۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 692752

یادداشت/

صراط بهشت در گفتار صدیقه طاهره(س)

حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا جواهری

قرآن و حدیث اهل‌بیت(ع) بهترین منبع الهام‌بخش حقوق مادران است. پیامبر خدا (ص) و دختر پیامبر حضرت فاطمه زهرا (س) مادر امامان (ع) نیز بهترین آموزگاران روش مناسب برخورد فرزندان با مادران‌اند.

قدس آنلاین: قرآن و حدیث اهل‌بیت(ع) بهترین منبع الهام‌بخش حقوق مادران است. پیامبر خدا (ص) و دختر پیامبر حضرت فاطمه زهرا (س) مادر امامان (ع) نیز بهترین آموزگاران روش مناسب برخورد فرزندان با مادران‌اند. گفتار و رفتار صدیقه طاهره (س) درباره شیوه تعامل و ارتباط با مادر برای جهانیان آموزنده و راهگشاست. ایشان درباره وظایف فرزند در ارتباط با مادر فرموده‌اند: «إلزَم رِجلَها ؛ فَإنَّ الجَنَّه تَحتَ أقدامِها»؛ پیوسته ملازم و همراه پای مادر باش و او را رها مکن و او را یاری نما؛ زیرا بهشت زیر قدم‌های مادر است. واژه «الزم» در این گفتار فاطمی، فعل امر است و لزوم و وجوب همپایی فرزند و همقدمی و همگامی و همکاری با مادر را بیان می‌کند. فرزند باید در خدمت به مادر همپا و همراه وی شود و از او جدا نشود و از کمک خسته نشود و این پیوستگی و چسبندگی همواره ادامه یابد و تا مادر زنده است، پایدار بماند.

دختر پیامبر خدا دلیل این ملازمت و همراهی را نیز در همین حدیث آموزش داده‌اند. «فَإنَّ الجَنَّه تَحتَ أقدامِها»؛ بهشت زیر پا و قدم‌های مادر است. بی‌تردید «جنّت» بهترین جایگاه الهی و هدف و مقصود اولیاء‌الله است. در قرآن و حدیث همواره بهشت و بهشتیان ستایش شده‌اند و نهایت همه خوبی‌ها ورود به بهشت خواهد بود. حضرت فاطمه زهرا (س) آموزگار راه بهشت و سرور و بزرگ بانوان و زنان بهشتی است. این بیان لطیف، ضرورت رعایت همه زیبایی‌ها و نیکی‌های گفتاری و رفتاری را در مواجهه فرزند با مادر به جهانیان آموزش می‌دهد.

همین حقیقت را پیامبر خدا (ص) نیز به سلّمی یادآوری نموده‌اند. سلّمی گفته است: «اتیتُ النبی (ص) استشیره فی الجهاد»؛ خدمت پیامبر خدا رسیدم با ایشان درباره جهاد مشورت کنم. پیامبر فرمود: «اَلَک والده؟»؛ آیا برای تو مادر است و مادرت زنده است؟ گفتم: آری! پیامبر فرمود: «فاکرمها فإنّ الجنّه تحت رجلیها»؛ برو پس مادرت را گرامی بدار و او را تکریم نما، زیرا بهشت زیر دو پای مادر است.

همه دختران و پسران و زنان و مردان جهان مخاطبان این فرمان نبوی و فاطمی بوده‌اند و خواهند بود. بدیهی است مادران باایمان براساس فطرت توحیدی و احساس و عواطف مادری، همواره خیر و صلاح و فلاح و سعادت و تکامل الهی فرزندان خود را می‌خواهند؛ بنابراین بهبود روابط فرزندان و مادران، عامل دفع و رفع بسیاری از بحران‌های اخلاقی معاصر است و راه بهشت را به روی خانواده‌ها و اجتماع می‌گشاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.