کرونا، مهمان قاتل وناخوانده خارجی، این روزها درایران گرد وخاک به پا کرده ومانند نقل ونبات، نَقل هرمحفلی شده است. اکنون شاید بیش از هرنام دیگری اسم نامبارک کرونا به گوش ها می رسد و بعضی ها هر روزصبح پف چشم های خواب آلودشان را با اخبار کرونایی می گیرند. آیا این ویروس وحشی تبدیل به شتری شده که قراراست جلوی هر خانه ای بخوابد یا پزشکان می توانند با افساری ازجنس واکسن اورا مهارکنند.

مراحل تعیین وضعیت افراد مشکوک به کرونا چگونه است/بیش از نیمی از مراجعه کنندگان مبتلا شده اند

به گزارش قدس آنلاین، درروزهای گرم سال و برخلاف پیش بینی ها، شاهد سرعت سرسام آور ابتلا به کرونا درخراسان رضوی هستیم. تعداد افراد مشکوک به کرونا لحظه به لحظه درحال افزایش بوده وآزمایشگاه های تشخیص ویروس کرونای مشهد مملواز نمونه های گرفته شده ازافراد مشکوک به کروناست. کارتا جایی بیخ پیدا کرده که برخی از نمونه ها، به تهران ارسال شده تا آنجا آزمایش شوند.

همچنین آماراعلامی مسئولان استان ازتعداد جواب های مثبت تست های کرونایی با آماری که به صورت واقعی وعینی درمراکز بهداشت وآزمایشگاه ها ثبت می شود تفاوت فاحشی دارد. آمار نمونه های مثبت شده، سه تا چهاربرابر آماراعلام شده توسط مسئولان استانی است. گزارش میدانی و مشاهدات عینی خبرنگار قدس آنلاین درمراجعه به چند مرکزخدمات سلامت بیانگراینگونه اخبار است.

تطبیق فعالیت مراکز جامع سلامت با دستورالعل های علوم پزشکی؛ تفاوت اززمین تا آسمان است

دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متصدی اصلی مقابله با ویروس کرونا در خراسان رضوی ۲۴ مرکز جامع خدمات سلامت را برای رسیدگی به وضعیت افراد مشکوک به کرونا مشخص کرده است که نشانی آن ها دراینجا موجود است. ازمیان این مراکز ۱۶ مرکز برای مشهد مشخص شده ومطابق دستورالعمل باید هر مرکز ۱۶ ساعت در طول روز به افراد خدمات رسانی کند. برای رسیدگی به صحت و سقم این موارد به برخی از مراکز معرفی شده مراجعه کردم. آنهم در پوشش یک فرد عادی و نه یک خبرنگار. می خواستم کاملا عادی به مراکزبهداشت مراجعه کنم تا مدیران مراکزاز ترس پاسخگویی به مردم و رسانه ها و مدیران بالادستی شان فعالیت های آن مرکزرا روتوش نکنند. با اینکار می توانستم اقدامات مراکز بهداشت را بدون دستکاری شدن، دیده و گزارش کنم.

چیزی که درعمل اتفاق می افتد با دستورالعمل ها تفاوت بسیاری دارد. برخی ازمراکز تعیین شده در مشهد، هیچ خدمتی به بیماران کرونایی ارائه نمی دهند. این موضوع را با نوشتن برکاغذهای A۴ و نصب آنها درمقابل دیدگان مراجعه کنندگان اعلام کرده اند. اگربیشتر پافشاری کنید واز کارکنان آن مراکز سوال بپرسید، ممکن است با پاسخ مگرنمی بینید روی کاغذ چه نوشته شده است روبروشوید.

پس بهتراست که درصورت نیاز به مراجعه به مراکزجامع خدمات سلامت، به جدول ارائه شده توسط علوم پزشکی مشهد اعتماد نکنید وابتدا با نزدیکترین مرکز به منزلتان، تماس گرفته واز انجام خدمات کرونایی درآن محل مطلع شوید.

