استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره فرموده است که هیچ عبادتی برتر از این نیست که حق مؤمن را ادا و نیازهای او را برطرف کنیم.

درس‌هایی از زندگی و آموزه‌های امام هادی(ع) برای دوران سخت کرونایی

آیت الله حبیب الله احمدی استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت ولادت امام علی النقی الهادی(ع) در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین تصریح کرد: طبق قول معروف و مشهور ولادت امام علی النقی الهادی پانزدهم ذی الحجه سال ۲۱۲ هجری بوده است؛ نام حضرت علی است که چهار امام ما به همین نام منتسب هستند و ایشان لقب‌های بسیار زیادی دارند که از جمله آن، نقی، هادی، عسکری، زکی، عالم، فقیه، نجیب، امین، طیب، موضح یعنی روشنگر، ناصح یعنی خیرخواه، فتاح یعنی مشکل گشا، شهید، وفی یعنی با وفا، منتجب یعنی برگزیده، متقی، مرتضی و متوکل می توان نام برد.

آیت الله حبیب الله احمدی افزود: دو لقب از بین القاب امام هادی معروفیت بیشتری دارد که یکی نقی و دیگری عسکری است. علت آنکه به ایشان عسکری گفته شده این است که معتصم خلیفه عباسی ایشان را از مدینه به سامراء فراخواند و آنجا ابتدا شهر نبود بلکه معسکر به معنای پادگان بود، بنابراین چون ایشان در پادگان در محاصره عسکر و لشگر عباسیان بود، عسکری لقب گرفتند همانطور که امام حسن فرزند بزرگوار ایشان را هم عسکری می نامند. کنیه ایشان هم ابوالحسن ثالث است.

استاد حوزه و دانشگاه در ارتباط با تبار امام هادی(ع) توضیح داد: از طرف پدر که همه اشراف دارند پدر ایشان امام محمد تقی حضرت جواد الائمه(ع) هستند و به همین شکل اجداد پدری امام هستند تا می رسد به حضرت زهرا(س) و رسوالله(ص)؛ اما از جانب مادر، مادران ائمه اطهار علیهم السلام از امام موسی بن جعفر به بعد همگی کنیز بودند و بیشتر آنها از تبار آفریقایی هستند و مادر امام زمان عج هم اروپایی هستند. مادر امام هادی خانمی به نام سمانه مغربیه از اهالی سودان کنونی که آن زمان جزو مصر بود و از طایفه ماریه قبطیه هستند. ماریه قبطیه کنیزی بود که حاکم مصر وقتی مسلمان شد این کنیز را به پیامبر اکرم(ص) هدیه داد. مادر امام هادی(ع) زنی پاکدامن و دوشیزه بوده‌اند. در مورد این خانم امام هادی(ع) فرزند گرامی ایشان می فرماید: "امی عارفة بحقی وهی من اهل الجنة و لا تختلف عن الامهات الصدیقین و الصالحین" مادرم به مقام و شأن و منزلت من که امام باشم آگاه است و از اهل بهشت است و تفاوتی با مادران صدیق و صالح ندارد. این افتخار بزرگی است که یک معصوم درباره این خانم اینگونه سخن گفته است.

وی به بیان فضایل امام هادی علیه السلام پرداخت و گفت: به تعبیر خود امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره فضایل ایشان و سایر ائمه بسیار زیاد است؛ ایشان در این زیارت که در نزد شیعه اهمیت بسیار بالایی دارد و یک مرجع اصلی است در ارتباط با ائمه می‌فرماید: "لا احصی ثناءکم" کسی نمی‌تواند فضایل و ثنای اهل بیت را بشمارد. یا یک تعبیر دیگری در همین زیارت دارد که می‌فرماید: "لا تدرک فضائلنا ولا تستقصی" فضیلتهای ما درک نمی شود و به شماره در نمی‌آید. در زیارت جامعه باز در باب فضایل ائمه علیهم السلام از جمله خود امام هادی می‌فرماید: "عادتکم الاحسان و سجیتکم الکرم" روش زندگی اهل بیت علیهم السلام احسان و خیر رساندن به دیگران و رفتار آنها کرم و بزرگواری و بخشندگی است. در ارتباط با خود امام هادی هم فرموده‌اند: "کان ابسط الناس" گشاده دست ترین مردم بود. 

