هوا که گرم می‌شود مصرف آب افزایشی چشمگیر می‌گیرد، این برای امروز و دیروز نیست همیشه همین طور بوده و البته خواهد بود. در چنین شرایطی تأمین آب برای مردم به ویژه آب آشامیدنی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است حالا می‌خواهد این مردم ساکن شهر باشند، روستانشین باشند یا هر آبادی دیگری.

آب شرب به روستای «شهرآباد» می رسد

هاشم رسائی‌فر/

 هوا که گرم می‌شود مصرف آب افزایشی چشمگیر می‌گیرد، این برای امروز و دیروز نیست همیشه همین طور بوده و البته خواهد بود. در چنین شرایطی تأمین آب برای مردم به ویژه آب آشامیدنی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است حالا می‌خواهد این مردم ساکن شهر باشند، روستانشین باشند یا هر آبادی دیگری. آب که نباشد آبادی از بین می‌رود و حیات مختل می‌شود. در سالیان گذشته تأمین آب مردم در کل کشور و استان رشد قابل توجهی داشته و در این سال‌ها تعداد زیادی از روستاها و آبادی‌ها از نعمت آب شرب بهداشتی برخوردار شدند با وجود این اما هنوز هم هستند روستاهایی که با مشکل آب مواجه‌اند. نکته جالب توجهی که در این بین وجود دارد این است که در همین همسایگی کلانشهر مشهد تعداد قابل توجهی از آبادی‌ها و روستاها هستند که از وجود آب آشامیدنی سالم بی‌بهره مانده‌اند. روستای شهرآباد یکی از همین دست آبادی‌هاست. این روستا هزار و ۱۹۵ خانوار و ۴هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت دارد.

رئیس شورای اسلامی روستای شهرآباد درباره شرایط فعلی آب آشامیدنی این روستا به قدس گفت: با اینکه شرکت آب و فاضلاب شهرستان مشهد از چندی پیش اقدام‌های خوبی را برای ساماندهی اوضاع آب روستای شهرآباد اندیشیده اما هنوز مردم این روستا از آب تانکری برای مصرفشان استفاده می‌کنند. بهرامی اضافه می‌کند: این آب هم برخی مواقع یا کیفیت مناسبی ندارد یا شوری بیشتری دارد یا اینکه آن قدر کلر داخلش می‌زنند که کلاً بوی آن را تغییر می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان مشهد در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چند روستا در این شهرستان با مشکل آب مواجه‌اند، گفت: از مجموع ۳۵۷ روستایی که زیر پوشش شرکت هستند و جمعیتی در حدود ۳۰۰ هزار نفر دارند ۲۲۲ روستا مشکلی در خصوص آب ندارند. ۱۴۰ روستا هم با مشکلاتی در این باره روبه‌رو هستند که از ۱۴۰ روستا ۷۹ روستا مشکلات حادتری دارند.

مهندس حسین اسماعیلیان در ادامه افزود: ۷۰ درصد از این ۷۹ روستا در بخش مرکزی شهرستان مشهد قرار دارند و مابقی آن‌ها در بخش‌های رضویه و احمدآباد هستند. تمرکز ما ابتدا بر همین ۷۹ روستاست که حدود ۱۱۳ لیتر در ثانیه کمبود آب دارند که برای محقق شدن این موضوع ۳۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است در حالی که کل بودجه حوزه روستایی ما ۹۰ میلیارد ریال است اما باید برای برطرف شدن مشکل آبی این روستاها ۲۲ حلقه چاه حفر شود که از ابتدای سال تاکنون که بحث ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری مطرح شده پنج حلقه چاه حفر شده و مشکل ۱۱ روستا در همین مدت برطرف شده است. همچنین نیاز به ۸۰ کیلومتر خط انتقال و لوله‌گذاری داریم و ۸هزار و ۵۰۰ مترمکعب مخزن و تجهیز ۴۰ پمپ که باید تعویض و اصلاح شوند.

وی همچنین در خصوص شرایط آبرسانی به روستای شهرآباد گفت: مشکل آب این روستا کیفی است که برای انتقال آب شرب مناسب به شهرآباد حدود ۲ کیلومتر باید لوله‌گذاری شود که تا امروز یک و نیم کیلومتر آن انجام شده است که در صورت حل مشکل مجوزهای لازم از طرف اداره راه و شهرداری خیلی زود موضوع آبرسانی به شهرآباد برطرف خواهد شد.

اسماعیلیان در مورد زمان اتمام پروژه آبرسانی به شهرآباد اظهار کرد: همان طور که عنوان شد بیشتر لوله‌گذاری خط انجام شده و چاه جدیدی هم حفر شده چنانچه موضوع مجوزهایی که بیان کردم حل شود در مدت دو هفته آینده می‌توان گفت آب سالم آشامیدنی به روستای شهرآباد منتقل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.