برای دومین بار در چند ماه اخیر انجام عملیات عمرانی در روستای کنگ واکنش‌هایی به دنبال داشت.

ماجرای کنگ و کلنگ

قدس آنلاین: بهمن ماه سال گذشته بود که تعدادی از فعالان حوزه میراث فرهنگی و آثار تاریخی از تخریب‌های صورت گرفته در روستای کنگ انتقاد کرده و خواهان ورود دستگاه‌های متولی این حوزه به این مسئله شدند.

حالا و با گذشت نزدیک به سه ماه از اتفاق‌های سال گذشته، در روزهای اخیر شاهد تکرار دوباره تمام اتفاق‌های بهمن سال گذشته هستیم و به گفته منتقدان این موضوع به بهانه ساخت یک معبر در وسط روستا تعدادی از خانه‌های تاریخی این روستا در حال تخریب شدن است.

لذا در نخستین گام برای اطلاع از آنچه در حال انجام است در گفت‌وگویی تلفنی با رئیس شورای اسلامی روستای کنگ از وی خواستیم تا توضیح بیشتری در این باره ارائه نماید.

جواد نیک‌سیر گفت: بر خلاف ادعای مخالفان اقدامی که صورت می‌گیرد در راستای آبادانی کنگ است؛ چراکه آنچه در دستور کار قرار گرفته مستند به طرح ‌هادی مصوب روستاست.

وی افزود: در طرح‌ هادی که با همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط با مباحث روستا تهیه شده ایجاد معبری ۶متری در میانه روستا لازم تشخیص داده شده تا امکان انجام خدمات و اقدام‌های بعدی فراهم شود بنابراین با نیت بسترسازی برای آبادانی و عمران بیشتر روستای کنگ و با رعایت تمام جوانب در حال ایجاد این معبر هستیم و بنیاد مسکن به عنوان متولی این حوزه مخالفتی با این طرح ندارد و تنها میراث فرهنگی مدعی است که این معبر بافت تاریخی روستا را از بین می‌برد لذا به نظر می‌رسد با ورود فرمانداری به این مسئله می‌شود به این اختلاف نظرها پایان داد.

در ادامه و برای کسب نظر فرماندار بینالود (طرقبه شاندیز) با وی نیز گفت‌وگویی کوتاه داشتیم که حسینی هم اقدام‌های در دست اجرا را منطبق بر طرح‌ هادی مصوب دانست.

وی افزود: بی‌تردید مشاوران و مجریان تهیه طرح‌ هادی روستایی در زمان تدوین طرح تمام موضوعات را بررسی کرده و مطابق با اسناد بالادستی اقدام به تهیه طرح کرده‌اند بنابراین اگر مستندی دال بر وجود بافت دارای ارزش تاریخی در این محدوده وجود می‌داشت بی‌شک مشاور طرح ایجاد یک معبر در همان بافت را مصوب نمی‌کرد.

وی ادامه داد: با تمام این اوصاف اگر میراث فرهنگی اسنادی ارائه نماید که در این محدوده بافت دارای ارزش تاریخی وجود دارد از ادامه کار جلوگیری خواهد شد ولی در حال حاضر نمی‌توان مصوبه‌ای قانونی به نام طرح‌ هادی را بدون ارائه مدارک مستند قانونی دیگری لغو کرد اما با تمام این اوصاف نظارت‌ها به منظور حفاظت از بافت منحصر به فرد این روستا صورت می‌گیرد و تلاش می‌شود تا به اشکال مختلف این روستا به رونق سال‌های دور خود بازگردد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.