نمایندگان احزاب خراسان رضوی در کنار نقش‌آفرینی ملی، تخصیص بودجه زیارت، توجه به مسائل حاشیه‌شهر، گرفتن بخشی از بدهی دولت به آستان قدس، توسعه راه‌های ورودی به مشهد، پایه‌گذاری مترو مشهد و پایه‌گذاری طرح اطراف حرم را جزو مؤثرترین اقدامات نمایندگان مشهد برای این شهر در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی می‌دانند.

۶ اقدام مؤثر نمایندگان مشهدی در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی/ مؤثرترین نمایندگان مشهدی مجلس از زبان احزاب

به گزارش قدس آنلاین، مجلس شورای اسلامی که در ۳۱ تیر ۱۳۵۹ از مجلس شورای ملی به مجلس شورای اسلامی تغییر نام یافت، هفت خرداد ۱۳۵۹ اولین روز کاری خود پس از انقلاب را شروع کرد.

امروز نیز یازدهمین مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان منتخب ملت در انتخابات اسفند ماه ۹۸، کار خود را آغاز می‌کند، حال که ۱۰ دوره از عمر مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب اسلامی می‌گذرد، با نمایندگان برخی احزاب خراسان رضوی به گفت‌وگو نشستیم تا برآوردی از ده دوره حضور نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی داشته باشیم.

مجلس اول ترکیبی از یک مجلس انقلابی بود

دبیر جبهه عتدال شرق کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس گفت: تشکیل مجلس دوره اول با امروز تفاوت اساسی داشته است، مردم شریف هر شهر با همت و کمک مسؤولان سعی کرده‌اند با غربالگری قوی‌ترین چهره‌های انقلابی را که در کنار حضرت امام در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشته‌اند، از ترکیب جمعیتی اندیشه‌ای، آزاد فکر، از نیروهای انقلابی و مذهبی مسلمان تا مسیحی نیروهای لیبرال و تکنوکرات بزرگانی چون رهبر معظم انقلاب، مرحوم هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری، مرحوم بازرگان ابراهیم یزدی و خیلی از نیروهای مطرح و سرخط را به مجلس شورای اسلامی معرفی کنند.

محمدحسن ساقی در خصوص اولین مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آن مجلس ترکیبی از یک مجلس انقلابی بود که نمایندگان عمدتاً، ساده زیست، انقلابی، مخلص و ایثارگر بودند و مجلس اول تداعی و تعبیر رهبر کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر عصاره فضائل ملت است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه هرچه به دهه دوم، سوم و چهارم رسیده‌ایم به عقیده بنده از اوایل انقلاب حتی از دوران جنگ تحمیلی از ایثارگری فاصله گرفته‌ایم، عنوان کرد: انتخابات مجلس در هر دوره‌ای یک آزمایش بزرگ و یکی از زیباترین جلوه‌های مردم سالاری دینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که توجه جهانیان را به خود جلب می‌کند.

انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از اقدامات موثر نمایندگان بود

دبیر جبهه عتدال شرق کشور در خصوص اقدامات نمایندگان مشهد، یادآور شد: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام فرصتی منحصر به فرد را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرارداد، توجه به نقاط کم‌برخوردار به بیشترین خدمات و توجه در مجلس دهم شکل گرفت و اعتبارات مستقل به حاشیه شهر اختصاص پیداکرد.

ساقی ادامه داد: امیدوارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی یازدهم به‌ عنوان قانونگذار به نظارت واقعی خود به دور از هیاهوهای جناحی و سیاسی، خدمت به مردم و آبادی کشورمان بپردازند.

وی با تأکید بر اینکه مجلس یازدهم بایستی دغدغه‌مند با رویکرد حامی جهش تولید در جهت اصلاح قانون، گام‌های جهادی بردارند متذکر شد: نظارت کامل به دستگاه‌های ناکارآمد اجرایی فارغ از نگاه‌های جناحی و سیاسی داشته باشند و وحدت و هم‌افزایی را اولویت قرار دهند.

قالیباف بهترین گزینه برای ریاست مجلس است

دبیر جبهه عتدال شرق کشور ادامه داد: در شرایط فعلی با توجه به اینکه رئیس مجلس باید از سوابق اجرایی، مدیریتی ملی، جهادی و عملیاتی برخوردار باشد، در این بین از چهره‌های مطرح قالیباف بهترین‌ گزینه است.

