«علیرضا بهدانی» متولد ۱۳۵۰ در بیرجند و دانش‌آموخته کارشناسی ادبیات است که سال‌هاست در رشته‌های گوناگون هنری فعالیت می‌کند.

کلک های زرین در نگارخانه رضوان‌

او خوشنویسی، نگارگری، نقاشی و تذهیب را به ترتیب نزد آقایان یدالله کابلی، محمد حیدری، عباسعلی صحافی‌مقدم، علی‌اکبر رضوانی، محمود فرشچیان، عباس کاتوزیان، رحیم نوه‌سی، کریم نصر و علیرضا آقامیری آموخته است. وی که به عنوان خادم برگزیده قرآن انتخاب شده، نگارش ۵۴ مرتبه قرآن، بزرگ‌ترین قرآن طلا، بزرگ‌ترین نهج‌البلاغه مطلا و کوچک‌ترین قرآن طلا را در کارنامه افتخارات خود دارد. بهدانی تاکنون ۴۰ نمایشگاه انفرادی را در داخل و خارج از کشور برگزار کرده و در چندین نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی نیز شرکت کرده است. این هنرمند علاوه بر کتابت ۵۰ دیوان شعر و نقاشی، هزاران تابلوی هنری را در کارنامه خویش دارد. این هنرمند برجسته شهرمان بارها مقام‌های گوناگونی را در مسابقات و جشنواره‌های مختلف بدست آورده است. به بهانه آخرین نمایشگاه او با عنوان «کلک زرین» بداهه نگاری‌های رضوی، گفت‌وگویی را انجام داده‌ایم که با هم می‌خوانیم.

  برای امام مهربانی‌ها

این هنرمند که به هنرهای نقاشی، نقاشی خط، مینیاتور و خطاطی کاملاً مسلط است، درباره برگزاری این نمایشگاه می‌گوید: این نمایشگاه به مناسبت دهه کرامت و میلاد حضرت امام رضا(ع) برگزار شده که در این نمایشگاه، آثار نقاشی خط استادان محمدعلی فراستی، محسن توسلی وهمچنین من در معرض دید عموم قرار گرفته  است.

در این نمایشگاه استادان در آثارشان به صورت مستقیم به امام رضا(ع) اشاره دارند و صلوات خاصه، نام امام رضا(ع) و القاب ایشان را به تصویر کشیده‌اند اما آثار من نیز در قالب اشعارغزل است که حال و هوای این امام رئوف را دارد. نمایشگاه «کلک زرین» از ۱۷الی۲۳ تیرماه در نگارخانه رضوان برای بازدید علاقه‌مندان دایراست.

وی درباره سبک کارش در این نمایشگاه توضیح می‌دهد: من هیچ کاری از آثار قدیمم ندارم. زیاد کارمی‌کنم و کارهایم هم بیشتر دلی است. به اعتقاد من کارهنری فقط تلاش و تجربه و ممارست است و همه تلاشم را کردم که کارهایم نسبت به کارهای قبلی‌ام متفاوت‌تر باشد.

   تکرار و تجربه

علیرضا بهدانی اظهار می‌دارد: به نظر من اگر کار هنری برای هنرمند، تکراری باشد یعنی هنرمند دارد در جا می‌زند. همیشه خواسته‌ام این است که کار و تابلو جدیدم بهتر از آثار قبلیم باشد.

   کتابت قرآن

وی که عنوان یکی از پرکارترین هنرمندان شهرمان را دارد، درباره مدت زمانی که برای خلق آثارش صرف می‌کند، این گونه توضیح می‌دهد: سال‌ها روال زندگی من این است که از ساعت ۱۲ تا اذان صبح کار می‌کنم. برای من خستگی معنایی ندارد چون علاقه وجود دارد بخصوص وقتی کتابت قرآن را انجام می‌دهم که حال و هوای قدسی و ملکوتی خاصی حاکم است. به هر حال هنر معنویت دارد و باید عاشق هنر باشی تا با دل و جان کار کنی. امسال دو بار تاکنون قرآن را کتابت کردم و شب‌ها را برای آن زمان گذاشتم و آن را در خلوت خودم و در آرامش می‌نویسم و روزها هم که مشغول فعالیت‌های هنری خویش هستم زیرا معتقدم باید یک هنرمند مدام با فضاهای هنری آشنا باشد.

   هنر و جایگاه اقتصاد

وی که در حال حاضر مسئولیت نگارخانه رضوان را برعهده دارد با توجه  به بحث رکود در اقتصاد هنر و همچنین در خصوص علاقه‌مندان به هنر و تابستان و اوقات فراغت می‌افزاید: هنوز خانواده‌ها نگران اوقات فراغت فرزندانشان هستند. با وجود مباحث اقتصادی، هنر هنوز جایگاه خودش را دارد هرچند تورم و رکود در اقتصاد و متعاقب آن در هنر را نمی‌توان نادیده گرفت اما به هر حال برای ماندگار شدن هنر باید چاره‌ای اندیشید.

   هنر برای همه

وی تأکید می‌کند: من از شاگردانم برای انتقال تجربیات و آموزش هزینه‌ای دریافت نمی‌کنم و شاگردان زیادی دارم. هنوزهم برای فروش آثارم مبلغی را اعلام نمی‌کنم و علاقه‌مندان خودشان وجهی را می‌پردازند و پرفروش‌ترین هنرمند خراسان هستم. برای فروش، هیچ گاه کار نکردم اما چون زیاد کار می‌کنم، به همان نسبت فروش آثارم زیاد است.

من هیچ گاه برای کار هنری رقمی را در نظر نگرفته‌ام. علاقه‌مندان خودشان مبلغی را می‌پردازند.

گاهی از هزینه یک اثر ممکن است مبلغ پرداختی کمتر باشد اما چون زیاد کار می‌کنم، پرفروش‌ترین هنرمند خراسان هستم. برای کار هنری رقمی تقاضا نکردم و وقتی کار دارای جذابیت باشد، مردم هرچقدر هم درگیر مشکلات مالی باشند، برایش هزینه می‌کنند زیرا همه مردم زیبایی را می‌پسندند و دوست دارند. وی بیان می دارد: به اعتقاد من کسانی که حرفه‌شان را هنر می‌دانند باید کار و تلاششان را بیشتر و ادعایشان را کمتر کنند. هر تابلویی که یک علاقه‌مند از من می‌گیرد آن انرژی و حس خوبش به من برمی‌گردد.

   از دولت قرآن

این هنرمند برجسته شهرمان خاطرنشان می‌سازد: از دولت قرآن همه چیز دارم، به مباحث اقتصادی هیچ گاه نیندیشیده‌ و از همین هنر به خواسته‌هایم رسیده‌ام.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.