۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
کد خبر: 663661

رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه از دکترین نظامی جدید این کشور رونمایی کرد. نیروهای مسلح فرانسه از چهار شاخه اصلی؛ زمینی، هوایی، دریایی و ژاندارمری ملی تشــکیل شده است.

مهدی خالدی / سرویس بین الملل/

رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه از دکترین نظامی جدید این کشور رونمایی کرد. نیروهای مسلح فرانسه از چهار شاخه اصلی؛ زمینی، هوایی، دریایی و ژاندارمری ملی تشــکیل شده است، اما بر اساس گفته امانوئل مکرون بزودی شاخه نظامی نویی تحت عنوان «نیروی فضایی» در ارتش این کشور تشکیل خواهد شد.

پیش از این همتای آمریکایی مکرون نیز دستور تشکیل نیروی فضایی را به عنوان ششمین شاخه نیروهای مسلح ایالات متحده داده بود. ترامپ به این هم قناعت نکرده و به بهانه افزایش تحرکات روسیه و چین دستور تقویت یگان های نظامی این کشور در قطب شمال؛ از معدود جاهایی برکره زمین که تاکنون از آلوده سازی مستقیم یا غیرمستقیم توسط ارتش آمریکا جان به در برده را صادر کرده است.

اگرچه نظامی‌گری آمریکا را در جای جای دنیا میتوان مشــاهده کرد، اما حرکت اخیر فرانســه ابعاد جدیدی از دورویی دموکراسی های غربی را بر ملا میکند. این اقدام در حالی صورت میگیرد که بسیاری از معاهدات بین‌المللی کشورهای جهان را از نظامی‌سازی فضا منع کرده‌اند.

 تصمیم اخیر میتواند واکنش روسیه و چین را به همراه داشته و ناامنی را گسترش دهد. از سوی دیگر به نظر میرسد غرب بر خلاف ادعاهای صلح دوستی و حقوق بشری آن که گوش فلک را کر کرده است هر روز با توسعه گوشه ای از زرادخانه‌های تسلیحاتی و هسته ای بشریت را در معرض خطر قرار میدهد.

 امروز پیمان آتالنتیک شمالی (ناتو) به عنوان شاخه نظامی دنیای غرب، با توهمات خودساخته بیش از پیش تهدیدات جنگی را افزایش میدهد. رد پای تسلیحات پیشرفته غربی امروز در بیشتر نزاع های جهانی دیده شده و صلح جهانی را در معرض خطر قرار میدهد. اما طنز تلخ داســتان آنجاست که همین کشورهای به ظاهر صلح طلب، دیگر دولت ها و از جمله کشورمان را که همواره از سوی غرب مورد تهدید قرار گرفته ، از تولید تسلیحات دفاعی منع می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.