به یکی ازمراکزی که درحال ارائه خدمات به افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا است مراجعه کردم. این مرک مطابق دستورالعمل علوم پزشکی باید ۱۶ ساعت درطول شبانه روزفعالیت کند. اما درعمل این مرکز دربهترین حالت تنها ۹ ساعت مشغول به فعالیت است. علت عدم تطابق ساعت کاری را ازیکی ازکارکنانش جویا شدم. او گفت: "فعلا ساعت کارمرکز همین ساعتی است که مشاهده می کنید وباید خودتان را با آن تطبیق دهید. "

وضعیت نامناسب متقاضیان تست کرونا درمرکز

اگرمشکوک به کرونا هستید وبخواهید که از طریق درمانگاه های دولتی اقدام نمایید باید به یکی از مراکزفعال معرفی شده مراجعه کنید. باتوجه به اوج گیری کرونا ومراجعه زیاد افراد، زمان نسبتا زیادی را درصف انتظارخواهید بود.

به طورمتوسط چیزی درحدود یک ربع تا بیست دقیقه طول می کشد تا یک نفرتوسط پزشک، معاینه شود. سپری شدن این زمان نسبتا زیاد آنهم تنها برای معاینه کمی غیرقابل باوراست اما درعمل این اتفاق می افتد وشما چاره ای جزانتظار ندارید.

برای انجام فاصله گذاری اجتماعی آنهم درمحلی که مشکوکان به کرونا حضوردارند به افراد در زمان مراجعه شماره داده می شود، ومطابق همان شماره ها بیماران به اتاق معاینه می روند. توسط کارکنان مرکز بهداشت به مراجعه کنندگان توصیه می شود که از نشستن درسالن اصلی خودداری کرده و درحیاط مرکز حضورداشته باشند. طبیعی است که محیط روباز محل امن تری برای مراجعه کنندگان مشکوک به کروناست. البته کادردرمانی نیز درامنیت بیشتری قرار خواهند داشت.

فیلم برداری ازافراد مشکوک به کرونا

بیش ازبیست نفراز زن ومرد گرفته تا پیر و جوان در حیاط مرکز حضور داشته و منتظرند تا نوبت معاینه آنها فرارسد. تعدادی ازمراجعه کنندگان دیگرنیز با توجه به فاصله زیاد شماره خود با شماره فردی که تازه در اتاق معاینه حضور یافته است با تخمین اینکه ممکن است یکی دو ساعتی طول کشد تا نوبت آنها برسد، قید نشستن در حیاط مرکز سلامت را زده اند تا دوباره و در زمان مورد نظرشان به مرکز بازگردند. دراین بین یکی از کارکنان خانه بهداشت سلامت که روپوشی سفید هم به تن داشت دراقدامی عجیب با گوشی همراه خود مشغول به فیلم گرفتن ازوضعیت افراد حاضر درمرکز بهداشت شد.

با مشاهده این موضوع به نزد اورفته وعلت فیلم گرفتنش را جویا شدم. او گفت این فیلم را برای اداره بیمه می خواهد. این جمله بیشتر به توجیه کردن اقدامش شبیه بود تا پاسخی منطقی و بعید می دانم که واقعیت داشته باشد. مگراداره بیمه چه نیازی به فیلم خانه بهداشت دارد؟ اگرتعداد مراجعان مورد نیاز است که نام و مشخصات این افراد درسیستم ثبت می شود. درصورت لزوم فیلم دوربین های مدار بسته نیزمی تواند به این قضیه کمک کند. دیگر فیلم برداری با گوشی شخصی برای چیست؟

حضور در اتاق معاینه

اکنون بیشتر مراجعه کنندگان در انتظار فرارسیدن نوبتشان هستند. با توجه به نزدیک شدن به ساعات میانی روز وافزایش گرمای هوا، آنها بیش از پیش ناتوان و کم حوصله شده اند. کم کم زمزمه های شکایت از سینه های خسته ومشکوک به کرونای آنها بلند می شود. دراین میان افراد مسن حق دارند که عصبانی تر باشند وحداقل برای این گروه باید فکری اساسی کرد.

