۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 669168

روستای زیبای اخلمد که در ۱۷ کیلومتری شهر چناران در دره‌ای در میان کوه‌های بینالود قرار گرفته، از گردشگاه‌های طبیعی خراسان بوده و دارای چهار آبشار دائمی و چند آبشار فصلی است.

  اخلمد؛ بهشت صخره نوردان و طبیعت گردان

دره اخلمد دارای دیواره‌های صخره‌ای با ارتفاع بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر است که یکی از بهترین مناطق برای ورزش سنگ نوردی در ایران است. همچنین دارای پوشش گیاهی متراکم است که رودخانه‌ای از میان آن جاری است؛ در انتهای رودخانه پر آب آن دو آبشار وجود دارد.

 از روستای اخلمد تا آبشار حدود ۳ کیلومتر فاصله است که این مسیر را باید پیاده طی کرد. در ابتدای دره اخلمد، انواع گل‌ها و گیاهان متنوع و درختان انبوه به همراه باغ‌های فراوان میوه به چشم می‌خورد و پس از طی مسیری حدود یک کیلومتری به آبشاری با ۲۳ متر ارتفاع می‌رسید و با گذر از میان این آبشار و در فاصله یک کیلومتری آن، با آبشار اصلی اخلمد با ارتفاعی حدود ۴۵ متر برخورد خواهید کرد؛ آهکی بودن جنس کوه‌های اخلمد باعث پیدایش حفره‌های ژرف مدور در زیر این آبشار شده‌است. آبشار سوم و چهارم نیز در بالای این آبشارها قرار دارد. به دلیل ارتفاع زیاد و بارندگی فراوان، آبشار اخلمد در ماه‌های ابتدایی هر سال دارای بیشترین مقدار آب و زیبایی فریبنده‌ای می‌شود.

در وسط آبشار کوچک محل وسیعی وجود دارد که به تخت شاه عباس معروف است. در مدخل دره اخلمد، بندی وجود دارد که در زمان بایسنقر میرزای تیموری، فرزند شاهرخ و حاکم توس، در نیمه اول سده نهم ساخته شده است. باغ‌های فراوان و میوه‌های آن مخصوصاً سیب اخلمد معروف است.

 در پایین دهکده در فاصله حدود ۲ کیلومتری، در صخره‌ای به ارتفاع ۹ متر در طرف راست دره‌ای که به آن «پلنگ دره» می‌گویند، غار عجیبی وجود دارد که از ورودی غار فقط یک نفر می‌تواند با خزیدن عبور کند. غار نزدیک به ۳۶ متر طول، ۹ متر عرض و ۴٫۵ تا ۵٫۴ متر ارتفاع دارد؛ صخره‌هایی که این غار را در برگرفته‌اند، از صخره‌هایی که کوه‌های اطراف را تشکیل می‌دهند، بسیار متمایز است. این غار از جمله جاذبه‌های اخلمد محسوب می‌شود که طرفداران بسیاری دارد.

چشمه های آب‌های معروف روستای اخلمد از نظر موقعیت و شهرت‌ شامل: چشمه دیزبار، چشمه دراجی، چشمه خواهش، چشمه سربرج، چشمه غسل خانه، چشمه پونه‌زار، چشمه حاتم، چشمه حصار، چشمه سلیمه، چشمه دنبه، چشمه بلبل و… هستند. اخلمد مشهد در کیلومتر ۸۴ جاده مشهد– قوچان واقع شده و فاصله جاده فرعی آن تا جاده آسیایی حدود ۱۶ کیلومتر است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.