۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 706824

یادداشت

دیدگاه های امام(ره) در حوزه میدانی باید تئوریزه شود

ابوالفضل ظهره وند/کارشناس مسائل سیاسی

در شرایط کنونی جهان و فعل و انفعالات و اتفاقاتی که جهان با آن دست به گریبان است بهترین کار احیای اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و واکاوی این اندیشه ها برای نجات بشریت از آلام و دردهایی است که کل بشریت را احاطه کرده است.

قدس آنلاین: نکته کلیدی اینجاست که ما هم در نظام جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته نتوانستیم اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) را در داخل کشور به خوبی تبیین کنیم، حتی اگر درباره آن گفتیم و نوشتیم متاسفانه آنقدر ضعیف عمل کردیم که نتوانستیم عمق آن را به همه ی مردم اعم از داخلی یا خارجی بشناسانیم و عدم استمرار اندیشه های حضرت امام موجب رقم خوردن برخی مسائل شده که به هیچ وجه سنخیتی با ایده ها، طرح ها؛ اندیشه ها و آرمان های بنیانگذار انقلاب اسلامی در حکومت داری و مسوول شدن یعنی خدمت گزار شدن برای مردم ندارد.

قطعا نظرات و دیدگاه های حضرت امام خمینی (ره) در حوزه میدانی باید تئوریزه شود تا بر پایه تجربیات میدانی و تطبیق آن با زمان و مکان به رشد و بالندگی مخصوص خود برسد. بی تردید از چهل سال پیش تا کنون تحولات زیادی در عرصه داخلی و عرصه بین الملل به وقوع پیوسته است به این معنا که نگاه امام خمینی به آینده دورنمایی از امروز ما بود که ما دراین چهل سال بدان رسیدیم یا به آن دور نما نزدیک شده ایم، لذا تجربیات امروز ما پیچیده تر و عمیق تر شده است، بنابراین در حوزه سیاست که  حضرت امام آن را عین دیانت عنوان نمودند امروز به واقعیت های ملموسی رسیدیم. حتی پیش از امام خمینی (ره) شاهد بودیم که مرحوم شیخ فضل ا... نوری نیز همین نظر را داشتند و درباره آن بحث نمی کردند که دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست، بعد از شیخ فضل الله نوری مرحوم مدرس این دیدگاه را قویتر و عمیق تر مطرح کرد که سیاست عین دیانت ماست و بعد از آن مشاهده کردیم که این موضوع توسط حضرت امام به صورت بسیارعملیاتی تر و با تئوری هدایت مستقیم ولی فقیه ارائه شد. قطعا همه این تجربیات امروز ما برخواسته از تفکر ناب اسلامی و نشات گرفته از تفکر قرآنی و سنت رسول ا... و دیدگاه های   ائمه اطهارعلیهم السلام است، یعنی تجربیات ائمه اطهار علیهم السلام در تداوم این مسیر بسیار کارگشا و راهبردی بوده است.

بی تردید آنچه امام خمینی (ره) به ما یاد داد یک مجموعه معرفتی است که ما موظف هستیم آن را متناسب با تحولات روز بشناسیم، با آن ارتباط عمیقی برقرار کنیم و با درگیر شدن با موضوعات روز بخصوص در بحث دولت سازی، جامعه سازی، دولت داری، حکم رانی خوب هر روز به سمت قوی تر شدن از قبل به نفع جامعه یا جوامع اسلامی قدم برداریم تا بتوانیم در برابر ظلم و زوری که توسط مستکبران بر جهان سایه افکنده عبور کنیم و جوامع اسلامی را با توجه به ظرفیت ها و آورده ها و داشته های خود روز به روز در مسیر قدرت، انسجام و وحدت بیشتری قرار دهیم. توجه به آموزه های حضرت امام عین توجه به آموزه های اسلامی است چرا که ایشان از خود سخنی نمی گفت و هر آنچه عنوان می کرد براساس مکتب اسلام و اهل بیت علیهم السلام بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.