گیلان - سرپرست معاونت بهداشت علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه طی ۱۵ سال گذشته رشد سرطان روده بزرگ دو برابر شده است، گفت: نیازمند اصلاح سبک زندگی در حوزه تغذیه از جمله کاهش مصرف نمک، تحرک کافی، کاهش وزن، مدیریت استرس و عدم مصرف دخانیات هستیم.

رشد ۲ برابری سرطان روده بزرگ

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی گیلان ،فردین مهرابیان در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استانداری گیلان، ۸۲ درصد مرگ و میرها را ناشی از بیماری های غیر واگیر و ۱۲ درصد را ناشی از سوانح و حوادث دانست و اظهار کرد: ۷۵ درصد از ۸۲ درصد به ترتیب مربوط به بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی است.

وی با اشاره به وضعیت استان گیلان در بیماری های واگیر و غیر واگیر، افزود: بنا بر آخرین گزارش مربوط به برنامه ملی ثبت سرطان در کشور،  ۱۰۹ هزار و ۶۷۳ مورد جدید سرطان داشتیم که سهم گیلان ۴۶۰۹ مورد بوده، یعنی ۴.۲ درصد سرطان ها مربوط به گیلان است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ۵۵ درصد سرطان ها را در مردان و ۴۵ درصد را در زنان دانست و تصریح کرد: در دنیا نیز امید به زندگی در بانوان بیشتر از مردان است.

مهرابیان، سرطان های پستان، معده، پروستات، روده بزرگ و پوست را از جمله شایع ترین سرطان ها در گیلان دانست و تصریح کرد: سرطان های معده، روده بزرگ و پروستات در مردان و سرطان های پستان، روده بزرگ، تیروئید و معده در زنان شایع تر است. متاسفانه طی ۱۵ سال گذشته رشد سرطان روده بزرگ دو برابر شده که گیلان رتبه ۱۴ را دارد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به رتبه بالای استان در نرخ اضافه وزن و چاقی، خاطرنشان کرد: گیلان در سرطان معده مردان رتبه هشت، سرطان مثابه مردان رتبه هفت، سرطان پستان زنان رتبه ۱۲ و سرطان تیروئید زنان رتبه شش را دارد لذا نیازمند اصلاح سبک زندگی در حوزه تغذیه از جمله کاهش مصرف نمک، تحرک کافی، کاهش وزن، مدیریت استرس و عدم مصرف دخانیات هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.