به هر ترتیب، منشی شماره ۱۸ را اعلام می کند. ظاهرا نوبت حضور من در اتاق معاینه کرونایی ها فرارسیده است. دراین اتاق ابتدا کد ملی به همراه برخی از اطلاعات شخصی دیگر درسیستم ثبت می شود. سپس پزشک میزان تب و همچنین میزان اکسیژن خون را اندازه گیری می کند. پس از آن دیگر علائم و نشانه ها از جمله، خارش گلو و سرفه، کاهش حس بویایی و چشایی، داشتن سردرد و عضله درد و درد  قفسه سینه و ... پرسیده و یا در صورت لزوم معاینه می شود.

در این مرحله اگر پزشک به این نتیجه برسد که علائم بیماری که دارید مربوط به کرونا نبوده و شما به کرونا مبتلا نیستید، پرونده شما به مهرعدم ابتلا به کرونا ممهورو بسته خواهد شد و می توانید به کارهای روزمره خود رسیدگی کنید. در غیراینصورت شما به عنوان یک بیمار مشکوک به کرونا تلقی شده و به اتاق سرپرست مرکزهدایت می شوید تا او هم صحت و سقم این ماجرا را بررسی کند. اگر پرونده شما با تایید سرپرست مرکز همراه شود ازشما بابت احتمال ابتلا به کرونا نمونه گیری خواهد شد. به نظر می رسد که در شرایط کنونی این روش منطقی باشد.

نمونه گیری کرونا وانتقال نمونه به آزمایشگاه

پس از تایید نهایی سرپرست به اتاق مخصوص نمونه گیری کرونا که به تست PCR نیز معروف است هدایت می شوید. دراین اتاق نیزمشخصات شما درجدولی درج شده وهمچنین بر لوله آزمایشگاهی که حاوی محلول مخصوص نمونه گیری است این مشخصات ثبت می شود. پس از آن به نمونه گیر معرفی می شوید.

 درآنجا برای جمع آوری مقداری ازمخاط و بزاق که درانتهای مجرای بینی و حلق جمع است، ابتدا وسیله ای شبیه به یک گوش پاک کن اما با قدی بسیاربلندتر، را ازمجرای بینی فرد مشکوک وارد می کنند تا از این مجرا به قسمتی از بینی که پشت حلق است برسد. این وسیله را چند مرتبه می چرخانند و سپس آنرا خارج می کنند. همچینین وسیله چوبی دیگری که شبیه چوب بستنی است، را وارد حلق می کنند.

تحمل این مراحل برای برخی ازافراد سخت بوده و به حالت تهوع دچارمی شوند. اما ظاهرا روش دیگری که دقت آن بالاتر باشد، هنوز ابداع نشده و چاره ای برای آن نیست. برای اینکه مطمئن شویم که بدنمان میزبان ویروس کووید۱۹ شده است یا نه باید کمی ناخوشی را هم تحمل کنیم.

قرنطینه خانگی به همراه دیگر اعضای خانواده

نمونه های گرفته شده ازافراد مشکوک به آزمایشگاه ارسال می شود. باتوجه به اینکه دراین روزها تعداد مراجعات مردمی و افراد مشکوک به مراکز زیاد است، ممکن است که ظرفیت آزمایشگاه های مشهد تکمیل شده و نمونه ها سراز تهران درآورند. به طور معمول پاسخ این نمونه ها ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت مشخص می شود. اما دربرخی ازموارد آماده شدن پاسخ تا هفت روزهم طول کشیده است. ناگفته نماند انجام تست درمراکز دولتی کاملا رایگان است.

در این مرحله شما به عنوان یک بیمار مشکوک به کرونا محسوب می شوید. پس به دستور پزشک باید در خانه قرنطینه شوید، آنهم نه به صورت تنهایی. همسر و فرزندان و یا والدین شما به دلیل اینکه درروزهای گذشته درکنار شما بوده اند و احتمال ابتلا به کرونا در آنها نیز وجود دارد، باید در این قرنطینه همراه تان باشند. قرنطینه ای که نباید شکسته شود تا ازانتقال کرونا به دیگران جلوگیری شود.

