کارگردان نمایش «حادثه در نوسا» گفت: این نمایش در واقع اقتباسی آزاد و مستقل از نمایش‌نامه «آنتیگون»، اثر «سوفوکل» است.

اقتباسی آزاد از «آنتیگون» در مشهد به روی صحنه می‌رود

به گزارش قدس آنلاین، دانوش یزدان‌پناه در خصوص اجرای نمایش خود با عنوان «حادثه در نوسا» به نویسندگی احسان روحی، اظهار کرد: نمایش‌نامه حاضر، در واقع اقتباسی آزاد از نمایش‌نامه «آنتیگون» اثر «سوفوکل» بوده و در ژانر تراژدی- موزیکال ساخته و پرداخته شده است.

وی در خصوص اقتباس این نمایش‌نامه تصریح کرد: «کرئون» که پس از مرگ «ادیپ» به فرمان‌روایی شهر تبس می‌رسد، حکومت را در دست می‌گیرد و اتفاقاتی رخ می‌دهد و این اتفاقات در واقع پس از داستان اصلی نمایش‌نامه سوفوکل است که احسان روحی این داستان را ساخته و پرداخته و به قدرت رسیدن کرئون، این که چگونه زمام امور را در دست می‌گیرد و دیگر اتفاقات و روابطی که بین آدم‌های موجود در داستان جریان دارد، از نگاهی دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

این کارگردان تئاتر عنوان کرد: نوع نگاه، نگاه مدرن و جذابی است؛ از این جهت که یک داستان کلاسیک از دریچه و منظر دیگر مورد توجه قرار گرفته و در آن نه تنها به آن داستان، که به اتفاقات بعد از واقعه اصلی داستان «آنتیگون» نیز پرداخته شده است. بنابراین به عقیده من، تماشای نمایش برای مخاطبی که نمایش‌نامه آنتیگون را خوانده باشد، جذابیت خود را داشته و از طرفی، کسی که آن را نخوانده باشد و داستان را نداند، چیزی از دست نخواهد داد؛ چرا که با یک داستان کاملا مستقل روبه‌روست و می‌تواند برداشت‌های خود را از داستان داشته باشد و لذت ببرد.

یزدان‌پناه درباره پروسه تمرین و بازیگران نمایش «حادثه در نوسا» بیان کرد: در حدود یک الی دو ماه بر روی متن و دراماتورژی این اثر کار کردیم و پیش‌تولید بسیار خوبی داشتیم و شروع کار تا اجرای نمایش نیز دو ماه به طول انجامید. همچنین علی ضمیری، دریا تاجی رودی، شاهین نورایی، مسعود علی‌مرادی، حسین حق‌پرست، شقایق براتیان، سیما صادق‌زاده و محمد اسماعیل‌زاده در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

وی در خصوص پیش‌بینی میزان استقبال از این نمایش عنوان کرد: با توجه به این که ژانر نمایش در عین حال که یک تراژدی است، حاوی لحظات طنز نیز بوده و به صورت موزیکال اجرا می‌شود، امیدوارم استقبال از آن قابل توجه باشد. همچنین از آن‌جا که سالن اصلی تئاتر شهر مشهد در یک بازه یکی دو ماهه در دست تعمیرات بوده و در این مکان نمایشی به روی صحنه نمی‌رفته، امیدوارم استقبال خوبی را پس از این بازه زمانی شاهد باشیم.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اجرای نمایش در سالن اصلی تئاتر شهر تا پایان آذرماه، خاطرنشان کرد: امیدوارم در این روزها با توجه به مشکلات موجود در جامعه، مخاطبان این نمایش با تماشای آن، لحظاتی مفرح توام با اندیشیدن را داشته باشند تا حس بهتری را تجربه کرده و یاس و افسردگی از مردم رخت ببندد.

اجرای این نمایش، از یکشنبه ۱۰ آذرماه آغاز شده و از ساعت ۱۹:۰۰ هرشب به مدت ۸۵ دقیقه در مجموعه تئاتر شهر مشهد به روی صحنه می‌رود. مجموعه تئاتر شهر مشهد در پارک ملت، مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) واقع شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.