استان خراسان رضوی سومین مصرف‌کننده خون در کشور است. مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: ۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی زیر پوشش این سازمان هستند و چندین بیمارستان استان ما در رده بیمارستان‌های پرمصرف در زمینه خون و فراورده‌های آن محسوب می‌شوند.

اجرای طرح بزرگ نذر خون حسینی در ماه محرم وصفر

حمیدرضا اسلامی افزود: به دلیل ظرفیت‌های مراکز درمانی استان در جذب بیماران بسیاری از کشورها، شاهد انجام اعمال جراحی و درمان اتباع دیگر کشورها نیز هستیم که این قضیه نیز در مصرف بالای خون و فراورده‌های آن بی‌تأثیر نبوده است. چنانکه میزان مصرف فراورده‌های خونی در سال گذشته نسبت به سال ۹۶، ۷درصد رشد داشته و در ماه‌های نخست سال جاری نیز نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته، رشد ۵ درصدی مصرف خون را شاهدیم.

دکتر اسلامی در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌ای برای فروش فراورده‌های خونی به بیماران از سایر کشورها ندارید؟ گفت: چون خون را رایگان دریافت کرده و هدیه‌ای از سوی نیک‌اندیشان به افراد نیازمند می‌دانیم بدون نگاه تجاری و رایگان نیز در اختیار بیماران قرار می‌دهیم. البته تعرفه‌های اندکی برای تهیه فراورده‌های خونی تعریف شده که به خزانه دولتی واریز می‌شود.

وی تأکید کرد: از آنجا که خون و فراورده‌های آن به طور مستمر به مصرف می‌رسد ما نیازمند دریافت همیشگی خون هستیم اما به دلیل آنکه افراد در رفتارهای هیجانی به اهدای خون می‌پردازند برخی موارد با گرم شدن هوا یا مسائلی از این گونه، روند اهدای خون کند می‌شود.

مدیرکل  انتقال خون خراسان رضوی همچنین اظهار داشت: طرح بزرگ نذر خون حسینی با شعار «نذر امسال من نجات جان انسان‌ها» و با رویکرد استفاده صحیح از ظرفیت فرهنگی مردم به منظور پیوستن به صف داوطلبان اهدای خون در ماه محرم و صفر اجرا می‌شود. همچنین در طرح نذر خون حسینی سال گذشته که از اول محرم تا بیستم صفر اجرا شد ۳۳ هزار و ۲۱۶ نفر به پایگاه‌های اهدای خون استان مراجعه کردند که از این میزان از ۲۵هزار و ۶۹۹ نفر خون‌گیری به‌ عمل آمد و این میزان مراجعه و اهدا به نسبت مدت مشابه سال پیش از آن با رشد ۵/۵ درصدی همراه بود و برای امسال هم همین میزان رشد را پیش‌بینی کرده‌ایم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.