به گفته یک کارشناس آمریکایی «رفتار ازدحامی» به عنوان یک دکترین مناسب برای نیروهای شبکه‌ای در راستای انجام درگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این آموزه نوپا ناشی از این واقعیت است که ارتباط قوی امکان ایجاد تعداد زیادی از واحدهای کوچک‌تر را برای قدرت مانور بیشتر فراهم می‌کند؛ استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی - از اینترنت گرفته تا تلفن‌های همراه - عملیات این باندها را تسهیل کرده است.

پروژه آشوب با قطع اینترنت شکست خورد

به گزارش خبرنگار سیاسی قدس آنلاین؛ روز شنبه ۲۵ آبان در پی اعلام افزایش نرخ بنزین از سوی شرکت ملی نفت برخی شهرهای کشور شاهد اعتراض‌های مردمی به این مسئله بود؛ اعتراضاتی که بار دیگر با دخالت‌های برخی کشورهای بیگانه و حمایت‌های مادی و معنوی دشمنان جمهوری اسلامی ایران در برخی نقاط به خشونت نیز گرایید، اما طولی نکشید که با روشن شدن صف‌بندی بین مردم و آشوبگران و حضور پررنگ حافظان امنیت و نیز حضور مثال زدنی مردم در محکومیت آشوب طلبی بار دیگر نظم و آرامش به تمام شهرها بازگشت.

ثریا سپه پور، محقق و نویسنده مستقل و کارشناس ارشد دیپلماسی عمومی دانشگاه کالیفرنیای‌جنوبی که این روزها در ایران به سر می‌برد در یادداشتی به اتفاقات اخیر پرداخته است.

توقع داشتم که اعتراضات هنگ کنگ، عراق و لبنان در ایران تکرار شود

وی می‌نویسد: وقتی اعتراضات در هنگ کنگ، عراق و لبنان را دیدم انتظار داشتم که دیر یا زود شاهد اعتراضات با دستور کار مشابه در ایران باشیم. با این حال، انتظار نداشتم که هنگام اقامت چند روزه‌ام در ایران، این ناآرامی‌ها اتفاق بیفتد.

آن‌طور که سپه پور توضیح می‌دهد، وی طی حضورش در ایران و در حین بازدید از شهر تهران شاهد برخی صحبت‌ها درباره احتمال افزایش قیمت بنزین بوده است؛ گمانه‌زنی‌هایی که همواره به یک پاسخ مشترک ختم می‌شد؛ «شایعه است».

وی ادامه می‌دهد: با اعلام قطعی شدن افزایش نرخ بنزین از سوی دولت- بدون هرگونه توضیح قبلی درباره دلایل آن- شاهد بروز اعتراضات در برخی نقاط بودیم تا جایی که من مطلع هستم در روزهای اول صلح‌آمیز بودند و خبری از خرابکاری یا آشوب نبود. اما به زودی آرامش جای خود را به خشونت داد. دوستی که در کرج زندگی می‌کند به من گفت که معترضان به چند بانک حمله کرده‌اند و در جای دیگر پمپ‌بنزین‌ها به آتش کشیده شدند و برخی مراکز دولتی در برخی شهرها مورد تعرض قرار گرفتند.

اجرای تاکتیک رفتار ازدحامی در اغتشاشات ایران

وی با اشاره به استفاده معترضان از تلفن‌های همراه و فضای مجازی برای ارسال پیام‌های دعوت به دیگران برای حضور در مکان‌هایی که گفته می‌شد قرار است در آنجا تجمعی صورت گیرد، می‌افزاید: البته این مسئله موجب تعجب من نشد، چراکه یقین داشتم تاکتیک «رفتار ازدحامی» (swarming) در حال اجراست.

وی با تأکید بر اینکه به‌تازگی «رفتار ازدحامی» به عنوان یک دکترین مناسب برای نیروهای شبکه‌ای در راستای انجام درگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌افزاید: این آموزه نوپا ناشی از این واقعیت است که ارتباط قوی امکان ایجاد تعداد زیادی از واحدهای کوچک‌تر را برای قدرت مانور بیشتر فراهم می‌کند؛ استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی - از اینترنت گرفته تا تلفن‌های همراه - عملیات این باندها را تسهیل کرده است؛ این گروه‌ها از طریق این شیوه واحدهای کوچک به گونه‌ای شبکه‌بندی می‌شوند و اگرچه ممکن است به طور گسترده توزیع شوند، اما می‌توانند برای رسیدن به یک هدف مشخص به سرعت گردهم آیند.

به نوشته سپه پور، «رفتار ازدحامی» بستگی به جریان اطلاعات قوی دارد و فضای اینترنت شرایط لازم برای اجرای موفقیت‌آمیز این شیوه را فراهم کرده است. به عبارت دیگر، با کنترل ارتباطات و ارسال متن به معترضان، گروه‌های تصادفی در یک یا چند نقطه مختلف جمع می‌شوند و به این ترتیب فضا برای ایجاد هرج و مرج فراهم می‌شود. این در حالی است که هیچ کس به درستی از منشأ پیام‌ها آگاه نیست.

حساب باز کردن آمریکایی‌ها روی تلفن‌های همراه

این محقق ساکن آمریکا با اشاره به اینکه مقامات آمریکایی تعداد دقیق تلفن‌های همراه در ایران را می‌دانند، می‌نویسد: این اولین بار نبود که این تاکتیک در ایران به کار رفته است، اما این نخستین بار بود که مخالفان ایران غافلگیر و حتی شوکه شدند، چراکه دیدند ایران قادر است به سرعت با مسدود کردن اینترنت از گسترش خشونت جلوگیری کند و آرامش را برقرار سازد.

وی در پایان با ابراز انزجار از رویکرد سلطنت‌طلبان و مقامات ارشد دولت آمریکا در قبال ناآرامی‌های اخیر در ایران، می‌نویسد: از دیدن پسر شاه مخلوع ایران در شبکه‌های ضد ایرانی که مردم را ترغیب می‌کند تا به خیابان‌ها بیایند عصبانی هستم. زمانی که وزیر خارجه آمریکا توییت قبلی خودش را درباره ایران بازنشر می‌کند و می‌گوید که «با مردم ایران است» -آن‌هم نه در هنگام کمبود مواد غذایی و دارویی و نه برای درخواست صلح و امنیت و نه تحمل انواع سختی‌ها و قرار گرفتن در معرض تروریسم آمریکایی (تحریم‌ها) بلکه فقط برای حضور در خیابان‌ها به منظور ایجاد آشوب- به جای شهروندان ایران احساس کردم به من توهین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.