سردبیر روزنامه خراسان مشهد را دومین قطب رسانه ای کشور و اولین قطب فضای مجازی کشور دانست و گفت:‌ اگر اتفاقات اقتصادی مشهد در هر شهر دیگری رخ می‌داد به همین مقدار ضریب داده می‌شد؟

اگر اتفاقات اقتصادی مشهد در هر شهر دیگری رخ می‌داد به همین مقدار ضریب داده می‌شد؟

به گزارش قدس آنلاین، علی علوی در محفل فکری فعالان فرهنگی مشهدالرضا(ع) با موضوع بازنمایی رسانه ای مشهد در کشور در خصوص برش اجتماعی بحث بازنمایی رسانه‌ای مشهد، به مبحث مهاجرپذیر بودن مشهد اشاره کرد و گفت:‌ ثامن، پدیده و پردیسبان در مشهد وجود دارد و اگر اتفاقات اقتصادی مشهد در هر شهر دیگری رخ می‌داد به همین مقدار ضریب داده می‌شد؟

وی با اشاره به اینکه مشهد دومین قطب رسانه‌ای کشور و اولین قطب فضای مجازی کشور است، تاکید کرد: به همین دلیل است که کوچک‌ترین اتفاق در مشهد ضریب داده می‌شود.

سردبیر روزنامه خراسان تصریح کرد: رسانه باید متناسب با خواست مخاطب باشد و باید تناسب بین این دو وجود داشته باشد، برای اینکه بازنمایی مناسبی داشته باشیم در یک رسانه، حوادث موضوعی است که برای من مدیر رسانه مطلوب نیست، اما با رعایت نکاتی آن را کار می‌کنیم، چرا که مخاطب آن را می‌خواهد.

علوی با بیان اینکه رسانه پیگیر مسئله ظرفیت نماد تمدن‌سازی انقلاب است، گفت: اگر مهم‌ترین ظرفیتی که مشهد دارد امام رضا(ع) است و اگر ما مشهد را به‌عنوان نماد تمدن‌سازی نوین انقلابی ایجاد کنیم، می‌توانیم با دروازه بانی صحیح این مساله موفق باشیم.

تصویر مشهد با تصوری افکار عمومی از این شهر متفاوت است

سیدناصر نعمتی مدیر خبرگزاری فارس خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه با بررسی واقعیت رسانه‌ای انعکاس یافته از شهر مشهد، خاطرنشان کرد: تصویر مشهد با تصوری که از این شهر در افکار عمومی وجود دارد، ممکن است تطبیق نداشته باشد، جایی که بین این دو فاصله ایجاد شود، اختلال به‌وجود می‌آید.

وی با اشاره به پست اینستاگرامی کاپیتان تیم فوتسال اسلواکی درباره شهر مشهد و کشور ایران پس از حضور در تورنمنت فوتسال مشهد گفت: تفاوت تصویر و تصور از مشهد را در این نمونه به‌خوبی می‌بینیم، او در توضیح خود گفته بود اینجا با چیزی که روزنامه می‌گویند و تلویزیون‌ها نشان می‌دهند، تفاوت دارد.

مدیر خبرگزاری فارس خراسان رضوی به رویدادهایی اشاره کرد که به ایجاد برند یک امر منجر می شود و در این خصوص به پیاده روی اربعین اشاره و تاکید کرد:‌ «مزیت نسبی» مشهد و «داستان» شهر مشهد چیست، داستان برای مشهد امر مهمی است، آیا فردی که به مشهد می‌آید در شبکه اجتماعی به جز حرم امام رضا(ع) چیز دیگری را به اشتراک می‌گذارد؟ آیا اجزای شهر مشهد در این داستان‌ها وجود دارند؟ وقتی برای تبادل هویتی میان شهر مشهد به‌عنوان یک سیستم و حرم امام رضا(ع) کار در خوری انجام نشده، نمی‌توان انتظار داشت در بازنمایی رسانه‌ای شهر مشهد به نقطه مطلوب رسیده باشیم.

وی توضیح داد: خبرهایی که در صفحه یک روزنامه‌ها، تیتر یک خبرگزاری‌ها و بخش‌های خبری مهم تلویزیون‌های دنیا دیده می‌شود که بسیاری از آن‌ها در این شهر هم وجود دارد اما برجسته نمی‌شود، رتبه برتر خرید کتاب میان مشهدی‌ها، ساخت و هدیه عروسک به سیل‌زدگان توسط کودکان در مهد کودک‌های مشهد، سرپا نگه‌داشتن کتابخانه امیرحسین فردی در حاشیه شهر مشهد با پرداخت کرایه آن توسط مردم، پیدا کردن پول‌های مسافر عراقی و بازگشت آن‌ها توسط راننده اتوبوس به این زائر و بسیاری اخبار دیگر از این دست می‌تواند جریان‌سازی و نمادسازی کند اما به اندازه کافی مورد توجه رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.