مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: طی هفت سال اخیر در این استان دو هزار و ۶۰۰ هکتار زمین ملی جنگل‌کاری و افزون بر چهار هزار اصله نهال برای افزایش سرانه جنگل در خراسان رضوی تولید شد.

۲۶۰۰ هکتار زمین ملی در خراسان رضوی جنگل‌ شد

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا صحرایی با اشاره به دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری این استان افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی به عنوان متولی بخش منابع طبیعی و آبخیزداری استان مسوولیت عظیم حفظ، حراست و  توسعه جنگل‌ها، مراتع، آبخوان‌ها، بیشه‌زارها و جلوگیری از بیابان‌زایی را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: این اداره کل در دولت تدبیر و امید اقدامات شایانی در موضوع آبخیزداری و آبخوان‌داری  انجام داد که از آن جمله می‌توان به احداث ۶۶ مورد بندخاکی ، ۱۲ پروژه پخش سیلاب ،۱۲۴ مورد احداث بند سنگ ملاتی ،۶۴ مورد سرریز ملاتی و یک مورد احداث سد زیرزمینی اشاره کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: این پروژه ها ضمن کنترل سیل و رسوب در حوضه‌های آبخیز نقش به سزایی در کاهش خسارات سیل، استحصال آب و کمک به تغذیه منابع آبی، افزایش سطح زیر کشت و تثبیت اشتغال دارند.

صحرایی افزود: عملیات بیابان‌زدایی نیز در قالب طرح‌های مدیریت جنگل‌های دست کاشت، مدیریت مناطق بیابانی و کانون‌های بحران فرسایش بادی انجام شده که در دولت تدبیر و امید با هدف کاهش گرد و غبار، تلطیف هوا ، تثبیت شن‌های روان و کاهش خسارات اقتصادی به اماکن کشاورزی و تاسیسات زیربنایی اقتصادی  بیش از ۳۰۴ هزار هکتار از اراضی بیابانی استان نهالکاری شده است.

وی ادامه داد: حفر ۲۰حلقه چاه مالداری، مرمت ۲۵ دهنه چشمه و بیش از ۵۵۰ هزار هکتار طرح مرتع‌داری، انجام بیش از ۳۷۰ هزار هکتار حفاظت و قرق، بیش از ۱۳ هزار هکتار عملیات بیولوژیک، بیش از ۱۷ هزار هکتار احیا و توسعه گیاهان دارویی و ۱۶۸ هکتار تبدیل دیم‌زارهای کم بازده از دیگر فعالیت‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در بخش امور مراتع است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: در حوزه معاونت برنامه‌ریزی توسعه مدیریت و منابع با اعتبارات تخصیص یافته در دولت تدبیر و امید این اداره کل موفق به انجام اقدامات ارزشمند و بی سابقه‌ای از جمله تجهیز ناوگان خودرویی اداره، مرمت و نماکاری ساختمان‌های اداری، تامین و تجهیز ملزومات اداری و احداث نیروگاه ۲۵ کیلو واتی در راستای کاهش و مدیریت مصرف انرژی  شده است.

صحرایی افزود: یکی از مهمترین وظایف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خرسان رضوی مقابله با سودجویان و مبارزه با زمین‌خواری است که در همین راستا با اجرای پروژه کاداستر از سال ۱۳۹۲ تا کنون موفق به اخذ سند تک برگی کاداستر برای بیش از یک میلیون هکتار از اراضی ملی استان شده است.

وی اضافه کرد:اجرای ۲۷۰ کیلومتر کمربند حفاظتی، ۵۳۵ هزار هکتار پروژه های گیاه پزشکی، تامین آبگرمکن خورشیدی برای ۱۶۴ خانوار در راستای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و ۴۰۰ هکتار بازسازی و احیای عرصه‌های معدنی از دیگر اقدامات مهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در دولت تدبیر و امید است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.