پس از نوسان‌های عجیب قیمت مرغ، خاوازی، وزیر کشاورزی وعده ثبات قیمت تا عید نوروز را داد و در برنامه تلویزیونی گفت: از جانب خودم و وزیر صمت قول می‌دهم در چند ماه باقی‌مانده تا عید نهاده‌ها به صورت مناسب به دست تولیدکنندگان برسد و مشکلی در قیمت مرغ پیش نخواهد آمد.

بازگشت مرغ به سفره مردم به شرط حمایت از تولید

اما الزامات تحقق این وعده چیست؟  کمبود خوراک دام همان قصه هزار و یک‌شبی است که از اسفند سال گذشته شروع ‌شده و هنوز پایانی بر آن متصور نیست.

تولیدکنندگان یک سال است از وضعیت توزیع و تأمین نهاده‌ها که تأثیر زیادی بر قیمت تمام‌شده مرغ و تخم‌مرغ دارد، گله دارند. آن‌طور که وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است قیمت تمام‌شده برای مرغدار ۱۴هزار و ۵۰۰ تومان تعیین‌شده که با قیمت  17هزارو500تومان به میدان بهمن تحویل و با قیمت  18هزارو500تومان وارد میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌شود و  با قیمت ۲۰هزار و ۴۰۰ تومان به دست مردم می‌رسد.

نیاز به 8هزار تن مرغ در کشور برای پاسخگویی بازار

محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه کشور، با اشاره به اینکه بی‌توجهی به مشکلات صنعت مرغ، آتش گرانی را به جان بازار انداخته است، به خبرنگار ما می‌گوید: قیمت مرغ از این‌ پس نیز روند کاهشی خواهد داشت و مرغ به شکل منطقی‌تری در بازار نرخ‌گذاری خواهد شد و  وعده‌هایی که به تولیدکنندگان داده ‌شده هنوز عملیاتی نشده است.

وی با تأکید بر اینکه قیمت مرغ باید واقعی و متناسب با هزینه‌های تولید تعیین شود، می‌افزاید: اکنون برای پاسخگویی به نیاز کشور 7 تا 8 هزار تن مرغ در کشور تولید می‌شود و اگر قیمت‌ها واقعی نشود، نمی‌شود تولیدکننده را مجبور کرد با ضرر و زیان با قیمت آزاد مرغ را تولید کند و با قیمت مصوب بدون توجه به هزینه‌های تولید آن را بفروشد، چرا باید تولیدکننده یارانه‌ای که دولت حاضر نیست به نهاده‌ها بدهد، از جیب خودش بپردازد.

وی قیمت دستوری را یکی از اساسی‌ترین مشکلات این صنعت دانسته و می‌افزاید: مسئولان تنظیم بازار می‌خواهند به شکل دستوری قیمت‌ها را سرکوب و بازار را کنترل کنند، ولی به این امر توجه ندارند که اگر ما در حاشیه ضرر قرار بگیریم، مشکلاتی که هفته گذشته بازار مرغ از سرگذراند دوباره تکرار می‌شود.

افزایش قیمت مرغ با توقف یک‌هفته‌ای جوجه‌ریزی

وی با بیان اینکه در شهریورماه وقتی جوجه یکروزه به قیمت ۵۰۰ تومان فروخته می‌شد، به دستگاه‌های متولی هشدار دادیم، اما متأسفانه توجهی به این هشدارها نشد، می‌افزاید: در هشت‌ ماه اخیر واحدهای تولیدی در ضرر و زیان هنگفتی قرار گرفتند به ‌طوری ‌که برای جلوگیری از خسارت‌های بیشتر در تولید جوجه وقفه‌ای به وجود آمد و این توقف فعالیت اثراتش را با افزایش نرخ مرغ در هفته گذشته نشان داد و به ‌طبع با تغییراتی که در قیمت‌ها به وجود آمد، تولید از سر گرفته شد، اما این بار بازار با کاهش قیمت از مردم استقبال کرد.

به گفته وی، کمبود نهاده‌ها و تخصیص نیافتن ارز مورد نیاز به واردات این کالای اساسی سبب شد تا مرغداران با عدم‌اطمینان از تأمین دان طیور، انگیزه جوجه‌ریزی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه با تفاوت قیمتی که بین نهاده دولتی و بازار آزاد وجود دارد، این نهاده‌ها به‌ راحتی به دست تولیدکننده نمی‌رسند، می‌افزاید: در توزیع نهاده‌های دامی نقایصی وجود دارد و امیدواریم بازارگاه به دلیل امکان رصد و پایشی که دارد بتواند این مشکلات را برطرف کند و خوراک دام را به مصرف‌کنندگان واقعی برساند.

با این هزینه‌ها سفره تولید جمع می‌شود

وی تأکید می‌کند: دولت اگر دان با قیمت مصوب به مرغداران می‌دهد ما براساس دان دولتی تولید می‌کنیم، ولی اگر قرار است دان از بازار آزاد تهیه کنیم نمی‌توانیم تولید گران را با قیمت مصوب به بازار بدهیم. ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب جوجه یکروزه را   2هزارو900تومان اعلام کرده است؛ در حالی ‌که قیمت جوجه یکروزه برای تولیدکنندگان با ۱۵درصد سود  4هزارو300 تا 4هزارو400 تومان تمام می‌شود. انجمن جوجه یکروزه به ‌صورت شفاف و کارشناسی آنالیز قیمت را ارائه کرده و از آن‌ها درخواست کردیم به هر شیوه‌ای که صلاح می‌دانند قیمت تمام‌شده جوجه یکروزه را حساب کنند.

وی با بیان اینکه در سال 98 معادل 5درصد و در سال 99 معادل 10درصد به قیمت جوجه یکروزه اضافه شد، می‌گوید: از ابتدای امسال قیمت نهاده‌های اصلی همچون ذرت و کنجاله سویا به عنوان مواد اصلی دان مصرفی توسط همین سازمان حمایت که چندین  ماه است بر سر افزایش قیمت جوجه یکروزه مقاومت می‌کند، در یک تصمیم‌گیری 30درصد افزایش یافت. 400درصد ریزمغذی‌ها افزایش قیمت داشته است، 400 درصد ارز ترجیحی به نیمایی به قیمت‌ها افزوده و 400 درصد نیز واکسن‌ها گران‌تر شده است. در مقابل قیمت جوجه 10درصد بالا رفته است، در حالی ‌که مرغ و تخم‌مرغ در سال جاری ۶۵درصد افزایش قیمت داشته است. با این تطابق نداشتن هزینه‌ها با قیمت‌ها، سفره تولید جمع می‌شود، در حالی‌ که امروز حلقه اصلی گوشت مرغ همین جوجه یکروزه است.

یک‌هزارو700 میلیارد تومان زیان با قیمت‌های مصوب

وی با بیان اینکه جوجه یک‌هزارو500 تومانی را دو ماه بود که اصلاح قیمت نمی‌کردند، درحالی‌ که افزایش قیمت جوجه در نهایت 600 تومان در افزایش قیمت نهایی مرغ تأثیر داشت، می‌افزاید: این 600 تومان را اصلاح نکردند و تولیدکننده را در دست‌انداز هزینه‌ها انداختند تا حالا از این ‌طرف مجبور شوند دسته‌دسته گله‌های مولد را از رده خارج کنند.

صدیق‌پور با اشاره به اینکه براساس قیمت‌های مصوب از عید تاکنون یک‌هزارو700میلیارد تومان زیان کرده‌ایم، می‌افزاید: با این روندی که پیش ‌گرفته شده تولیدکنندگان ما دارند یکی‌یکی از صحنه خارج می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.