‌ حجت الاسلام محسن هاشمی بذرگری با انتقاد از عملکرد ضعیف رسانه ها در ارائه نشدن تصویر مناسب از مشهد گفت:‌ مشهد به جای معرفی به عنوان شهری زیارتی، به شهری اقتصادی معرفی شده است.

عملکرد ضعیف رسانه ها مشهد را به عنوان شهری اقتصادی معرفی کرده است

به گزارش قدس آنلاین، ‌ حجت الاسلام محسن هاشمی بذرگری در محفل فکری فعالان فرهنگی مشهدالرضا(ع) با موضوع بازنمایی رسانه ای مشهد در کشور عملکرد ضعیف رسانه ها را عاملی برای ارائه نشدن تصویر نامناسب از مشهد عنوان و اظهار کرد: متاسفانه مشهد با وجود بارگاه امام رضا(ع) و به نوعی داشتن دومین حوزه علمیه کشور، ‌ به جای تصویرسازی زیارتی برای آن، ‌ بیشتر جنبه اقتصادی برای این شهر مطرح شده است.

وی نبود تبلیغات مناسب را علتی برای عدم معرفی مشهد به عنوان یک شهر زیارتی دانست و افزود: امروز دعوای گفتمانی در مشهدالرضا(ع) بر حول محور مسائل اقتصادی و گردشگری می چرخد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی درباره علت عدم معرفی مشهد افزود: امروز دیگر کسی برای امام رضا(ع) گفتمان سازی نمی کند، امام رضا(ع) عالم آل محمد(ص) و به تعبیر رهبری مجاهد دائمی خستگی‌ناپذیر است.

وی ادامه داد: این در حالی است که امام رضا(ع) اولین فردی است که در خصوص ایشان گفتمان داریم.

هاشمی بذرگری با تاکید بر اینکه نباید از خود امام رضا(ع) به راحتی عبور کرد، ‌ خاطرنشان داشت: در سریال ولایت عشق جلوه مبارز خستگی‌ناپذیری از امام رضا(ع) ندیدیم.

وی از عدم توجه به منابع خاص برای شناخت امام رضا(ع) انتقاد کرد و گفت: کتبی که تا چند سال قبل در آستان قدس و به نشر به چاپ می‌رسید، اولویت‌های موضوعی متفاوتی داشت.

مدیرمسئول سابق روزنامه شهرآرا خاطرنشان کرد: تنها فردی که از مناظرات امام رضا(ع) مطلبی به چاپ رسانده روح الامینی است.

وی با بیان اینکه در بحث کادرسازی رسانه‌ای باید بیشتر عمل کنیم، عنوان کرد: زیارت حرف همه ماست، جهانی فکر کنیم و مشهدی عمل کنیم امری اشتباه است بلکه باید جهل تصوری ما درست شود باید امام رضایی فکر کنیم و جهانی عمل کنیم.

هاشمی بذرگری اظهار کرد: من همیشه دغدغه دارم که از اندیشه‌های مختلف استفاده کنیم در حالی که نگران هستیم که از عملکردها و اندیشه‌های خود متأثر نباشیم، اما باید دانست تکنیک هم در اندیشه‌ها مؤثر است.

وی ادامه داد: تکنیک‌ها روی محتوا اثرگذار است، رسانه یعنی ضریب دادن و براساس ارزش‌های خبری، به آن ضریب می‌دهند یکی از ارزش‌های خبری درگیری است و قرآن می‌گوید اگر فاسدی خبر آورد شما بررسی کنید تا به اصل آن پی ببرید و مبادا که کسی در پی آن برخورد ایجاد کنند و تو اجازه نداری برخورد کنی، این مبانی اصول انسانی و فرم روی محتوا اثرگذار است.

مدیرمسئول سابق روزنامه شهرآرا مبنای اصل کار رسانه‌ای را اظهار حق منصفانه و شجاعانه دانست و گفت: رسانه باید شجاع باشد و نباید از حزب خاصی بترسد.

زائرپذیری مشهد سبب نبود اتحاد در این شهر شده است

در ادامه این جلسه امیر جلیلی نژاد سردبیر روزنامه قدس نیز گفت: بزرگترین چهره رسانه‌ای و تأثیرگذار مشهد شخص آیت الله علم الهدی است و نگاه او به بحث کنسرت و حجاب در مشهد اصل حرف و دغدغه هویتی‌اش را نسبت به مشهد تحت تأثیر این نگاه رسانه‌ای خاص قرار داده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف تهران که پایتخت است و کانون‌های قدرت را ندارد اما در مشهد امام جمعه، آستان قدس، شهرداری و فرمانداری هر یک کانون قدرت و از دلایل پیچیدگی قدرت در مشهد هستند.

جلیلی‌نژاد ادامه داد: در مشهد شکاف‌های اجتماعی و فرهنگی وجود دارد و بحث شیعه و سنی، بحث زائر و مجاور به این شکاف‌ها دامن می‌زند، زائرپذیری آن سبب شده اتحاد شهری در مشهد نداشته‌ باشیم.

وی گفت: روزنامه‌هایی همچون قانون، هفت صبح و شهروند بیشترین حساسیت را نسبت به اتفاقات مشهد دارند و در خارج از کشور مقاله روزنامه گاردین در خصوص مشهد بسیار مهم بود.

سردبیر روزنامه قدس با بیان اینکه ما مجموعه‌ای از اتفاقات را در مشهد داشتیم که قله‌های رسانه‌ای بودند، عنوان کرد: پدیده، ورشکستی مؤسسات، نبردگاه انتخابات، کمپین اجاره نمی‌دهیم، ممنوعیت کوهنوردی بانوان بدون اجازه همسر، کارگری جنسی برای عراقی‌ها، حاشیه‌نشینی، تشییع جنازه آیت‌الله طبسی، پروژه ثابت در طرق و شهرداری جدید در این ۵ سال جنبه رسانه‌ای بسیاری برای مشهد داشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.