آیت الله احمدی در ادامه آموزه‌های عرشی امام هادی(ع) را تبیین کرد و افزود: در حدیثی از امام هادی داریم که فرموده است: "حرمة النبی و حرمة المؤمن اعظم من حرمة البیت" حرمت پیامبر و حرمت انسان مؤمن از حرمت بیت الله الحرام بالاتر و بزرگتر است. بر روی زمین هیچ بقعه‌ای محترمتر از بیت الله الحرام نداریم. بنابراین ما از این آموزه عرشی یاد می‌گیریم که باید به مؤمنین احترام بگذاریم و با دیگران بدرفتاری نکنیم و باید مراقب باشیم که موجب رنجش دیگران را فراهم نکنیم. دومین آموزه عرشی امام هادی ادای حقوق و پرداختن به حقوق مردم و جامعه است. ایشان می‌فرماید: "ما عبدالله بشیء اعظم من اداء حق المؤمن" هیچ عبادتی برتر از این نیست که حق مؤمن را ادا کنیم؛ عبادت به این نیست که مدام سجده کنیم، نماز بخوانیم، روزه بگیریم و قرآن بخوانیم، بلکه بالاترین و ارزشمندترین عبادت به فرموده حضرت هادی ادای حقوق دیگران است. یا در جای دیگر فرموده است: "قضاء حاجة المؤمن خیر من عتق الف رقبة" برطرف کردن نیاز یک مؤمن برتر از آزادسازی هزار بنده است.

استاد حوزه ودانشگاه در نتیجه گیری از آموزه‌های امام هادی(ع) به اوضاع سخت کرونایی امروز اشاره و تصریح کرد: ما در برابر این پدیده ناخواسته که تمام بشریت را تهدید می‌کند، مسئولیت و وظیفه دینی داریم که با رعایت پروتکل های بهداشتی از انتشار و شیوع بیشتر ویروس و نیز تضییع حقوق دیگران جلوگیری کنیم؛ همانطور که رهبر بزرگوارمان تاکید کردند که من تابع ستاد کرونا و بهداشت هستم، همه ما باید به همین شکل عمل کنیم و حق مؤمنین و جامعه را رعایت کنیم که اگر نکنیم و باعث انتشار ویروس شویم و یک نفر گرفتار شود مسئول تمام ضرر و زیان‌های او خواهیم بود. قاعده‌ای در فقه داریم به نام قاعده "لاضرر" که هیچکس حق ندارد به دیگری ضرر برساند. اکنون این بیماری باعث شده افراد بسیاری کار و شغل خود را از دست بدهند و برخی مشاغل تعطیل شده است و کم نیستند افرادی که نیازمند شده، به نان شب محتاج هستند؛ خوب در این شرایط امام هادی(ع) می فرماید که به فریاد همدیگر برسید و به هر روشی اعم از کمک مؤمنانه یا ایجاد شغل البته با حفظ عزت نفس نیازمندان مشکل آنها را برطرف کنیم به ویژه در این ایام که دهه ولایت، عید قربان، ولادت امام هادی و عید غدیر خم است آنهایی که کسب و کارشان کمتر آسیب دیده به آنهایی که مشکل دارند کمک کنند.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان به این نکته اشاره کرد که متاسفانه درباره امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری علیهم السلام نوشتار بسیار اندکی داریم و نویسندگان ما یک مقداری کم همتی کرده‌اند، از این رو از نویسندگانی که می‌توانند؛ خواست تا زندگی سیاسی، اجتماعی و دینی این سه امام همام را بیشتر و بهتر به قلم درآورند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.