۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 685346

 بودجه زیارت و سهم خراسان رضوی و مشهدالرضا از این بودجه، از حدود 10 سال پیش و زمانی که برای نخستین بار به طور تمام و کمال اختصاص یافت تاکنون فراز و فرودهای فراوانی داشته و در سه سال گذشته نیز به طور کامل حذف شده و از این محل به هیچ یک از سه استان خراسان رضوی، قم و فارس ریالی پرداخت نشده و قرار نیست در سال آینده هم بودجه زیارت پرداخت شود.

 در این مدت دولت‌مردان در برابر گلایه مطرح شده از سوی مسئوالن و رسانه‌ها یا سکوت اختیار کرده و یا مسائلی همچون شرایط بد اقتصادی را بهانه قرار می‌دادند؛ شنبه شب گذشته اما رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه شورای برنامه‌ریزی خراسان رضوی بهانه جدیدی را مطرح کرد که شنیدن این توجیه به ویژه از زبان چنین مقام دولتی عجیب و قابل تأمل است.

 آقای نوبخت در خصوص علت حذف بودجه زیارت برای ســال آینده گفت: در سال‌های گذشته تمام شهر و روستاهایی که حرم و امام‌زادهای داشتند، میخواستند سهمی از بودجه زیارت ببرند و به همین دلیل ما بودجه زیارت را حذف کردیم.

 اختصاص بودجه 200 میلیارد تومانی زیارت به مشــهدالرضا به خاطر پذیرایی سالانه از بیش از 25 میلیون زائر، از تاریخ 8/8/88 یعنی همزمان با سالروز ولادت حضرت رضا(ع) کلید خورد؛ دو سال بعد هم استان‌های قم و فارس مشمول دریافت بودجه زیارت شدند؛ به عبارت دیگر بودجه 200 میلیاردی می‌بایست بین سه استان تقسیم می‌شد؛ اما این پایان داستان کاهش بودجه زیارت نبود.

یک سال بعد نمایندگان شهرســتان‌های دیگر که تصور می‌کردند شهرشــان باید از بودجه زیارت سهمی داشته باشد، تلاش کردند هر طور شــده سهمی را دریافت کنند و سرانجام با مصوبه جدید مجلس شــورای اســلامی، تمامی استان‌هایی که میزبان امام‌زادگان هســتند، سهمی از بودجه زیارت به خود اختصاص دادند.

در ادامه این داستان هم با اضافه شدن یک بند دیگر به لایحه بودجه 93 مساجد نیز به دریافت‌کنندگان بودجه زیارت اضافه شدند. همه این اتفاقات در شرایطی رخ داد که ابتدا قرار بود در پنج سال متوالی، سالانه 200 میلیارد تومان تنها به استان خراسان رضوی اختصاص پیدا کند؛ اما پس از آنکه راضی شدیم بودجه زیارت به سه استان فارس، قم و خراسان رضوی اختصاص یابد، این بودجه با مصوبات بعدی مجلس رفته رفته کم و کمتر شد و بدتر آنکه نمایندگان و مدیران استان نتوانستند از باقیمانده هرچند ناچیز آن حتی سهم خود را بگیرند؛ تا جایی که براساس آخرین اعلام رســمی، رقم کل بودجه زیارت برای سه استان خراسان رضوی، قم و فارس به 15 میلیارد تومان کاهش یافت که همین مقدار هم در سه سال گذشته پرداخت نشده است.

 حالا اما توجیه رئیس ســازمان برنامه و بودجه جالب توجه و در عین حال توجیهی کاملاً غیرمنطقی است؛ چراکه اگر بنا بر این باشــد که هر ردیف بودجه‌ای متقاضیان متعددی داشت، باید بلافاصله حذف شود، می‌بایســت ردیف‌های بودجه‌ای بسیاری همچون اعتبار ساماندهی حاشیه شهرها، آبرسانی روستایی، قطار شــهری، توســعه ناوگان حمل و نقل عمومی و امثال آن را نیز حذف کرد.

 اینکه دولت در وضعیت کنونی اقتصادی ناچار است منابع مالی خود را براســاس اولویت بندی‌های کارشناســی شده تقسیم کند، پذیرفتنی و منطقی است اما طرح چنین ادعاهایی، بنیان تصمیمات بودجهای دولت را زیر سؤال می‌برد. به ویژه آنکه توجه به زیارت در مشهدالرضا که عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان و پایتخت معنوی ایران را یدک می‌کشــد و سالانه پذیرای دهها میلیون زائر داخلی و خارجی اســت، باید همواره از اولویتهای اصلی تصمیمسازان و تصمیمگیران کالن کشور باشد.

 البته قصد نداریم این اظهارات آقای نوبخت را توهین به شعور ملت ایران قلمداد کنیم- هرچند چنین برداشتی را هم میتوان از این سخنان داشت- اما بار دیگر به دولت‌مردان مؤکداً توصیه میکنیم با چنین ادبیات ســخیفی، اعتماد عمومی را نسبت به حکومت خدشه‌دار نسازند؛ به خصوص در مقطعی که کشور ما مورد هجمه همه‌جانبه دشمنان و بدخواهان قرار گرفته و بیش از هر زمانی نیازمند وحدت، همدلی و همراهی تمام آحاد جامعه هستیم تا از این شرایط بحرانی به سلامت و سربلندی عبور کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.