قرنطینه در قرنطینه

بهتراست فرد مشکوک به تنهایی دریکی از اتاق های خانه قرنطینه شود تا اگر به کرونا مبتلا شده و دیگراعضا هنوز سالم بودند، ازانتقال ویروس به آنها جلوگیری شود. هر چه قرنطینه دراتاق بهتر و کامل تر انجام شده و فرد مشکوک تنها درصورت اضطرار از اتاق خارج شود سلامتی دیگر اعضای خانواده کمتر به خطر می افتد. در این دوره، گذر زمان و ثانیه ها برای فرد مشکوک به کندی می گذرد و سوالاتی از این دست که در روزهای پیش رو چه اتفاقی خواهد افتاد از ذهن شخص مشکوک به کرونا خارج نخواهد شد.

مشخص شدن کرونایی ها با آماده شدن پاسخ تست های PCR

پس ازاتمام ایام سخت تردید و تشکیک قرنطینه ابتدایی پاسخ تست های PCR آماده می شود. اگر این پاسخ منفی باشد، نام شما ازدایره مبتلایان به کرونا خارج خواهد شد و به زندگی معمول بر می گردید. اما اگر خدای ناکرده این تست مثبت باشد شما یک فرد کرونایی هستید و باید قرنطینه ادامه یابد. این قرنطینه ازروز انجام آزمایش تا دوهفته تمدید می شود. همچنین ازدیگر اعضای خانواده تان نیز نمونه گیری صورت خواهد پذیرفت و در صورت تمایل شما افرادی زیرنظر علوم پزشکی به منزل شما مراجعه کرده و آن را ضدعفونی می کنند.

اگر قبل از ابتلا به کرونا داروی خاصی را مصرف نمی کرده اید اکنون نیز هیچ دارویی برای شما تجویز نمی شود و تنها به غرغره کردن مرتب آب نمک توصیه خواهید شد. اگر در طول مدت قرنطینه ویروس کرونا برای شما شاخ و شانه کشید و حال عمومی شما را نامساعد کرد با اطلاع به مرکز، به بیمارستان مخصوص افراد کرونایی منتقل خواهید شد و در غیراینصورت، قرنطینه شما به حالت معمول درخانه ادامه خواهد داشت.

دوران قرنطینه خانگی به نوعی دوران مچ اندازی فرد بیماربا ویروس قاتل کووید ۱۹ نیزهست. درصورت رعایت نکات بهداشتی و نداشتن سابقه بیماری های زمینه ای شانس شما برای خواباندن مچ کرونا بسیارزیاد است. درپایان مدت زمان تعیین شده شما به همراه دیگر اعضای حاضردر قرنطینه دوباره مورد معاینه پزشک قرار خواهید گرفت و در صورت عدم وجود نشانه های خاص و با تایید پزشک، دوران کرونایی تان به پایان می رسد.

مثبت شدن پاسخ نمونه بیش ازنیمی از مشهدی ها

میدان مبارزه ای که کرونا برای ما تدارک دیده است بسیار گسترده تر وخطرناک تر از آن چیزی است که درتصور ماست. برای نمونه در همین حضور میدانی خبرنگار قدس آنلاین، مشخص شد که از ۱۲۰ نمونه تست گرفته شده از مشهدی ها که به تهران ارسال شده بود، بیش از هفتاد مورد آن مثبت بوده است. به عبارت دیگر بیش از نیمی از افراد مشکوکی که از آنها نمونه گیری شده است به کرونا مبتلا بوده اند. این درحالی است که مسئولان مشهدی این آماررا درحدود ۱۷ درصد اعلام کرده اند. اگرسلامتی خود واطرافیان وبه تبع آن، جامعه برایمان مهم است باید کرونا را بیش ازآن چیزی که هست جدی بگیریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.