کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:آنچه جمهوری اسلامی ایران درباره وحدت دنبال می‌کند تبیین اهمیت حفظ وحدت اسلامی در بین نخبگان و اندیشمندان و سپس ملت های اسلامی است، تا بعد از آن مراجع دینی اعم از شیعه و سنی به هم نزدیک شوند و دانشمندان علوم اسلامی درهمراهی با نخبگان و مردم جهان اسلام ب تدریج وحدت اسلامی را به کل جوامع اسلامی تعمیم دهند. 

کشورهای عربی که با صهیونیست‌ها همکاری می‌کنند، در دایره وحدت اسلامی جای نمی‌گیرند/ سران برخی کشورهای منطقه، ابولهب‌ها و ابوجهل‌های زمانه‌اند

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل بین الملل در خصوص چرایی تأکید جمهوری اسلامی ایران بر مساله وحدت اسلامی گفت : وحدتی که جمهوری اسلامی ایران از آن دفاع می‌کند در واقع یکی از محورهای مهم خارجی و سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در منطقه است. در واقع ملت‌های مسلمان بیشتر محور وحدت اسلامی هستند. آنچه جمهوری اسلامی ایران درباره وحدت دنبال می‌کند تبیین اهمیت حفظ وحدت اسلامی در بین نخبگان و اندیشمندان و سپس ملت های اسلامی است، تا بعد از آن مراجع دینی اعم از شیعه و سنی به هم نزدیک شوند و دانشمندان علوم اسلامی درهمراهی با نخبگان و مردم جهان اسلام ب تدریج وحدت اسلامی را به کل جوامع اسلامی تعمیم دهند. 

وی در این زمینه خاطر نشان کرد: به تدریج زمانی که ملت‌ها به اهمیت حفظ وحدت اسلامی پی ببرند از همان زمان است که می‌توان به توجه دولت‌ها به گسترش وحدت اسلامی امیدوار شد. 

کارشناس مسائل منطقه تأکید کرد : طبیعی است دولت‌هایی که اصولاً یا اسلامی نیستند یا توسط غربی‌ها در منطقه روی کار آمده‌اند، یا باز هم توسط غربی‌ها در منطقه حفظ شده‌اند و دولت‌ها و حاکمیت‌های مورد نظر و منتخب مردم خود نیستند و غربی‌ها از بودن آنها در حاکمیت حفاظت به عمل می‌آورند، هیچ گاه نمی‌توانند وارد عرصه وحدت شوند، از این رو می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه هدف دعوت از حاکمیت‌های باطل و حکومت‌های دست‌نشانده عمال غرب را به وحدت اسلامی نداشته است. 

جعفر قناد در این باره بیان داشت : کشورهای عربی منطقه که با صهیونیست‌ها همکاری می‌کنند و در مسیر رژیم اشغالگر قدس قدم برمی‌دارند و با اهداف استکباری آمریکا همسو شده‌اند، هیچ گاه در دایره وحدت اسلامی وارد نمی شوند. 

کارشناس مسائل منطقه در این باره تصریح کرد : هدف جمهوری اسلامی ایران زمینه سازی فرهنگی میان ملت‌هایی است که کنار هم زندگی می‌کنند. در اروپا زبان فرانسه، فرانسوی و اکثر مردم این کشور دارای مذهب کاتولیک هستند، مردم انگلستان زبان انگلیسی و مذهب پروتستان دارند، آلمان‌ها زبان آلمانی و مذهب آنها پروتستان و برخی از مکاتب مسیحیت را قبول دارند با اینکه این مردم هرکدام از یک قوم و نژاد مختلفی هستند اما زمانی که از وحدت صحبت شد، تلاش کردند و اتحادیه‌ای تشکیل دادند تا از مواهب آن بهره مند شوند. ما مسلمانان علاوه بر مسئله جغرافیایی، دارای تاریخ مشترک با کشورهای همسایه هستیم و به لحاظ  مسئله مذهب که از همه چیز مهمتر است ما در داشتن کتاب آسمانی به نام قرآن با هم مشترک هستیم، در داشتن پیامبر و در تعریفی که از خدای عالم و آفریدگار  و جهان‌بینی که از عالم هستی و مرگ و قیامت و معاد داریم همه با هم مشترک هستیم. 

قناد باشی توضیح داد : هدف ایجاد وحدت اسلامی نزدیکی هر چه بیشتر  ملت‌ها به هم در مشترکات دینی است اما متأسفانه با داشتن مشترکات فراوان آنها را نادیده می‌گیریم، در حالی که مشترکات عمیق اسلامی می‌تواند به حفظ وحدت اسلامی کمک کند. به هر حال از وحدت باید به بهترین وجه بهره برداری کنیم تا وحدت اسلامی ایجاد شود. وحدت اسلامی می‌تواند دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای جهان اسلام به دنبال داشته باشد تا با داشتن یک اتحادیه واقعی در عرصه اقتصادی با قدرت‌های سلطه گر مقابله کنیم. عقل و محاسبات علمی به ما می‌گوید که وحدت امکان پذیر است و خوشبختانه زمینه‌های بیشتری از آنچه که در اروپا وجود دارد برای افزایش حفظ وحدت در بین جامعه اسلامی و جهان اسلام وجود دارد. 

وی در ادامه تصریح نمود : خط ما در جهان اسلام یکی است، زبان دین ما یکی است لذا نقاط قوت زیادی داریم،  بسیاری از لغات ما عربی است، بسیاری از آداب و سنن و رسوم ما مشترک است لذا می‌توانیم به وحدت برسیم. بی تردید وحدت میان مراجع دینی و نخبگان و ملت ها و دولت هایی که همسو با اسلام و مسلمین هستند بسیار حائز اهمیت است اما کشوری که سمت اسرائیل می رود و روابط خود را با اسرائیل عادی َ سازی می کند، دولت وابسته ای است که یا ملت کوچکی دارد یا این که ملت خود را تحت ظلم گذاشته است. مثلا ۸۳ درصد مردم امارات، اماراتی نیستند مهاجران از کشورهای مختلف هستند بنابراین حکام اماراتی نماینده مردم واقعی خود نیستند. به هر حال مردم امارات و بحرین که کوچکترین جمعیت خاورمیانه به شمار می‌روند مخالف پیوستن به رژیم صهیونیستی هستند، لذا پیوستن برخی دولت‌های کوچک و حتی دولت‌های بزرگتر به رژیم صهیونیستی به معنی عدم امکان وحدت اسلامی نیست بلکه این دولت‌ها از پرچم وحدت خارج شده و در محور وحدت قرآن و روایات و جایگاهی ندارند. 

جعفر قناد باشی در خصوص زندگی برخی سران کشور گفت : متأسفانه برخی از سران منطقه شبیه دشمنان پیامبر زندگی می‌کنند. ویژگی‌های ابوسفیان، ابولهب و  ابوجهل درون رفتارهای آنها دیده می‌شود یعنی به راحتی می‌توان رفتارهای آنها را با سران جاهلیت منطبق  کرد. شیوه حکومت داری آنها شبیه دشمنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است، طبیعتاً سران این کشورها در مقوله وحدت اسلامی جایی ندارند و هیچ کس نباید با ابولهب‌ها و ابوجهل‌ها و ابوسفیان‌های جهان وحدت کند، چرا که چنین وحدتی مورد نظر اسلام و پیامبر نبوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.