در حالیکه شبکه «الجزیره» به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که فراکسیون «البناء» در پارلمان عراق از نامزدی «قصی السهیل» برای تصدی سمت نخست‌وزیری صرف نظر کرده سخنگوی این فراکسیون این خبر را تکذیب کرد.

فراکسیون «البناء» خبر انصراف از نامزدی «السهیل» برای نخست وزیری عراق را تکذیب کرد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، شبکه «الجزیره» روز دوشنبه به نقل از منابع مطلع مدعی شد که فراکسیون «البناء» متشکل از دو ائتلاف «دولة القانون» و «الفتح»، از معرفی «قصی السهیل» به عنوان نامزد سمت نخست‌وزیری عراق، صرف نظر کرده است.

این تصمیم پس از مخالفت علنی برخی از ائتلاف‌های عراق مانند ائتلاف اهل تسنن موسوم به «تحالف القوی» و چند ائتلاف شیعی، اتخاذ شده است.

این خبر درحالی منتشر شده است که سخنگوی این فراکسیون این اخبار را تکذیب کرد. «احمد الاسدی» سخنگوی فراکسیون البناء گفت: ائتلاف البناء همچنان بر نامزدی السهیل، وزیر آموزش عالی دولت پیشبرد امور برای نخست‌وزیری و جانشینی «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر مستعفی تاکید دارد اما در عین حال اسامی دیگری نیز در دست دارد.

وی امروز سه شنبه گفت: اسنادی در دست است که ثابت می‌کند فراکسیون البناء، فراکسیون بزرگتر پارلمان است و همچنان بر نامزدی قصی سهیل تاکید دارد و فردا، (چهارشنبه) پس از آنکه رسما ثابت شد که البناء فراکسیون اکثریت است، به طور نهایی نامزد این ائتلاف معرفی خواهد شد. اما در عین حال، ما اسامی دیگری نیز برای نخست‌وزیری در دست داریم که می‌توانیم آنها را مطرح کنیم هرچند که در حال حاضر به نامزدی السهیل پایبندیم و برای تشکیل دولت با فراکسیون‌های دیگر نیز گفت‌وگو خواهیم کرد.

شبکه «الجزیره» روز دوشنبه (دوم دی) به نقل از منابع آگاه مدعی شد که فراکسیون البناء، از معرفی قصی السهیل به عنوان نامزد سمت نخست‌وزیری عراق، صرف نظر کرده است و این تصمیم پس از مخالفت علنی برخی گروه‌های سیاسی و شماری از تظاهرات‌کنندگان، اتخاذ شده است.

مهلت قانونی «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق برای معرفی مأمور تشکیل کابینه جدید (نخست‌وزیر مکلف)، پنجشنبه (٢۸ آذر) به پایان رسید، اما رئیس‌جمهور با احتساب روزهای تعطیل، این مهلت را تا شامگاه یکشنبه تمدید کرد، اما باز هم مسئله انتخاب نخست‌وزیر به جایی نرسید.

فراکسیون البناء به عنوان فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان عراق، روز (یکشنبه) «قصی عبدالوهاب عبود السهیل» وزیر آموزش عالی در دولت مستعفی عراق را به عنوان نامزد نخست‌وزیری به «برهم صالح» رئیس‌جمهور پیشنهاد کرد.

مهلت قانونی «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق برای معرفی مأمور تشکیل کابینه جدید (نخست‌وزیر مکلف)، پنجشنبه (٢۸ آذر) به پایان رسید، اما رئیس‌جمهور با احتساب روزهای تعطیل، این مهلت را تا شامگاه یکشنبه تمدید کرد، اما باز هم مسئله انتخاب نخست‌وزیر به جایی نرسید. پس از این ناکامی در انتخاب نخست‌وزیر جدید، عراق از امروز دوشنبه وارد خلأ قانونی شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.