شهرکرد- بارش‌های فروردین و اردیبهشت امسال سبب رشد مطلوب علوفه در مراتع و رویشگاه‌های جنگلی شده است و لذا در حال حاضر، گرم شدن هوا و خشک شدن علوفه‌ها انبار باروتی در جنگل‌ها و مراتع ایجاد کرده، انباری که یک جرقه کوچ برای انفجار آن کافی است.

مراتع چهارمحال و بختیاری خوابیده بر روی بشکه باروت/دست محیط‌بانان خالی است

قدس آنلاین-گروه استان ها: خوشبختانه استان چهارمحال و بختیاری امسال هنوز درگیر آتش‌سوزی نشده است اما بنا بر گفته کارشناسان آتش‌سوزی قابل پیش‌بینی نیست  و باید آمادگی لازم برای مهار آن در این استان قبل از هرگونه اتفاق ناگوار فراهم شود.

بنا بر گفته مسئولان منابع طبیعی احیای جنگل‌ها و مراتع پس از آتش‌سوزی نیازمند صرف زمان زیادی است به‌گونه‌ای که برای اینکه یک بذر بلوط به درختی با ارتفاع ۳ متر تبدیل شود ۱۰۰ سال زمان نیاز است از طرفی  احیای جنگل در نقاط مرتفع به دلیل بحث آبیاری کار سختی است مگر اینکه رویش به‌صورت طبیعی اتفاق افتد.

در این راستا بسیاری از مسئولان و کارشناسان منابع طبیعی تأکید می‌کنند به‌احتمال خیلی زیاد از نیمه خردادماه به بعد که گیاهان رطوبت خود را از دست می‌دهند وقوع آتش سوزی های پراکنه چندان دور از انتظار نیست.

کمبود اعتبارات

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در همین راستا بابیان اینکه آتش‌سوزی یکی از حوادث غیرمترقبه است اظهار می‌کند: بر اساس تبصره ذیل ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور در زمان آتش‌سوزی تمامی دستگاه‌های دولتی اعم از کشوری و لشکری موظف به همکاری در بحث اطفا حریق هستند.

وی به مشکلات پیش روی این اداره کل در بحث آتش‌سوزی اشاره‌کرده و بیان می‌کند: حدود سه سال است که هیچ اعتباری از ستاد بحران به منابع طبیعی در بحث حریق اختصاص داده نشده است.

وی تأکید می‌کند: آتش‌سوزی در مناطقی است که با ماشین نمی‌توان وارد آن منطقه شد ما درخواست اعتبار برای خرید موتورسیکلت داشتیم ولی متأسفانه در این سه۳ سال هیچ‌گونه امکانات اطفا حریق از سوی مدیریت بحران برای منابع طبیعی تأمین نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه برای بحث آتش‌سوزی عزم استانی قوی موردنیاز است، ادامه می‌دهد: امسال در بحث اطفا حریق علاوه بر اینکه یک ریال به این اداره کل پرداخت‌نشده بلکه هزینه‌های جاری برای تعمیر خودرو، خرید لاستیک و بنزین نیز کاهش داده‌شده و این‌یک بی‌مهری نسبت به منابع طبیعی است.

پیشگیری مقدم بر حادثه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه بحث پیشگیری بر اطفای حریق تقدم دارد اظهار می‌کند:

حدود سه سال است که هیچ اعتباری از ستاد بحران به منابع طبیعی در بحث حریق اختصاص داده نشده است

در این راستا باید رسانه‌ها به میدان آمده و با مشارکت بخشیدن و فعال‌سازی اقشار و جوامع محلی ابتدا در حوزه پیشگیری اقدام شود.

محمدی مقدم بابیان اینکه متأسفانه بالای ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌های ناشی از عوامل انسانی است که این عوامل انسانی عمدی یا سهوی هستند می‌افزاید: ایجاد آتش‌سوزی عمدی اینکه با قصد تغییر کاربری و زمین‌خواری جنگل یا مراتع آتش زده شود خیلی کم است و آتش‌سوزی‌های سهوی نیز بیشتر به دلیل بی‌احتیاطی گردشگران، چوپانان و یا کشاورزان در هنگام برداشت محصول و آتش‌زدن کاه و کلش و سرایت آن به مراتع و اراضی ملی رخ می‌دهد.

وی یادآور می‌شود: اولویت ما در این چند سال پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی بوده است زیرا اعتقاد ما بر این است که اگر خوب پیشگیری شود حوادث کمتر و مدیریت بهتر می‌شود.

فعال‌سازی جوامع محلی

محمدی مقدم تعامل با جوامع محلی، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دهیاران، روستائیان و حتی چوپانان در مناطق بحرانی را از اقدامات این اداره کل در خصوص پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی برشمرد و گفت: اولین افرادی که به آتش دسترسی دارند جوامع محلی و بهره‌برداران هستند و ما این تعامل را با مردم برای مشارکت در بحث پیشگیری از آتش‌سوزی برقرار کردیم در حقیقت همین تعامل یکی از عوامل موفقیت و کسب رتبه برتر استان در زمینه پیشگیری و اطفا حریق ازنظر تعداد و سطح آتش‌سوزی بوده است.

علاج واقعه قبل از وقوع

محمدی مقدم در این راستا یادآور می‌شود: چرا نباید از قبل خود را آماده کنیم و اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم که مجبور نباشیم مثل آتش‌سوزی جنگل‌های گچساران پس از چندین روز همه امکانات را برای اطفای حریق بکار ببریم.

وی اذعان می‌کند: باید به‌جای مدیریت بحران، مدیریت ریسک داشت.

وی عنوان می‌کند: امسال ۶۵ منطقه پرخطر ازلحاظ وقوع آتش‌سوزی در استان شناسایی‌شده است که حدود سه هزار و ۵۰۰ خانوار در این مناطق ساکن هستند اما جدا از آموزش‌هایی که به ساکنان این مناطق داده‌شده است توجه به تأمین اعتبارات و وسایل مورد نساز برای اطفای حریق ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.