عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی گفت: آمار درست یکی از ابزار های اصلی واولیه برنامه ریزی و موجب توسعه مطلوب اقتصادی کشور است و فقدان آن تاثیر سوئی بر برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت جامعه خواهد داشت.

 آمار صحیح ،ابزار اصلی واولیه برنامه ریزی و توسعه  اقتصادی کشور است

حمید گرمابی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: آمار برداری دقیق یک علم و تخصص است و باید افرادی در این زمینه فعالیت و نسبت به ارائه اعداد و ارقام اقدام کنند که تخصص این موضوع را داشته باشند ، زیرا آمار درست یکی از ابزار های اصلی و اولیه برنامه ریزی است که فقدان آن تاثیر سوئی بر برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت جامعه خواهد داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از مسائل دیگری که در حوزه آمار وجود دارد، همپوشانی  و موازی کاری های دستگاه های مختلف در ارائه آمار برای یک موضوع است و چون در برخی از دستگاه ها روش های علمی و درست برای استخراج آمار مورد استفاده قرار نمی گیرد نتایج مختلفی را در بردارند که استناد کردن به آنها را با مشکلاتی مواجه می سازد.

گرمابی با اشاره به اینکه توسعه  مطلوب اقتصادی کشور مبتنی بر استفاده از آمار دقیق و کارشناسی است، ادامه داد: از این رو دستگاه های مختلف در حوزه ارائه آمار باید از هم پوشانی اجتناب کنند و اگر بنا بر ارائه آمار و شاخصی است ابتدا بر اساس هماهنگی و با پرهیز از موازی کاری صورت بگیرد و مبنای آن را نیز اطلاعات درست قرار دهند تا بتوان از نتایج آن که مفید و کارآمد خواهد بود در تصمیم گیری های مختلف کشور استفاده کرد.

وی تصریح کرد: مثلا در مورد اعلام نرخ تورم یک نوع همپوشانی و موازی کاری بین آمار بانک مرکزی و سازمان آمار وجود داشت که بر اساس وظیفه ای که سازمان آمار برعهده دارد مقرر شد به صورت واحد این موضوع از سوی سازمان آمار با جزئیات در زمینه های مختلف اعلام شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: آمار باید بیانگر واقعیت ها باشد تا با استفاده از آن تصمیم ها به صورت صحیح انجام شود،به طور مثال بر اساس آمار دقیق است که  هزینه هایی مانند راهسازی و بهداشت و درمان انجام می شود.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.