده تولید این محصول را به برنجکاران برگرداند و در همین راستا در فاز اول برنامه داریم تا صد هزار تن از ۷۵۰هزار تن برنج سفید تولید شده در استان را با برند گیلان بسته بندی و روانه بازار کنیم.

جواد زاده تصریح کرد: برنامه ریزی های خوبی در حال انجام است تا طی سنوات آینده برنج گیلان را به جایگاه واقعی اش در دنیا برسانیم.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ضایعات برنج هیچگاه از بین نمی رود اما می توان آن را به کمترین مقدار رساند.

وی با اشاره به اینکه برنج گیلان از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و حتی نیم دانه های برنج گیلان شاید از نظر ظاهری کیفیت خوبی نداشته باشند اما از نظر کیفی بسیار مطلوب هستند، گفت: از ضایعات برنج در فراورده هایی نظیر رشته خشکار، آرد برنج و .... استفاده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.