۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
کد خبر: 670738

معاون اداره کل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: روز جهانی پنبه برای نخستین بار ۱۵ مهر ماه در کاشمر برگزار می‌شود.

برگزاری روز جهانی پنبه در کاشمر

به گزارش قدس آنلاین، مسعود حکیمی  معاون اداره کل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در نشست هماهنگی و برنامه ریزی برای همایش ملی پنبه در کاشمر، گفت: پنبه محصول استراتژیک در کشور است و یکی از برنامه‌های مهم دولت در سال‌های اخیر اجرای طرح پنبه بوده که به این منظور اقداماتی در زمینه دستیابی به ارقام مورد نظر با همکاری موسسه تحقیقات کشور و واردات بذر انجام شده و در برخی برنامه‌ها از جمله توسعه برداشت ماشینی آن پیشرفت‌هایی به دست آمده است.
او ادامه داد: امسال بیش از ۸۰ هزار هکتار از کشتزارهای کشور به کشت پنبه اختصاص یافت که نسبت به پارسال ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.
معاون اداره کل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: گرچه کشت پنبه در سال‌های قبل به دلیل نوسانات قیمت، کاهش چشمگیر داشته، اما با اجرای برخی سیاست ها، پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲۰۰ هزار تن پنبه در کشور برداشت شود.
حکیمی افزود: در ۶۰ درصد اراضی سطح زیر کشت پنبه در کشور از بذرهای اصلاح شده استفاده می‌شود و به منظور حمایت از پنبه کاران، پارسال به ازای هر هکتار ۳۰ میلیون ریال کمک هزینه کشت و تولید به آنان پرداخت شد که این رقم امسال به بیش از ۵۰ میلیون ریال رسیده است.
او تصریح کرد: بیش از ۳۰ هزار بهره بردار در زمنیه کشت پنبه در کشور فعال هستند و استان‌های خراسان رضوی، گلستان، فارس، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و اردبیل از جمله مناطق پیشرو در کشت محصول پنبه محسوب می‌شوند.
معاون اداره کل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با ابراز خرسندی از اینکه کاشمر با توجه به وجود مرکز تحقیقات پنبه و فعالیت کارخانه لنترگیری و کارخانه نساجی در برگزاری همایش ملی پنبه پیشقدم شده است،گفت: امیدوارم خروجی این همایش به رفع مشکلات حوزه پنبه اعم از کاشت، داشت، برداشت و اقتصاد این محصول کمک کند.
محمد صمیمی مدیر عامل شرکت فولاد ترشیز و عضو هیات مدیره کارخانه نساجی مدرس کاشمر در جایگاه پشتیبان مالی همایش ملی پنبه، گفت: با توجه به فعالیت کارخانه نساجی، متقاضی محصول پنبه در منطقه هستیم و بنا داریم با برگزاری این همایش کشاورزان را ترغیب کنیم محصولی بکارند که درگیر مشکلات بازار نشوند.
او ادامه داد: با برگزاری این همایش انتظار داریم ایستگاه تحقیقات پنبه شرق کشور در کاشمر، کشت و صنعت انابد و کارخانه نساجی در کاشمر به عنوان حلقه‌های مفقوده در زنجیره تولید تا مصرف در این زنجیره قرار گیرند تا بتوانیم در آینده سطح زیر کشت پنبه را ارتقا دهیم و کشاورزان نیز به درآمد قابل ملاحظه‌ای دست یابند.
مهدی نایه  معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری کاشمر، گفت: شناسایی و احیای حلقه‌های مفقوده بازار رسانی محصول پنبه، ایجاد ارزش افزوده این محصول و ترغیب و احیای کشت پنبه بین کشاورزان از اهداف اصلی برگزاری این همایش است و ایستگاه تحقیقات کشاورزی کاشمر در زمینه اصلاح ارقام پنبه تاکنون سه رقم پنبه معرفی کرده که رقم کاشمر از رقم‌های معروف پنبه در کشور شناخته شده است.
او ادامه داد: وجود کشت و صنعت انابد از بزرگترین تولید کنندگان پنبه استان، کارخانه لنترگیری و کارخانه نساجی کاشمر از ظرفیت‌های بالفعل کاشمر و منطقه ترشیز در زمینه محصول پنبه به شمار می‌روند.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری کاشمر گفت: با توجه به افتتاح فاز دوم کارخانه نساجی مدرس نیاز به پنبه بیشتر احساس می‌شود لذا باید کشت این محصول استراتژیک در این شهرستان و منطقه بیش از پیش مورد توجه قرارگیرد.
نایه افزود: در حاشیه این همایش یک روزه، نمایشگاه جانبی دستاوردهای پنبه، تجهیزات و مکانیزاسیون و تحقیقات برگزار می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.