بیرجند- بر اساس نظر کارشناسان مدت‌هاست شترهای خراسان جنوبی به صورت زنده به سایر استان‌ها ارسال می‌شوند که می‌توان با ایجاد صنایع فراوری از فرار این موجودات گرانبها جلوگیری کرد.

صنعت سرگردان در کویر

قدس آنلاین-گروه استان ها-مهدی توحیدی: شتر حیوانی است که نیاز غذایی بالایی ندارد و می‌تواند در بیابان زندگی کند و پرورش آن نسبت به گاو و گوسفند از صرفه اقتصادی بالاتری برخوردار است.

شرایط اقلیمی گرم و خشک خراسان جنوبی، این استان را به زیستگاه مناسبی برای شترها تبدیل کرده است؛ اما متأسفانه با وجود ظرفیت های موجود، صنعت شترداری در خراسان جنوبی مورد توجه قرار نگرفته و این صنعت جذاب و پرکاربرد از رونق افتاده و با تدوام چنین شرایطی رو به زوال خواهد رفت.خراسان جنوبی دومین قطب پرورش شتر در کشور و با داشتن هوای گرم و خشک و بیابان‌های وسیع، مکان بسیار خوبی برای پرورش شتر است.

بر اساس نظر کارشناسان مدت‌هاست شترهای خراسان جنوبی به صورت زنده به سایر استان‌ها ارسال می‌شوند که می‌توان با ایجاد صنایع فراوری از فرار این موجودات گرانبها جلوگیری کرد.

شتر حیوانی است که نیاز غذایی بالایی ندارد و می‌تواند در بیابان زندگی کند و پرورش آن نسبت به گاو و گوسفند از صرفه اقتصادی بالاتری برخوردار است.

شترداری یک صنعت سودمند است چرا که از گوشت، پوست، پشم و شیر این حیوان می‌توانیم بهره ببریم و مسئولان برای استفاده حداکثری از این صنعت، باید آستین بالا بزنند.

در این بین نهبندان قطب اول پرورش شتر در استان و ۱۰ درصد جمعیت شتر کشور را داراست؛اما هنوز پرورش و تولید شتر در این شهرستان به صورت سنتی انجام می شود.

ظرفیت های فراموش شده

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی دومین استان کشور در جمعیت شتر است ودر این بین در شهرستان نهبندان ۱۰درصد شتر کشور تولید می شود،اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های این نعمت الهی در این استان و شهرستان نهبندان مغفول مانده و هیچ جایگاهی برای فراوری شیر و دیگر محصولات آن وجود ندارد.

غلامرضا نخعی افزود:نهبندان با ۱۰ هزار نفر شتر رتبه اول و پس از آن شهرستان‌های طبس، خوسف؛ بشرویه و سرایان به ترتیب پیشرو در پرورش شتر هستند.

وی تصریح کرد:در حالی که شترداری یک صنعت سودمند تلقی شده و از گوشت، پوست، پشم و شیر این حیوان می‌توان بهره زیادی برد، در خراسان‌جنوبی هیچ جایگاهی برای فراوری شیر شتر وجود نداشته و شترداران شیر را به‌صورت فله‌ای و با سختی فراوان به فروش می‌رسانند و نبود بازار فروش گوشت، پشم و محصولات جانبی شتر از دیگر مشکلات پرورش‌دهندگان شتر است.

وی با بیان اینکه به دلیل اینکه شیر شتر فراوری نمی شود و  برند سازی نشده بیشتر به مصرف داخل می رسد وصادراتی درکار نیست،اظهار داشت: خراسان جنوبی در تولید و پرورش شتر دومین استان کشور است اما در زمینه فراوری تولیدات این صنعت سهمی ندارد.

کشتارگاه شتر؛شاید وقتی دیگر

وی با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی کارخانه شیر شتر نهبندان بیان داشت: برای ساخت این کارخانه تاکنون  سه میلیارد تومان هزینه شده که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل صندوق توسعه کشاورزی و ۸۰۰ میلیون تومان از محل کمک‌های فنی اعتباری و مابقی توسط سرمایه‌گذار هزینه شده است.شتر یکی از ظرفیت‌های استان و شهرستان نهبندان است که به دلیل نبود کشتارگاه به صورت زنده از استان خارج و به استان‌های تهران، اصفهان، کرمان، یزد، خراسان‌رضوی، سمنان و قم ارسال می‌شود

مسئول تولیدات دامی جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان با بیان اینکه ظرفیت کارخانه شیر نهبندان فراوری ۶۶۰۰ تن شیر در سال است ،گفت: با راه‌اندازی این کارخانه برای ۳۸ نفر به صورت مستقیم و برای بیش از ۱۰۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

وی با اعلام اینکه مجوز کشتارگاه شتر هم داده شده، اما به دلیل مشکلات مالی هنوز کاری انجام نشده، عنوان کرد: شتر یکی از ظرفیت‌های استان و شهرستان نهبندان است که به دلیل نبود کشتارگاه به صورت زنده از استان خارج و به استان‌های تهران، اصفهان، کرمان، یزد، خراسان‌رضوی، سمنان و قم ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد:خشکسالی های چندین سال گذشته جمعیت دام شتر شهرستان را کاهش داد به طوری که در ۱۰ سال گذشته این شهرستان ۲۴ هزار نفر شتر داشت و جمعیت این نوع دام به کمتر از ۱۷ هزار نفر کاهش یافته است.

وی اظهارداشت: اکنون بیش از ۱۶ هزار نفر شتر در شهرستان نهبندان وجود دارد که ۱۲ هزار نفر در قطب های پرورش شتر شهرستان از جمله دهسلم، چاهداشی، حیدرآباد، علی آباد کهنو و چاهدراز وجود دارند و در حدود ۵۰۰۰ نفر در مجتمع پرورش شتر در حاشیه شهر نهبندان در حال پرورش هستند.

کمبود نقدینگی

 وی افزود: نهبندان نخستین پرورش دهنده شتر در خراسان جنوبی و یکی از قطب های پرورش شتر در کشور است و سالانه بیش از ۴۰۰۰ نفر شتر از این شهرستان برای کشتار و پرورش به دیگر نقاط کشور حمل می شود.

نخعی کمبود نقدینگی برای خرید علوفه، عدم بیمه شتران، تخصیص نیافتن اعتبار پروژه انتقال آب و کمبود اعتبارات عمرانی بخش خدمات شترداری را از دیگر مشکلات پرورش دهندگان شتر شهرستان ذکر کرد وادامه داد: اکنون ۳۰ درصد شتر خراسان جنوبی در شهرستان نهبندان در حال پرورش است و حدود ۲۰۰۰ خانوار در زمینه پرورش شتر فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه واردات شتر وبخصوص شتر های شیری از کشور های همسایه ممنوع است و بالتبع تأمین آن با مشکلاتی مواجه است،عنوان کرد: با بالا رفتن نرخ دلارقیمت شتر به دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل در بحث اصلاح نژادی هم با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: به دلیل بارندگی های خوب در سال جاری وضعیت مراتع شهرستان مناسب تر از سال گذشته است، اما نیاز است برای سایر ایام سال علوفه یارانه ای و مدت دار برای شترداران شهرستان در نظر گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.