فتاحی، علوی، بنی‌هاشمی، عبدخدائی و طباطبائی موثرترین نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی بودند

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری نماینده دیگری از احزاب است که ریشه در مردم داشتن و تبعیت از رهبری را جزو ویژگی‌های مجلسی می‌داند که عصاره فضائل ملت است.

سید محسن بنی‌هاشمی خاطرنشان کرد: حسین فتاحی، قدسیه علوی، هاشم بنی‌هاشمی، حجت‌الاسلام عبدخدائی و حجت‌الاسلام طباطبائی نمایندگان مشهدی بودند که با رهبری که آن زمان رئیس‌جمهور بودند و نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، شهردارمشهد و استاندار خراسان رضوی هماهنگ بوده و به نظر بنده می‌شود از آن‌ها به عنوان مؤثرترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی نام برد.

پایه‌گذاری مترو، پایه‌گذاری طرح اطراف حرم و پشتیبانی جنگ موثرترین اقدامات نمایندگان مشهد

وی پایه‌گذاری مترو مشهد، پایه‌گذاری طرح اطراف‌حرم و پشتیبانی جنگ را جزو مؤثرترین اقدامات نمایندگان مشهد عنوان کرد.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی معتقد است مجلس دوم در این ۴۰ سال به مجلسی که امام راحل به آن معتقد بودند، نزدیک‌تر است.

مجلس اول و ششم به نظر امام راحل نزدیک بوده است!

عضو مجمع روحانیون مبارز هم، با اشاره به اینکه متأسفانه در مجالس گذاشته نمایندگان مشهدی کارهای خیلی مهمی را انجام نداده‌اند، تشریح کرد: مجلس اول و ششم ویژگی‌های خوبی داشته و بیشتر به نظر امام راحل نزدیک‌ بوده است.

حجت‌الاسلام علی عجم متذکر شد: مجلس اول به دلیل پاکی، صداقت، اخلاص، امانت‌داری و نداشتن شائبه دنیاگرایی و رانت‌خواری از نظر بنده بهترین مجلس شورای اسلامی در طول ۴۰ سال انقلاب است.

وی افزود: با توجه به اینکه مجلس اول در زمان جنگ و تحریم بود، اما کاری کرد که تورم بالا نرود، خدمات و تسهیلات رایگان به مردم می‌داد و به خوبی در برابر تهدیدات خارجی مقاومت می‌کرد.

عضو مجمع روحانیون مبارز امانت‌داری، اخلاص و درست‌کاربودن را جزو ویژگی‌های نمایندگان تراز اول انقلاب اسلامی توصیف کرد.

نمایندگان مجلس سوم و ششم عملکرد ضعیفی داشته‌اند

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی از مجلس سوم و ششم به عنوان ضعیف‌ترین مجالس شورای اسلامی در طول دوران انقلاب اسلامی یاد کرد.

حمیدرضا ترقی خاطرنشان کرد: نمایندگان در هر دوره‌ای آثار مثبت و منفی دارند، اما دوره‌های اول، دوم، پنجم، هفتم و نهم عملکرد موفق‌تری داشته‌اند.

دیالمه، فاکر، کریمی‌قدوسی، قاضی‌زاده هاشمی و پژمانفر فعال‌ترین نمایندگان مشهد بوده‌اند

وی با اشاره به اینکه افرادی مثل دیالمه، فاکر، کریمی‌قدوسی، قاضی‌زاده هاشمی و پژمانفر جزو فعال‌ترین نمایندگان مشهد بوده‌اند، متذکر شد: اقداماتی مانند؛ توجه به حاشیه شهرمشهد، تخصیص بودجه زیارت، گرفتن بخشی از بدهی دولت به آستان قدس، توسعه راه‌های ورودی به مشهد جزو کارهای مورد پیگیری آن‌ها بوده و هست.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: مجلسی که ویژگی‌های فضائل ملت از جمله دینداری، ولایت‌مداری، ایستادگی در برابر دشمن، شجاعت، ایثارگری، انقلابی‌بودن و التزام عملی به اسلام در نمایندگانش باشد، عصاره فضائل ملت است.

نمایندگان احزاب خراسان رضوی در کنار نقش‌آفرینی ملی، تخصیص بودجه زیارت، توجه به مسائل حاشیه‌شهر، گرفتن بخشی از بدهی دولت به آستان قدس، توسعه راه‌های ورودی به مشهد، پایه‌گذاری مترو مشهد و پایه‌گذاری طرح اطراف حرم را جزو مؤثرترین اقدامات نمایندگان مشهد برای این شهر در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی می‌دانند.

منبع: فارس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.