دادستان کل کشور گفت: آزاداندیشی به معنای حقیقی کلمه اگر ایجاد شود، زمینه ساز رشد مبانی فکری و اعتقادی است.

‪‌‪آزاداندیشی به معنای حقیقی، موجب رشد فکری می شود/ در فضای متعصب و عصبانیت، نمی توان انتظار آزادی اندیشه را داشت

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری ظهر امروز در دومین جشنواره ملی کرسی های آزاداندیشی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: حکومت در اسلام از یک موضع طبقاتی و سلطه فردی یا گروهی خاص ناشی نمی شود و خواستگاه آن، تبلور آرمان های جامعه ای همفکر است تا بتواند به هدف والای خود دست پیدا بکند.

وی ضمن اشاره به اینکه اسلام فقط به مسجد یا رعایت ظاهر محدود نمی شود، افزود: متاسفانه در تمام زندگی پیامبر و یازده معصوم ما تنها شاهد کمتر از ۵ سال حکومت در زمان حضرت علی و حدود ۱۰ سال در زمان پیامبر اکرم بودیم که همان زمان ها هم چنان آتش فتنه و جنگ شعله ور بود که حضرات فرصتی برای نشان دادن حکومت حقیقی از جانب اسلام پیدا نکردند.

دادستان کل کشور ادامه داد: از نظر معصوم بزرگواری چون حضرت علی، حکومت هیچ منفعت و ارزش شخصی نداشت و از نظر ایدئولوژی اسلام حکومت راهی بود که درست زیستن را در جهت تحقق مبانی اسلام، تبیین می کرد.

حجت الاسلام منتظری یادآور شد: تزکیه و علم دو عامل مهم در موفقیت و رشد یک جامعه است به طوریکه از راه تزکیه، جامعه از تهدیدات تحقق انسانیت در امان مانده و بواسطه علم ارزش و اعتبار جامعه اثبات پیدا کرده و بالاتر می رود که این در مبانی اسلام بسیار به آن تأکید شده است.

وی با بیان اینکه ظرف علم هرچه پر بشود، ظرفیتش افزایش پیدا می کند، تأکید کرد: آزاداندیشی ریشه در تعالیم قرآن دارد که بهترین جایگاه برای تحقق آن، حوزه و دانشگاه است.

دادستان کل کشور تصریح کرد: قرار نیست همه به شکل یکسان و در یک سطح فکر کنند؛ اگر آزاد اندیشی و تضارب آرا به معنای حقیقی صورت بگیرد، موجب رشد فکری و برطرف شدن خلأهای ذهنی می شود.

حجت الاسلام منتظری متذکر شد: در فضایی که افراد به عقیده خود تعصب داشته باشند و از راه جدال بی مورد و عصبانیت سعی در اثبات آن کنند، آزاداندیشی محقق نمی شود.

وی اشاره کرد: در سوره هایی مانند انعام و مجادله به بحث آزاداندیشی اشاره شده و ما ضمن توجه به آن ها، به سیره امام صادق یا امام رضا نیز باید توجه و شناخت داشته باشیم چرا که ایشان در طول زندگی خود فضاهای آزاداندیشی متعددی با افراد مختلف تشکیل می دادند.

دادستان کل کشور درباره فضای آزاداندیشی در دانشگاه تشریح کرد: ما باید اسباب آن را فراهم کنیم که دانشجو و استاد در آن به بیان اندیشه خود بپرداند و مدیران آموزش عالی باید توان شنیدن فریاد دانشجو حتی اگر به قصد اعتراض و انتقاد علیه خودشان باشد را داشته باشند.

حجت الاسلام منتظری انتقاد و رفع ابهام را از اهانت جدا برشمرد و بیان کرد: هیچ شخص و نهادی معصوم نیست پس می توان نسبت به همه انتقاد داشت اما در عین حال این نکته را نیز باید در نظر گرفت که به بهانه انتقاد، خطوط قرمز اسلام و نظام مورد هجمه و توهین قرار نگیرد.

وی عنوان کرد: ما در دستگاه قضائی هم نیازمند کرسی های آزاداندیشی هستیم و مدتی هست که بحث حقوق عامه را مورد توجه قرار دادیم که ۳۶ سال نسبت به آن بی تفاوت بودیم و این می تواند به خاطر نبود تعریف و وجود قانون در این حوزه باشد.

دادستان کل کشور تصریح کرد: نباید جو امنیتی بر کرسی های آزاداندیشی دانشجویی حاکم بشود و اگر این اتفاق بیفتد مدعی العموم نسبت به آن ورود می کند در عین حال باید توجه کرد که جریانات و جناح های سیاسی بدنبال سوءاستفاده از فضای دانشجویی برای تحمیل عقاید خود هستند و ممکن است سایه آن ها بر کرسی های آزاداندیشی منجر به بروز درگیری لفظی یا فیزیکی بشود که در این صورت خود مدیریت دانشگاه باید تدابیر لازم را از قبل در نظر گرفته باشند و نهادهای امنیتی نباید مستقیم وارد عمل شوند.

در ادامه، حجت الاسلام منتظری در پاسخ به حاضران مبنی بر برخورد با معترضان گرانی بنزین، اضافه کرد: ما از همان ابتدا اصل را بر تفکیک بین گناهکار و بی گناه گذاشتیم اما شرایط پرالتهاب اغتشاش این امکان را از ما می گیرد که بتوانیم در همان لحظه فقط مجرمان اصلی را دستگیر کنیم و این بین ممکن است عابرانی ناخواسته درگیر شده باشند؛ ضمن اینکه قوه قضائیه به طور مستقیم در دستگیری عاملان اغتشاشات ورود پیدا نکرده و نمی کند.

وی ادامه داد: آیا نباید با کسانی که امنیت ملت را به خطر می اندازند، برخورد کرد؟ می توان بر خانمی که سر بزرگراه ماشین خود را خاموش می کند و با ایجاد مانع اقدام به آتش کشیدن و اغتشاش می کند، نام معترض و آزاداندیش را گذاشت؟

‪‌‪دادستان کل کشور یادآوری کرد: در میدان ۷۲تن قم خودرویی کشف کردیم که ۸۴ اسلحه شکاری با گلوله داشت؛ آیا می توان آن را مصداق مطالبه صلح آمیز دانست؟

حجت الاسلام منتظری تصریح کرد: بنده در صورت تدریجی عمل کردن و یک شیب ملایم، موافق افزایش قیمت بنزین بودم اما دولت اجرای این تصمیم را بر عهده داشت و باید از دو ماه قبل این مسأله را بین مردم تبیین می کرد اما متاسفانه نه به شکل درست و در زمان مناسب اجرا شد، نه مردم نسبت به آن قانع و تفهیم شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.